اصفهان؛

نمایش سنت عزاداری "گل‌مالی" خرم آبادی ها در مستند "رفیقان عزا

دو مستند "رفیقان عزا" و "وقتی گنجشک‌ها جیغ می‌کشند" به کارگردانی خلیل رشنوی با حضور عوامل فیلم در نگارستان امام خمینی(ره) اصفهان اکران شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، جلسه اکران دو مستند "رفیقان عزا" و "وقتی گنجشک‌ها جیغ می‌کشند" ساخته خلیل رشنوی عصر روز سه‌شنبه و با حضور جمعی از هنردوستان و کارگردانان اصفهانی در محل نگارستان امام خمینی(ره) اصفهان برگزار شد.
خلیل رشنوی که تحصیلات خود را در رشته ادبیات گذرانده، بیشتر در زمینه شاعر و داستان‌نویس در جامعه ادبی ما شناخته می‌شود و آثار فراوانی در زمینه داستان‌نویسی از خود به‌جای گذاشته است. او همچنین تجربیات فراوانی در این زمینه کسب کرده و تلاش می‌کند این تجربیات را در حوزه مستندسازی به کار گیرد.
در ابتدا مستند "رفیقان عزا" که نگاهی بی‌طرفانه و به دور از جانب‌داری به سنت عزاداری در میان خرم‌آبادی‌ها دارد اکران شد. موضوع و محتوای اصلی این مستند نمایش سنت "گل‌مالی" است که در ایام عزاداری دهه اول محرم و به‌خصوص در روز عاشورا توسط مردم عاشق به مکتب امام حسین (ع) اجرا می‌شود.
در ادامه این جلسه نیز مستند "وقتی گنجشک‌ها جیغ می‌کشند" اکران شد؛ این مستند، فیلمی روایت گونه از زندگی یک پلیس است که در درگیری با اشرار مصدومیت شدیدی از ناحیه چشم و صورت پیدا می‌کند و با از دست دادن 2 حس بویایی و بینایی خود خانه‌نشین می‌شود.
بنا بر گفته کارگردان این مستند، ساخت مستند همچنان ادامه دارد و سرهنگ پاپی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داده و تغییرات زیادی در تدوین جدید این مستند اعمال شده و مشکلات نسخه قبل آن برطرف شده است. همچنین این فیلم با نگاهی به گذشته این پلیس مقایسه‌ای بر زندگی حال او دارد. مستند "وقتی گنجشک‌ها جیغ می‌کشند" در سال 1393 برنده بهترین مستند نیمه بلند از هشتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت شد.
پس از اکران این دو مستند جلسه نقد و بررسی با حضور چند تن از اهالی سینما برگزار شد و کارگردان این مستند به بیان نقطه‌نظرات مختلف خود در این باره پرداخت.
کارگردان دو مستند "رفیقان عزا" و "وقتی گنجشک‌ها جیغ می‌کشند" در حاشیه این جلسه با بیان که داستان‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی در راستای یکدیگر هستند، اظهار داشت: به دلیل علاقه که در زمینه فیلم داشتم، وارد این عرصه شدم و از طریق یکی از دوستان یک دوره فشرده فیلم‌سازی در کشور هند گذراندم. نخستین مستند خود را با موضوع اعتیاد ساختم و تا کنون موفق به ساخت 4 مستند دیگر شده‌ام.
وی درباره ساخت فیلم "رفیقان عزا" تصریح کرد: زمانی که تصمیم به ساخت این مستند گرفتم، تا کنون این مراسم را از نزدیک ندیده بودم و به واسطه مستندی که در همین ارتباط از صدا و سیما پخش شد به ساختن چنین مستندی علاقه‌مند شدم. فیلم‌برداری این مجموعه در 2 روز و کل ساخت این مستند حدود 10 روز به طول انجامید.
رشنوی درباره فیلم "وقتی گنجشک‌ها جیغ می‌کشند" نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: به واسطه برادر سرهنگ پاپی، که یکی از دوستان من بود، تصمیم به ساخت این مستند گرفتم و نزدیک به 3 سال است که روی این فیلم کار می‌کنم و کار تدوین و ساخت آن هنوز ادامه دارد. اتفاقات زیادی نظیر، تحصیل سرهنگ پاپی در مقطع کارشناسی ارشد و آموختن خط بریل در زندگی وی افتاده و هر کدام از این اتفاقات، سوژه‌ای برای ادامه‌دادن مستند است.
گفتنی است؛ دفتر تخصصی سینما وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با همکاری با همکاری خانه مستند اصفهان تلاش می‌کند که با برگزاری نشست‌های اکران فیلم‌های مختلف، گامی در راستای توسعه سینما در شهر اصفهان بردارد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.