اصفهان؛

اولویت توزیع نذری با ظروف گیاهی است

مدیر مرکز بهداشت شماره یک گفت: پیشنهاد ما ابتدا استفاده از ظروف شیشه‌ای به شرط شست و شوی کامل است اما در ظرف یکبار مصرف ابتدا ظروف گیاهی، ظروف سلولوزی و در نهایت ظروف پلاستیکی PP است که می‌تواند تا 70 درجه دما را تحمل کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمیدرضا ترک‌زاده در نشست خبری اظهار کرد: هرسال با شروع محرم کار مراکز بهداشت افزایش پیدا می‌کند و جلسه شورای بهداشتی نمازگزاران با دستگاه‌های مختلف تشکیل می‎شود و مطالبات را به صورت شفاف اعلام می‌داریم.

وی افزود: در همین راستا هماهنگی جامعی بین دستگاهی به وجود آمد و در ایامی که تجمعات مردم بیشتر می‌شود، باید نظارت بیشتری اعمال کنیم.

مدیر مرکز بهداشت شماره یک بیان کرد: تهیه غذا باید فرآیند بهداشتی را طی کند و چه در تهیه و پخت و چه در توزیع باید مراقب موارد بهداشتی بود.

وی خاطر نشان کرد: در این ایام احتمال افزایش مسمومیت‌‎های ناشی از آب و غذایی وجود دارد که در شورا هماهنگی این موضوع مطرح شد؛ در همین راستا افراد باید اقدام به تهیه کارت بهداشت کنند و از دستکش، روپوش و کلاه استفاده کنند.

ترک‌زاده تصریح کرد: از لحاظ بهداشتی، محیط آماده‌سازی غذا و اقلام خوراکی باید تمییز باشد و مواد اولین نیز باید محل‌های مورد تائید تهیه شود.

وی اذعان کرد: مواد بسته‌بندی شده باید حتماً تاریخ انقضا داشته باشد و ذبح دام‌ باید با مجوز دامپزشکی صورت گیرد و این موضوع به سازمان دامپزشکی مربوط است اما به طور کلی توصیه می‌کنیم در محیط مساجد و مراسمات عزاداری اقدام به ذبح دام نکند.

مدیر مرکز بهداشت شماره یک در تذکری مهم عنوان کرد: غذاهای آماده و طبخ شده نباید بیشتر از دو ساعت بماند و همچنین بهترین حالت نگهداری مواد غذای در دمایی زیر 4 درجه و یا دمای بالای 60 درجه است.

وی ادامه داد: بهداشت فردی افرادی که اقدام به توزیع نذورات می‌کنند، بسیار مهم است و همچنین در تهیه نذورات حتماً باید از آب لوله‌کشی استفاده شود.

ترک‌زاد در مورد ظروف یکبار مصرف نیز گفت: پیشنهاد ما ابتدا استفاده از ظروف شیشه‌ای به شرط شست و شوی کامل است اما در ظرف یکبار مصرف ابتدا ظروف گیاهی، ظروف سلولوزی و در نهایت ظروف پلاستیکی PP است که می‌تواند تا 70 درجه دما را تحمل کند.

وی ادامه داد: افرادی که احساس سرماخوردگی می‌کنند، به مراسمات مذهبی ورود نکند تا شاهد شیوع بیماری نباشیم؛ دستگیره‌ها نیز در مساجد و مراسمات باید ضدعفونی شود تا از شیوع بیماری‌های واگیر جلوگیری شود.

مدیر مرکز بهداشت شماره یک در پایان ابراز داشت: حتماً باید زباله‌ها در سطل‌های درب دار جمع‌آوری شود و سیستم اطفا حریق نیز باید در مراسم وجود داشته باشد؛ درب‌‎های ورودی باید باز باشد و هر مراسم باید حداقل 2 یا 3 درب ورود و خروج داشته باشد.

همچنین آیت سهرابی مدیر مرکز بهداشت شماره دو نیز در این جلسه بیان داشت: موارد مرتبط باید در طول سال فرهنگ‌سازی شود تا بهداشت رعایت شود؛ خود مراقبتی موضوع مهمی است که هر فرد و اجتماعی باید به ‌آن توجه داشته باشد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.