گزارش؛

مسافر نا کجا آباد شبهه های مجازی نشویم

از دیرباز بازار شبهه افکنی و ادعای های پوچ داغ بوده، مدعیانی که در هر دوره به سراغ اصلی از زیر ساخت های جامعه می روند تا بتوانند مشتریانی را برای گمراهی های بی سرانجام خود پیدا کنند.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گسترش فضاهای ارتباطی در بین جوامع بشری، منجر به دسترسی آسان و فراگیر عموم مردم به علوم و اطلاعات مختلف شده است. حالا دیگر آگاهی مردم از اخبار روز جامعه افزایش چشمگیری پیدا کرده، اخباری که در زمان های مختلف بسته به حال و هوای جامعه سمت و سویی خاص و چشمگیر بخود می گیرد. گاهی مسائل سیاسی، گاهی اقتصاد و گاهی نیز فرهنگ جامعه در دامنه همین اخبار تعریف می شوند.

در این میان، فرهنگ را شاید بتوان عمیق ترین نهاد یک جامعه به حساب آورد، عنصری که با باورها و تاریخ هر ملتی گره خورده و ریشه در اعتقاداتی دارد که طی سالها در تار و پود زندگی مردم شکل گرفته و رشد کرده است. مسلما هر چه این فرهنگ عمیق تر و پربارتر بوده باشد، دامنه در برگیرندگی آن وسیع تر و اثرات برجای مانده از آن در سالهای متمادی حفظ و گسترش بیشتری می یابد.
 
فرهنگ عاشورا، ایثار و  شهادت، یکی ازهمین اصول اساسی در تاریخ  تشیع است. سالهاست که قیام ابا عبدالله حسین (ع) منشا آگاهی و بیداری فکری در جامعه شیعی ما بوده است. بیداری در برابر جهل و نادانی، بیداری در برابر ترس ها و ضعف های فکری انسان.

با نگاهی به تاریخ مکتوب و تصویری  ایران اسلامی به راحتی می توان ردپایی از این فرهنگ عظیم را در وقایع مهم و تاثیر گذار کشورمان به خوبی مشاهده کرد. گویی هر جا قرار بوده حادثه ای سرنوشت این کشور را رقم بزند بعدی از فرهنگ عاشورا جلوه گر شده است. از همین روست که هر ساله با فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدلله، بنا براعتقادات و باورهای ریشه دار یاد شده، بساط  مجالس محرم در گوشه و کنار کشور به اشکال مختلف برپا شده و پیر و جوان بسته به فراخور نیاز خود مهمان یکی از این مجالس می شوند.

مسافر نا کجا آباد شبهه های مجازی نشویم

حال با پی بردن به اهمیت این فرهنگ انسان ساز که در حقیقت شناخت و پرورش ابعاد مختلفی از وجود انسانی را در بر می گیرد، باید هر چه بیشتر در حفظ و گسترش آن سعی و اهتمام شود، تا در روزگاری که نیاز مبرم نسل جوان به وجود الگوی انسان ساز و همه جانبه بیش از پیش احساس می شود، با مشابه سازی و معنا کردن این فرهنگ در ابعاد مختلف زندگی این نسل، بتوان خدمتی شایسته به این قشر مهم و آینده ساز داشت.

از طرفی دیگر، این روزها در نگاهی به هر گوشه و کنار با مهمانی ناخوانده روبرو می شویم."فضای مجازی" 

فضای متنوع و تاثیر گذاری که این روزها آرام آرام جایگاه خاصی برای خود در بین اقشار مختلف پیدا کرده و حالا دیگر به یک حوزه انسانی دو سویه برای اطلاع رسانی تبدیل شده است. انتشار تصاویر، فیلم ها، سخنرانی، جلسات غیر حضوری پرسش و پاسخ، نقل قول ها، جملات تاثیر گذار و ... که با اهداف مختلف سعی در رساندن پیام خود و جذب مخاطب دارد، همه و همه تنها گوشه ای از فعالیت های دنیای مجازی این روزها است. در این بین میزان پیام های فرهنگی، اعتقادی و معنوی رد و بدل شده در بین این شبکه ها و کانالها رقمی قابل توجه دارد. این گونه پیام ها که با بعد درونی و اعتقادی مخاطب  سروکار دارد پیکان هدف خود را به سمت حساس ترین بخش از وجود هر انسانی نشانه گرفته است، بعد اعتقادی و معنوی و در یک کلام فرهنگ جامعه.

مطالب صفحات مجازی یاد شده که گاهی با هدف آگاه سازی و در جهتی سازنده و گاه بخاطر شبهه افکنی و سست کردن ریشه های اعتقادی، با سوء استفاده از نام مراجع و بزرگان به درج مطالب دروغ و بی سند می پردازد، در صورت نداشتن بصیرت از طرف مخاطب ممکن است اثرات مخربی بر جای بگذارد. گردانندگان این صفحات مجازی با علم بر دست به دست شدن هر روزه پیام های خود از طریق این پل ارتباطی فراگیر مجازی به راحتی در پی کسب اهداف شوم و بی اساس خود هستند.

مسافر نا کجا آباد شبهه های مجازی نشویم

ایجاد جاذبه به هر قیمتی برای جذب جوانان شاید در ظاهر تنها یک جمله ساده و کوتاه معنی کند ولی در دراز مدت می تواند جایگاه برای خود در بین نوع خاصی از مخاطب دست و پا کند. معاندان نیز  می کوشند تا هر چه بیشتر با ایجاد شبه و اختلاف در اصول اساسی و مهم آیینی شیعه، مخاطب خود  را از برکات این نعمت فی ذاته دور و به سمت نا کجا آباد های خود هدایت  کنند.

از چندین سال پیش، مقام معظم رهبری با تاکید بر اصل بصیرت عنوان داشتند که یکی از مهمترین ابزاری که این روزها در مقابله با این نوع از  تهاجم فرهنگی می توان از آن بهره می برد کسب بصیرت است. در تعریف بصیرت باید به معانی شناخت، زیرکی و یقین اشاره کرد، گویی این ابزار به مثابه حفاظی قوی ومقاوم است بر چشم، گوش و قلبهای مخاطب.

زیرکی در نگاه، فهم و درک است که می تواند به ما در مقاوم ساختن خود برای روبرو شدن با این هجمه از شبهه افکنی ها کمک کند و چشمان ما را در برابر این مطالب بی اساس مجازی تیز بین سازد تا با بصیرتی بالا در این دنیای اخباری به جست و جو پرداخته و صید این شکارچیان سود جو نشویم.

با این دید کلی و نگاه با بصیرت، حالا دیگر صحبت از شبهه افکنی های بی اساس و پوچی که هر ساله در این ماه سر از جایی در می آورد کاری روشن و آسان خواهد بود، سوالاتی که هدفش پرداختن به بحث های انحرافی و ظاهر سازی در این واقعه عظیم است.

پس با چشمان باز بینیم و بخوانیم و در صورت رویارویی با هر مطلب جدید ایتدا به ریشه های ماندگار خود رجوع کرده و بیندیشم به اصولی که سالهاست دست به دست چرخیده و بخاطر اصالت و صداقت خود بوده که ماندگار شده، که اگر صداقتی در میان نبود تا به امروز از ذهن تاریخ ناپدید شده بود. سپس در صورت نیاز به اهل فن مراجعه کرده و در این گونه موضوعات با اهل فن مشورت کرده و به دنبال جواب باشیم و در نهایت اینکه مطالب عده ای سود جو را زمینه دور شدن خود از اصل و غرق شدن در نا کجا آباد سودجویان نکنیم.


گزارش از سمیه سلامت


انتهای پیام/
برچسب ها: محرم ، شبهه ، فضای مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.