به بهانه روز جهانی کودک؛

کودکان کتابخوان؛ آینده‌سازانی با فرهنگ

اگر کودکان با کتابخوانی مانوس شوند، آگاهی و فرهنگ مناسب در جامعه گسترش می یابد.

به گزاش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دنیایی سرشار از آرامش، با حداقل دغدغه و زندگی در کنار همفکرانی چون خود، آرزوی هر نسلی بوده و هست. ساختن جامعه و دنیای ایده آل با وجود اینکه رویایی به نظر می رسد؛ امکان پذیر است و این خود ما هستیم که می توانیم این رویا را به حقیقت تبدیل کنیم.

البته برای رسیدن به این هدف همانند هر هدفی، نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری و صرف زمان هستیم. اگر تصور می کنیم جهانی که اکنون در آن زندگی می کنیم برای ما ایده آل نیست، می‌توانیم فردای ایده‌آلی را برای کودکانمان و نسل‌های آینده بسازیم و این مهم امکانپذیر نیست مگر با فرهنگسازی.

فرهنگسازی بجا و موثر برای کودکان می‌تواند آینده‌ای را به ارمغان بیاورد که شاید هر نسلی آرزوی آن را در سر دارد. بین تمامی ابزارهایی که برای ساخت فرهنگ مناسب وجود دارد، بی شک کتاب یکی از موثرترین آنهاست. کتاب مناسب و طریقه آموزش و برداشت از آن در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

البته تنها وجود کتاب مناسب و آموزش، برای تغییر در رفتار و شیوه زندگی کافی نیست؛ بلکه مطالعه کتاب مهمتر، حیاتی‌تر و لازمه ساخت فرهنگ درست است.

جعفر ابراهیمی نویسنده کتاب کودک با اشاره به موجود بودن کتاب مناسب برای کودکان می‌گوید: در حال حاضر انواع کتاب های مناسب چه برای کودکان، چه بزرگسالان وجود دارد و از نظر تولید کتاب خوب مشکلی نداریم؛ ولی معضل مهمتر که باید برای حل آن فرهنگسازی شود، مخاطب نداشتن و توجه نکردن مردم و کودکان به کتاب است. البته در این زمینه تنها مردم مقصر نیستند بلکه مشکلاتی که در جامعه جاری است نیز آنان را از این مقوله مهم دور می‌کند. ابتدا باید مشخص شود که چه اتفاقی افتاده که در سالهای اخیر تیراژ کتاب‌ها تا این حد پایین آمده است.

این نویسنده در رابطه با دلایل مانوس نبودن کودکان با کتاب اظهار داشت: اگر نویسنده، شاعر و حتی تصویرپرداز با دنیای کودکان و نیازهای روحی و روانی آنها آشنا نباشد، به موضوعات کلیشه‌ای، سطحی و تکراری می‌پردازد و محتوا به گونه ای می شود که مخاطب را راضی نمی‌کند. همین یکی از دلایل دور شدن کودکان از کتاب است. شاید دلیل دیگر آن نقص در سیستم آموزشی کشور است و اینکه آموزش و پرورش برنامه‌ای برای کتابخوان کردن بچه‌ها ندارد و از طرفی در مواقعی از دسترسی دانش آموزان به بعضی کتاب‌ها جلوگیری می‌کند. در حالی که بهترین روش، دادن آزادی عمل و حق انتخاب به کودکان است. 

برای علاقه‌مند کردن نسل جدید به کتابخوانی، باید گاهی به خود نیز تلنگری بزنیم. اینکه خود ما چقدر کتاب می خوانیم و چقدر به محتوای کتاب‌ها عمل می‌کنیم. واضح است که والدین به عنوان الگوی کودک در این موضوع، نقش مهم و کلیدی دارند. آموزش و پرورش نیز می تواند با در اختیار قرار دادن کتاب های مناسب برای کودکان، کتاب های غیر آموزشی و اختصاص دادن ساعاتی از کلاس برای کتابخوانی، دانش آموزان را به خواندن علاقه‌مند کند.

از طرفی ظاهر کتاب خوب و مناسب کودکان باید به شکلی باشد که آنان را جذب کند. واضح است که ظاهر کتاب برای کودکان اهمیت بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد. اگر می خواهیم کودکانمان تحت تاثیر محتوای کتابها قرار بگیرند و آن را چراغ راه خود قرار دهند، باید برای آنان کتاب های جذاب بسازیم.

محتوای کتاب مناسب نیز، همانطور که اشاره کردیم محتوایی است که فرهنگساز باشد. کودک را به چالش بکشد و او را با دغدغه هایی آشنا کند که پیش از این به آنها فکر نمی کرده. او را از سطحی نگری جدا کند و آماده برای رویارویی با جنبه های عمیق و پیچیده زندگی کند. روشن است که وقتی کودکی با فرهنگ مناسب رشد پیدا کند، به مشکلات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی اطرافش نیز تک بعدی نخواهد نگریست، خود را سهیم در معضلات جامعه خواهد دید و در صدد حل آنها برخواهد آمد.

امید است؛ خانواده ها و مسئولان فرهنگی و آموزشی کشور بیش از پیش برای کتاب کودکان ارزش گذاری کرده تا امروز کودکانی باشعور و فردا آینده سازانی بافرهنگ داشته باشیم.



گزارش از فریده قهرمانی


انتهای پیام/

   
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار