ساری،

صدای بزرگترین گوزن ایرانی در دل جنگل‌ های هیرکانی

صدای مرال نر در دل جنگل‌های هیرکانی آغاز فصل گاوبانگی و تلاش محیط ‌بانان برای بقای نسل بزرگترین گوزن ایران را نوید می‌ دهد.

طالبی، مسئول روابط عمومی حفاظت محیط زیست ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: فصل گاوبانگی فرا رسیده و آغاز رقابت گوزن‌ های نر برای از میدان به در کردن سایر گوزن ‌ها و در اختیار گرفتن قلمرو و بقای نسل بزرگترین گوزن ایران که با راهکارهای مدیریتی مناسب جهت حفظ و حفاظت از این گونه با ارزش همراه است.

طالبی افزود: حفاظت مناسب از گونه با ارزش مرال و انجام اقدامات حفاظتی در مناطق جنگلی مازندران تنها با تلاش شبانه روزی محیط‌بانانی بدست می ‌آید که با تمام وجود سعی دارند محیطی امن برای زاد و ولد این گونه با ارزش فراهم کنند.

وی گفت: از جمله این اقدامات برپایی چادرهای گاوبانگی از اواسط شهریور تا اواخر مهر، گشت و کنترل و نظارت مناطق زیستگاهی است تا علاوه بر کوتاه نمودن دست شکارچیان متخلف که با تقلید صدای گوزن سعی در شکار آن‌ها دارند اطلاعات لازم از وضعیت جمعیتی، زیستگاهی و پراکنش این گونه حمایت شده را نیز بدست آورند.

مسئول روابط عمومی حفاظت محیط زیست ساری افزود: مرال یا گوزن قرمز به عنوان نماد تنوع زیستی شمال کشور از گونه‌ های حمایت شده‌ای است که در جنگل‌های شمال از شمال غرب تا ارسباران و از شمال شرق تا بخش‌هایی از خراسان شمالی پراکنش دارد.

طالبی گفت: مناطق جنگلی هزارجریب بهشهر و نکا، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه، کیاسر و محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از مهم‌ ترین زیستگاه ‌های مرال در استان هستند که در فصل گاوبانگ با برپایی ۲۵ چادر و استقرار محیط‌بانان در این چادرها از ارتفاعات رامسر در غرب تا گلوگاه شرق استان را زیر پوشش و حفاظت دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.