زمزمه‌های رفتن پیرمرد آرژانتینی و نیمکتی که هنوز بلاتکلیف است؛

داستان لوزانو و تیم ملی والیبال به کجا می‌رسد؟

در حالی که قرارداد رائول لوزانو با تیم ملی والیبال به پایان رسیده است ، هنوز مشخص نیست فدراسیون چه تصمیمی درباره نیمکت تیم ملی خواهد گرفت؟

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی والیبال ایران مسابقات المپیک 2016 ریو را با کسب عنوان پنجمی مشترک به پایان رساند. مسابقاتی که حضور در آن آرزوی چندین و چند ساله والیبال ایران بود. آرزوی که با حضور «رائول لوازنو» سرمربی آرژانتینی تیم ملی محقق شد. 

پس از این مسابقات و در حالی که قرارداد این مربی 60 ساله آرژانتینی تا پایان المپیک 2016 ریو منعقد شده بود، این سوال بیش از پیش در ذهن اهالی والیبال ایجاد شد که آیا فدراسیون نشینان اقدامی برای تمدید قرارداد لوزانو انجام خواهند داد یا به دنبال گزینه دیگر برای نیمکت تیم ملی والیبال هستند.

**فدراسیون هنوز تصمیم قطعی نگرفته است

در حالی که نزدیک به دو ماه از پایان قرارداد لوزانو با فدراسیون والیبال ایران می‌گذرد، اما هنوز تصمیمی قطعی از سوی رییس ودبیر کل فدراسیون والیبال گرفته نشده است. محمود افشاردوست ، دبیر فدراسیون والیبال ایران، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه چه تصمیمی در خصوص نیمکت تیم ملی پس از پایان قرارداد لوزانو ،‌ اتخاذ خواهند کرد، گفت: انتخاب مربی تیم ملی موضوعی نیست که برای تصمیم‌گیری درمورد آن عجول باشیم. فدراسیون باید تمام شرایط را بسنجد و در این باره تصمیم بگیرد. 

دبیر فدراسیون والیبال با اشاره به اینکه حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص پیوستن لوزانو پس از پایان قراردادش با ایران، به تیم‌های دیگر شنیده می‌شود، اظهار داشت: لوزانو در حال حاضر یک مربی آزاد است و اختیار این را دارد که در هر تیمی که دوست دارد کارش را ادامه دهد.

//// وی‍ژه ///////////// داستان لوزانو و تیم ملی والیبال به کجا می‌رسد؟

شاید لوزانو هم یکی از گزینه‌های ما برای ادامه کار باشد اما هنوز تصمیم نهایی در این باره را نگرفتیم. ما به فرصت کافی نیاز داریم تا ضمن بررسی عملکرد لوزانو در زمان حضورش روی نیمکت ایران باقی مربیانی که مدنظر داریم را هم مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم تا به تصمیم نهایی خود برسیم.

اظهارات محمود افشار دوست در این باره در حالی مطرح شد که تیم ملی والیبال ایران پس از پایان مسابقات المپیک تورنمنتی را پیش رو نخواهد داشت تا سال آینده که باید در مسابقات لیگ جهانی 2017 حضور پیدا کند.

در حالی که ملی‌پوشان والیبال ایران این روزها تمرینات خود را در تیم‌های باشگاهی خود سپری می‌کنند هنوز تصمیم قطعی درباره تیم ملی والیبال گرفته نشده است. شاید با آغاز لیگ برتر بهتر باشد سرمربی تیم ملی ، چه لوزانویی که پیش از این روی نیمکت تیم ملی بود و چه گزینه‌ دیگری که شاید قرار است سکان هدایت تیم ملی را در آینده عهده دارد شود، فرصت دیدن مسابقات باشگاهی ایران را داشته باشد تا با زیر ذره بین قرار دادن عملکرد ملی پوشان و دیگر بازیکنان تیم ملی به آینده تیم ملی بزرگسالان کمک کند.

**زمزمه‌های پیوستن لوزانو به لهستان

در همان روزهایی که مسابقات المپیک تازه به اتمام رسیده بود و در حالی که مسئولان فدراسیون والیبال لهستان پس از ناکامی تیمشان در المپیک از ادامه همکاری با استفان آنتیگا فرانسوی منصرف شده بودند، زمزمه‌هایی به گوش رسید که پیرمرد آرژانتینی مذاکراتی با لهستانی‌ها برای سرمربیگری تیم ملی لهستان انجام داده است.

 این  خبر که بیشتر در رسانه‌های لهستانی منتشر شده بود همان روزها از سوی رائول لوزانو تکذیب شد. لوزانو در گفتگو با رسانه لهستانی با اشاره به اینکه منکر علاقه‌مندی‌اش به کار با تیم ملی لهستان نمی‌شود، انجام هر گونه مذاکره در این باره را تکذیب کرد: «من از سال 2005 تا 2008 در تیم ملی لهستان حضور داشتم و تجربه شیرینی از کار با تیم ملی این کشور دارم. با این حال هنوز مذاکره‌ای با این تیم انجام نداده‌ام و هر چه هست حدس و گمان رسانه‌هاست. با این حال  اگر فدراسیون والیبال لهستان بخواهد نام مرا در فهرست نامزدهای هدایت تیم ملی کشورش قرار دهد این امکان وجود دارد که بخواهم با دیگر نامزدها رقابت کنم.»

رائول لوزانو در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرد هنوز هم بسیاری از روزنامه‌های لهستانی مُصر هستند که قرارداد لوزانو با تیم ملی لهستان نهایی شده است و حتی برخی از رسانه‌ها از مدت زمان این قرارداد خبر دادند و مدعی شدند قرارداد فدراسیون والیبال لهستان با رائول لوزانو آرژانتینی قراردادی 4 ساله است.

//// وی‍ژه ///////////// داستان لوزانو و تیم ملی والیبال به کجا می‌رسد؟

با این وجود مسئولان فدراسیون والیبال لهستان هم صراحتا اعلام کردند که هنوز مذاکرات نهایی خود با استفان آنتیگا را به سرانجام نرسانده‌اند و زمان لازم است تا درباره او تصمیم گیری کنند. با این حال و با وجود صحبت‌هایی که مطرح شده است، باید منتظر ماند و دید که لوزانو راهی لهستان خواهد شد یا خیر؟ زمزمه‌های حضور مرد آرژانتینی روی نیمکت لهستان شاید باید زنگ خطری درگوش اهالی فدراسیون باشد که اگر علاقه‌مند به ادامه همکاری با لوزانو هستند زودتر مذاکرات خود را با وی انجام دهند زیرا این مربی گزینه احتمالی برخی دیگر از تیم‌ها هم هست.

** تغییر مداوم مربیان به سود والیبال نیست!

بهروز عطایی ، سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران که این روزها به همراه تیم کاله خود را برای حضور در لیگ برتر آماده می‌کند، اظهار نظر جالبی در خصوص تغییر سرمربی تیم ملی دارد:  « من به عنوان یک مربی به هیچ عنوان، تغییر مداوم مربیان را قبول ندارم و نمی‌توانم با آن کنار بیایم. ثبات تشکیلاتی در همه پروسه‌ها باعث موفقیت آن شده است.

در والیبال هم شاهد هستید که فدراسیون در 25 سال گذشته تنها با 2 مدیر اداره شده که تفکرات مشابهی داشتند. پیشرفت والیبال ایران در زمان یزدانی شروع شد و در زمان داورزنی به اوج خود رسید. حالا ایران، تیم بی‌رقیب آسیا و یکی از قدرت‌های جهان است. برای والیبال ما اصلاً خوب و در واقع زیبا نیست که مدام مربی عوض کنیم. تیم ملی ایران از سال 2010 تاکنون 3 مربی عوض کرده که باید در این زمینه دقت عمل بیشتری داشته باشیم.

//// وی‍ژه ///////////// داستان لوزانو و تیم ملی والیبال به کجا می‌رسد؟

 لوزانو، کسی نیست که بتوانیم از کنار او به راحتی بگذریم. ما زمانی برای قضاوت او نداشتیم و من با نظر برخی همکاران که معتقدند لوزانو برای والیبال ما کوچک است، مخالفم.خوشبختانه مربیان قابل قبولی به ایران آمده‌اند، بنابراین برای تحلیل عملکرد تیم ملی باید همه موارد را لحاظ کرد چون همه ایرادها متوجه سرمربی نبوده است.»

** نارضایتی ستاره تیم ملی از رفتن لوزانو

سید محمد موسوی، مدافع ملی‌پوش تیم ملی والیبال ایران هم معتقد است تعویض هر ساله سرمربی تیم ملی اقدام درستی نیست: «نمی‌توانم بگویم در صورت جدایی لوزانو از ایران چه کسی ضرر می‌کند اما معتقدم برای المپیک 2020 باید از همین حالا شروع کرده و یک برنامه 4 ساله داشته باشیم تا در المپیک بلکه نتیجه خوبی بگیریم.

//// وی‍ژه ///////////// داستان لوزانو و تیم ملی والیبال به کجا می‌رسد؟

به عقیده من عوض کردن مربی آن هم هر سال کار درستی نیست. تیم ملی والیبال ایران پس از رسیدن به المپیک حالا هدفی فراتر  دارد. والیبال ایران توانایی این را دارد که بتواند در المپیک بعدی روی سکو برود. برای موفقیت و رسیدن به این هدف نیاز به برنامه دقیق و حضور مربی با تجربه و کار بلد است. لوزانو مربی بزرگی است و امیدوارم شرایط طوری پیش برود که وی در ایران بماند و به کارش ادامه دهد.»


** از احتمال حضور آلکنو تا سرمربیگری سیچلو!

پس از پایان کار اسلوبوان کواچ صربستانی در تیم ملی والیبال ایران گزینه‌های مختلفی مطرح شد که رائول لوزانو در نهایت و بین این گزینه‌ها انتخاب نهایی مسئولان فدراسیون بود. حالا اما با تمام شدن قرارداد لوزانو بار دیگر این گزینه‌ها مطرح شده‌اند و به نظر می‌رسد باز هم فدراسیون والیبال با چالش جدیدی از جنس همان چالش سال قبل روبه‌رو است.

در این میان نام مربیانی به گوش می‌رسد که پیش از این نیز به عنوان گزینه‌های احتمالی حضور در ایران مطرح می‌شد. نفراتی همچون آندری آناستازی، هیو مک کاچن، مائورو بروتو،‌ خاویار وبر، برناردی، پرندی و ... گزینه‌هایی هستند که به احتمال زیاد از سوی فدراسیون مورد بررسی قرار خواهند گرفت. هر چند به نظر می‌رسید محمد رضا داورزنی هنوز اقدامات اولیه درباره بررسی گزینه‌ها را آغاز نکرده است.

در این بین برخی صحبت‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه فدراسیون والیبال علاقه‌مند است از خوان سیچلو، دستیار سابق ولاسکو و دستیار لوزانو برای حضور روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی ایران استفاده کند. شائبه‌ای که هنوز از سوی هیچ کدام از اهالی فدراسیون تکذیب یا تایید نشده است.

//// وی‍ژه ///////////// داستان لوزانو و تیم ملی والیبال به کجا می‌رسد؟

 از طرفی نام دیگری نیز از طریق برخی رسانه‌ها به گوش رسید و آن حضور «ولادیمیر آلکنو» سرمربی سابق تیم ملی روسیه در ایران بود. آلکنو که یکی از بهترین مربیان جهان والیبال به شمار می‌رود در حالی نامش در بین گزینه‌ها مطرح شد که بسیاری از اهالی والیبال حضور این مربی را به دلیل مشکلاتی که با سعید معروف در تیم زنیت کازان و همچنین برخوردهایی که باملی‌پوشان ایران در دیدار ایران و روسیه داشت، غیرممکن می‌دانستند. با این حال صحبت‌هایی در این باره نیز به گوش رسید و باز هم هنوز مشخص نیست که می‌توان روی آلکنو هم به عنوان یکی از گزینه‌ها حساب کرد یا خیر؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۱ مهر ۱۳۹۵
الکنو خیلی سخت گیره و عصبانی
عصبانیتش خیلی بدرد می خوره
اگر تیم رو 4 سال بهش بدن
یه تیم جدید قدرتمند برای 2020 اماده می کنه همونطوری که تو یک سال روسیه متلاشی شده را اوورد جز 4 تیم و ترکیب تیم را کلا عوض کرد
ما بازیکن مستعد در لیگ زیاد داریم و کاملا صحیح است باید یک،مربی باشه بازی ها رو زیر نظر بگیره تا بتونه اون بازیکنها رو شناسایی کنه و تمرینشون بدع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۵
ای بابا همه دارن میرن...
آخرین اخبار