کرمانشاه؛

صادرات یک میلیارد دلار کالا از مبادی استان

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت:یک میلیارد دلار کالا از مبادی استان صادر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از کاهش 75 درصدی صادرات از مرز خسروی، 72 درصدی از مرز پرویزخان و 71 درصدی از گمرک پاوه طی شش ماهه امسال خبر داد.

مهدی محمدپور با اشاره به اینکه در شش ماهه امسال در مجموع یک میلیارد دلار کالا از مبادی مرزی استان به بازارهای هدف صادر شده است، اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: بجز گمرک کرمانشاه و بازارچه مرزی "شیخ صله" که صادرات آنها رشد مثبت داشته، سایر مبادی مرزی استان -چه مبادی رسمی و چه بازارچه‌ای- کاهش شش تا 75 درصدی صادرات داشتهاند.

به گفته این مسئول، بالاترین میزان کاهش صادرات از گمرک خسروی به میزان 75 درصد و پس از آن از بازارچه پرویزخان به میزان 72 درصد و همچنین گمرک پاوه به میزان 71 درصد بوده است.

وی در خصوص دلایل کاهش صادرات از مرزهای استان، اظهار کرد: یکی از این دلایل تعمیرات جاده مسیر منتهی به بغداد بود که باعث شد کلیه محموله‌های صادراتی که از مرز خسروی خارج می‌شد، در آنسوی مرزها در انبار نگهداری شود.

محمدپور ناهمواری جاده دسترسی به مرز سومار، افزایش تعرفه صادرات سیمان، فقدان آزمایشگاه در مرز برای نمونه‌گیری از اقلام لبنی و مواد غذایی، صعف بنیه مالی عراق در بازپرداخت دیون، محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت مرکزی در بسته شدن راه‌های مواصلاتی اقلیم کردستان به بغداد از ساعت 16، اعمال تعرفه‌های گمرکی به محموله‌های صادره از اقلیم، اعمال سلیقه‌های شخصی در ورود محموله‌های صادره از ایران به عراق، عدم تطابق ساعات کاری در دو سوی مرزها و ... را از دیگر دلایل کاهش صادرات در این مدت دانست.

وی در ادامه سیمان، گوجه فرنگی تازه یا سردکرده، اوره، لوازم خانه، ماست، انواع بستنی، حیوانات زنده، ظروف ملامین رب گوجه و ... را عمده‌ترین کالاهایی دانست که از مرزهای کرمانشاه صادر می‌شوند.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه بیش از 300 قلم کالا از خروجی استان به کشور عراق صادر می‌شود، افزود: برخی اقلام هم ماننده دام زنده، عصاره شیرین بیان و بیتومین روانه سایر بازارهای هدف از جمله عمان، امارات، قطر و ... می‌شود.

به گفته این مسئول، در این مدت کشور عراق با وجود کاهش 14 درصدی صادرات همچنان در صدر بازارهای هدف صادراتی استان قرار دارد و پس از آن کشورهای عمان، افغانستان، ترکیه، قطر، امارات، تانزانیا، ارمنستان، آذربایجان و پاکستان در رده‌های بعدی قرار دارند.

محمدپور با اشاره به برنامه‌هایی که برای رونق صادرات استان در نظر گرفته شده، فراهم کردن زمینه اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری با عراق برای رفع موانع و مشکلات، فراهم کردن زمینه اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری برای بازارهای هدف جدید، تلاش برای اجرای بسته حمایتی صادرات، فراهم کردن زمینه برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و صادراتی استانهای هم مرز با عراق با محوریت کرمانشاه با حضور بیش از 150 مدعو عراقی، تجهیز و تکمیل زیرساخت‌های مرزی، ارتقاء آگاهی تجار و تولیدکنندگان و ... را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد.
 

انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، صادرات ، دلار ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.