ساری،

علم گردش ، آیینی کهن در مازندران

مراسم علم گردش امروز هم زمان با هفتم محرم در روستای سمسکنده علیای ساری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، یکی از مراسم های عزاداری ویژه روز هفتم ماه محرم که به نام حضرت ابوالفضل برگزار می شود، علم گردش است که از گذشته تاکنون اجرا می شود.

در روز هفتم محرم شخصی چوبی را که دستی به صورت نماد شفاعت حضرت ابوالفضل (ع) بر روی آن نصب است را جلوتر از دسته های عزاداری به درب منازل اهالی می برند هر کسی که حاجتی دارد آب بر روی این دست نمادین می ریزد و ظرفی زیر آن قرار می دهد و آب نذری می گیرد می نوشد.

هر کسی از سال قبل نذرش بر آورده شده است ٬ روسری به علم می بندد و نذورات نقدی هم جمع آوری و صرف پذیرایی از عزاداران در شب ها و روز های تاسوعا و عاشورای حسینی می شود.

در این روز قلک هایی که مزین شده با نام حضرت ابوالفضل (ع) که سال گذشته میان اهالی این روستا توزیع شده بود جمع آوری و قلک های جدید را تحویل می دهند.

علم دار به همراه دسته های عزاداری در کوچه و پس کوچه های روستا حرکت می کند و مردم در ابتدای هر کوچه با شربت ٬ آش ٬حلوا ٬ خرما و نان محلی از عزاداران حسینی پذیرایی می کنند.

ایمان، نوجوان 15 ساله نیز در حاشیه این مراسم گفت: چهار سال پیش به صورت ناگهانی پزشکان گفتند مبتلا به بیماری سرطان خون از نوع نادر شدم.

وی گفت: مادرم و بقیه خانواده به ائمه اطهار به ویژه حضرت ابوالفضل (ع) متوسل شدند و سال اول که حالم بهتر شد و با بهتر شدن حالم روز هفتم محرم خانواده ام گوسفند قربانی کردند و گوشت آن را میان خانواده های نیازمند توزیع کردند.

این نوجوان افزود: امسال که پزشکان خبر قطع درمان را به من و خانواده ام دادند ، نان محلی پخته و خودم میان عزاداران تقسیم کردم.

این نوجوان شفا یافته از بیماری سرطان گفت: پس از چند سال٬ قبل از فرا رسیدن ماه محرم به همراه خانواده ام به زیارت امام رضا (ع) هم رفتیم و نذرم را ادا کردم.

وی افزود: اگر توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار(ع) نبود خانواده ام نمی توانستند شرایط سخت درمان مرا تحمل کنند و خودشان از پا در می آمدند.

ایمان در این روز برای همه بیماران آرزوی سلامتی کرد و گفت: هیچ وقت توکل و توسل و محبت ائمه اطهار را فراموش نکنند و نا امید نشوند.


علم گردش ، آیینی کهن در مازندران


علم گردش ، آیینی کهن در مازندران

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.