مبارزه جدی با فرار مالياتی با همکاری بين دستگاهی

رئيس کل سازمان امور مالياتی کشور از مبارزه جدی با پديده فرار مالياتی در کشور با همکاری ساير دستگاه‏های ذيربط از جمله قوه قضاييه، وزارت دادگستری و ديگر دستگاه های نظارتی خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رسانه مالياتی ايران، سيد کامل تقوی نژاد، در مراسم افتتاحيه اجلاس سراسری مديران مالياتی کشور که با حضور وزير دادگستری برگزار شد، عنوان داشت: در حال حاضر، پديده اقتصاد غير رسمی، حجم قابل توجهی از اقتصاد کشور را تشکيل داده که مبارزه با آن نيز از عهده يک سازمان خارج است و همه ارکان نظام بايد اقدامات عملی و پيشگيرانه ای برای مقابله با فرار مالياتی داشته باشند. 

وی با بيان اينکه فرار مالياتی از اقتصاد غير رسمی ناشی مي شود، گفت: وقتی اقتصاد غير رسمی داشته باشيم، از ناحيه فرارهای مالياتی، آسيب های زيادي خواهيم ديد و افراد از حفره ها و خلاهای قانونی و عدم شفافيت قوانين، برای نپرداختن يا کم پرداخت کردن ماليات استفاده می کنند.

تقوی نژاد ادامه داد: شفافيت اقتصادی چه به صورت ايجاد قوانين جديد و ساده سازی مقررات و چه به صورت ايجاد پايگاه های اطلاعاتی و فناوری های جديد اطلاعاتی، نقش مهمی در مبارزه با فرار مالياتی در کشور ايفا می کند و در شرايطی که فرار مالياتی ابعاد پيچيده ای به خود گرفته، توجه ارکان نظام به تقويت اطلاعات جامع اقتصادی و نيز ضمانت های اجرايی قوانين مالياتی از اهميت ويژه ای برخوردار است.

رئيس کل سازمان امور مالياتی کشور همچنين به برنامه های جديد نظام مالياتی براي مقابله با پولشويی درکشور اشاره کرد و گفت: بدين منظور، دفتر بازرسی ويژه، مبارزه با پولشويی و فرار مالياتی در سازمان امور مالياتی کشور ايجاد شده که ايجاد اين دفتر باعث استفاده اطلاعات از همه دستگاه‏های ذيربط در ارتباط با پولشويی و فرار مالياتی در اين سازمان مي شود و طبيعتا امکان برخورد جدي تر با اين مفاسد نيز فراهم خواهد شد. 

وی به هماهنگی و تعامل موثر دستگاه های ذيربط به ويژه بانک مرکزی با نظام مالياتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، اطلاعات هويتی، مالی، مکانی و عملکردی موديان از همه بخش های ذيربط اخذ و در فرايند رسيدگی مورد استفاده قرار می گيرد.

تقوی نژاد، در ادامه به روند رو به رشد درآمدهای مالياتی و همچنين روند کاهشی درآمدهای نفتی در سال های اخير اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نقش ماليات در بودجه کشور به بيشترين ميزان خود رسيده که اين روند رو به رشد درآمدهای مالياتی، نشان از رويکرد صحيح و سياست هاي کارآمد نظام مالياتی است.

رئيس کل سازمان امور مالياتی کشور در ادامه به افزايش 30 درصدی وصولی درآمدهای مالياتی در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: رويکردها و برنامه های جديد سازمان در ارتباط با اعتماد بيشتر به مردم و توجه به شرايط اقتصادی کشور و همراهی با توليد کنندگان کارگشا بود و امسال برای نخستين بار موفق شديم در قالب يک توافق برد-برد و با کمترين فشار بر موديان مالياتی، درآمدهای مالياتی را محقق کنيم.

وی افزود: در حال حاضر اقتصاد کشور در حال يک جهش و خيزش جديد متکی بر ماليات است و تحريم‏هايی که سال ها باعث فشارهای متعدد به اقتصاد کشور می شد، اکنون منجر به درون زا شدن و پايدار شدن منابع درآمدی کشور شده و ماليات جای نفت را گرفته است.

معاون وزير امور اقتصادی و دارايی با بيان اينکه سياست جايگزين شدن ماليات به جای نفت در بودجه، امروز در ذهن همه برنامه ريزان کشور جای گرفته، گفت: شرايط اقتصادی کشور با ماليات تاثير و تاثر متقابلی دارد و هر چه پايه های اقتصادی مقاومت تر و شاخص های اقتصادی رو به رشدتر باشد، طبيعتا درآمدهای مالياتی نيز افزايش خواهد يافت. 

رئيس کل سازمان امور مالياتی کشور همچنين از ايجاد دادسراهای ويژه جرايم مالياتی با همکاری قوه قضاييه و وزارت دادگستری در آينده ای نزديک خبر داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار