آیا بناهای تاریخی به چینی‌ها واگذار شده است؟

هفته گذشته خبر واگذاری ٢٠ بنای تاریخی به یک شرکت سرمایه‌گذاری چینی محل بحث و چالش بین فعالان میراث فرهنگی شد و انتقاداتی در این زمینه به عملکرد صندوق احیا در خصوص واگذاری بناها به سرمایه‌گذاران خارجی مطرح شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روز دوشنبه محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا از واگذاری ٢٠ بنای تاریخی خارج از مزایده به شركت «اوراسیا» كه یك شركت سرمایه‌گذاری چینی است، خبر داد و اعلام كرد: «طبق این تفاهمنامه، كارشناسان ما در یك بازه زمانی سه تا شش ماهه، ۲۰ بنای تاریخی را شناسایی می‌كنند تا برای مرمت و در نهایت برای بهره‌برداری در زمان مشخصی به این شركت چینی واگذار شود.»

انتقاداتی به این نحوه از واگذاری مطرح شد از جمله اینكه چرا این بناها خارج از مزایده به این شركت واگذار می‌شوند؟ چرا بناها به یك شركت چینی واگذار می‌شوند؟ و موارد دیگری از این دست، روز گذشته مدیرعامل صندوق احیا به این انتقادات پاسخ داد.

پوینده در مورد اینكه چرا این بناها به شركت چینی واگذار می‌شوند، می‌گوید: «در حال حاضر ورودی گردشگری ایران از اروپا و شرق آسیا رشد ١٠ درصدی را تجربه كرده است. كشور چین به لحاظ رشد گردشگر خروجی، نخستین كشور دنیاست، ضمن اینكه ورودی گردشگران این كشور به ایران رشد چشمگیری داشته، طبیعی است كه گردشگران اروپایی و شرق آسیا تمایل دارند اقامت در خانه‌های تاریخی را تجربه كنند، فضای سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مهیا كردیم كه در حوزه احیای بناهای تاریخی سرمایه‌گذاری كنند.

سرمایه‌گذاران چینی هم این فضا را بررسی كردند، زمانی هم كه رییس‌جمهور این كشور به ایران سفر كرد، بحث احیای جاده ابریشم را به طور جدی مطرح كردند و سازمان جهانی جهانگردی هم تاكید خاصی بر احیا جاده ابریشم برای كشورهایی كه در این مسیر قرار گرفته‌اند داشتند و برنامه‌های جدی در دستور كار خود دارند. طبیعی است كه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این مسیر تمایل داشته باشند.»

پوینده در خصوص تفاهمنامه‌ای كه با شركت اوراسیا امضا شده است می‌گوید: «تفاهمنامه‌ای كه ما با طرف چینی امضا كرده‌ایم برای سرمایه‌گذاری در احیای بناهای تاریخی مسیر جاده ابریشم است. قرار است بررسی‌های لازم صورت گیرد و بناهایی كه مورد توافق دو طرف برای احیا هستند انتخاب شوند، طرح مرمتی بناها توسط پیمانكاران و مشاوران داخلی انجام شود و در نهایت طرف چینی سرمایه‌گذاری این كار را تقبل كنند. هدف ما از امضای این تفاهمنامه این بود كه ٢٠ بنا و كاروانسرای تاریخی شناسایی شود، اما در نهایت اگر توافق نهایی در مورد هزینه‌های مرمت و مبلغ اجاره‌ای كه باید پرداخت كنند، صورت گیرد، این واگذاری صورت می‌گیرد.»

پوینده در خصوص انتقاداتی كه در مورد واگذاری این ٢٠ بنا خارج از مزایده به سرمایه‌گذاران چینی، مطرح شده بود گفت: «ما این پیش‌بینی را در اساسنامه صندوق داشتیم، این مورد جزو قوانین صندوق است. اگر یك سرمایه‌گذار داخلی هم درخواستی مبنی بر سرمایه‌گذاری برای احیای ٢٠ بنای تاریخی داشته باشد این بناها خارج از مزایده به او واگذار خواهد شد.

این اتفاق در مورد شهرداری شیراز هم افتاد. ٢٨ بنا را یكجا و خارج از مزایده برای مرمت و احیا به شهرداری شیراز واگذار كردیم. ما در اساسنامه صندوق، پیش‌بینی كرده‌ایم كه اگر در یك فرآیند مشخص شده و با تایید افراد ذی‌صلاح و هیات امنای صندوق كه چهار نفر از اعضای هیات دولت هستند، می‌توانیم مثل مسیری كه برای واگذاری بناها به شهرداری شیراز طی شد، بناها را به صورت یكجا و خارج از مزایده طی كنیم.»

مدیرعامل صندوق احیای بناهای تاریخی در مورد اینكه چطور به شركتی كه در خصوص احیا و مرمت بناهای تاریخی تجربه‌ای در ایران ندارد، اطمینان شده كه ٢٠ بنای ارزشمند تاریخی را در اختیار آنها قرار دهند، می‌گوید: «این شركت یكی از شركت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در دنیاست كه در بسیاری از كشورها سرمایه‌گذاری می‌كنند، ما سعی می‌كنیم سوابق فعالیت آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم. در نهایت هدف ما احیای بناهای تاریخی است و برای اینكه زندگی اجتماعی به این بناها برگردد تلاش می‌كنیم.

در اقصی نقاط كشور هزاران بنای تاریخی داریم كه وضعیت مناسبی ندارند و در حال تخریب هستند. اینكه تعدادی از این بناها احیا و مرمت شوند، اتفاق خوبی است. ما اینقدر تلاش می‌كنیم برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های مختلف، یكی از ظرفیت‌های مهم ما گردشگری است، و تاكید مسوولان هم بر این است كه بتوانیم هر سال گردشگران زیادی را وارد ایران كنیم، برای رسیدن به این هدف باید زیرساخت‌های گردشگری ما مهیا شود. گردشگرانی كه از اروپا و شرق آسیا به ایران می‌آیند، گردشگران فرهنگی هستند كه می‌خواهند با تمدن و فرهنگ ایران آشنا شوند و به دنبال این هستند در مسیرهای گردشگری ایران كه تردد می‌كنند، بتوانند از بناهای تاریخی ایران بازدید كنند و اقامت و پذیرایی در این بناها را تجربه كنند. در همین اقامت و پذیرایی می‌شود بسیاری از اطلاعات مربوط به فرهنگ و تاریخ ایران را به گردشگران منتقل كرد.»

پوینده در مورد انتقادی كه در مورد ملیت شركت سرمایه‌گذار مطرح است، می‌گوید: «اگر ما این بناها را با همین شرایط به یك شركت ایتالیایی واگذار می‌كردیم چنین انتقادی وجود نداشت؟ اینكه این بناها به چه سرمایه‌گذاری از چه كشوری واگذار می‌شود اهمیت ندارد، باید دید از این واگذاری چه دستاوردی نصیب ایران می‌شود. ضمن اینكه بعد از توافق نهایی تهیه طرح مرمت و مشاوره بناها توسط شریك ایرانی و پیمانكاران داخلی انجام می‌شود و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری توسط چینی‌ها انجام خواهد شد. در جریان این واگذاری اگر كاروانسراهایی كه در مسیر جاده ابریشم قرار دارند، احیا شوند، دستاوردهای جدی برای ایران در راستای جذب گردشگر خواهد داشت.»

پوینده در خصوص اینكه بناهایی كه قرار است بعد از این تفاهمنامه مورد بررسی قرار گیرد، صرفا كاروانسرا هستند یا خانه‌های تاریخی هم در لیست قرار دارد یا خیر می‌گوید: «هنوز هیچ بنایی قرار نیست واگذار شود، طبق تفاهمنامه‌ای كه امضا شده، باید بناهایی كه در این مسیر قرار دارند مورد بررسی قرار گیرند، و سرمایه‌گذار بناها را انتخاب كند و نهایتا بعد از اینكه مشخص شد چه بناهایی را انتخاب كردند و توافق نهایی برای واگذاری صورت گرفت، می‌توانیم لیست بناها را منتشر كنیم و آن زمان است كه به مرحله قرارداد می‌رسیم و واگذاری صورت می‌گیرد.» محمد رضا پوینده در رابطه با حضور سرمایه‌گذاران خارجی كه برای حضور در همایش سرمایه‌گذاری به ایران آمده بودند و ارزیابی آنها از فعالیت‌های صندوق احیا، می‌گوید: «با بسیاری از شركت‌های آلمانی و ایتالیایی در حاشیه این اجلاس در حوزه مرمت و استانداردهای مرمت و ارایه خدمات، مذاكرات اولیه‌ای داشتیم و اعلام آمادگی كردند كه در حوزه احیای بناهای تاریخی هم بررسی‌هایی را انجام دهند. هر چند هیچ یك از این مذاكرات به قرارداد منجر نشده اما هدف ما این است كه ظرفیت‌های صندوق احیا را به سرمایه‌گذاران معرفی كنیم. بازخوردی هم كه به ما می‌دادند این بود كه صندوق ظرفیت بالایی دارد اما خوب معرفی نشده است. سفیر هند در صحبت‌هایی كه داشتیم معتقد بودند تجارب صندوق می‌تواند برای كشورهایی كه دارای تاریخ و تمدن غنی هستند مفید باشد. به این دلیل كه در هیچ كجای دنیا دولت در كشورهایی كه صاحب تمدن و تاریخ هستند توان نگهداری و احیای بناهای تاریخی را ندارد و باید در مسیری قرار بگیرند كه سرمایه‌های مردم برای احیای بناهای تاریخی جذب شود.»

منبع: اعتماد

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار