زنجان؛

فریاد یا حسین در آسمان زنجان طنین انداز می شود

حسینیه اعظم زنجان به عنوان بزرگترین دسته عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین در ایران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ قدمت حسینیه اعظم زنجان به حدود یک قرن پیش می‌رسد .

این مکان مقدس  توسط دو فرد بنام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شده است . 

مراسم دسته عزاداری  این حسینیه در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین مورد از میراث معنوی ثبت‌شده در ایران است.


 این دسته عزاداری عصر تاسوعای حسینی حرکت خود را با نظم خاص و با فریاد یا ابوالفضل آغاز می کند و گام به گام یا حسین گویان مصائب حضرت زینب را زمزمه می کنند بر سرو سینه می زنند و اشک ماتم می ریزند و سنگ سراچه دل به آب دیده صیقل می دهند تا آوازه سرزمین شور و شعور حسینی را به مردم دنیا نشان دهند .

از همین رو است که شهرت آن به برکت توجهات خاصه حضرت سیدالشهداء (ع) جهانی شده است سیل عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در دسته با شکوه عزاداری حسینیه اعظم زنجان، تجلی قدرت دین اسلام و الگویی از اتحاد امت اسلامی به خصوص شیعیان جهان است. 

دسته حرکت خود را از محل حسینیه اعظم شروع می‌کند و معمولاً همزمان با اذان مغرب به امامزاده سید ابراهیم می رسد و عزاداران نماز مغرب و عشای خود را در این آستان مقدس اقامه می کنند . 

هر ساله هزاران راس قربانی از سر تا سر کشور تقدیم حسینیه اعظم زنجان این دومین قربانگاه جهان اسلام می شود. 

علاوه بر قربانی ها در هنگام حرکت این دسته عزاداری سیل نذورات اعم از طلا و و جوهات نقدی پیشکش حسینیه اعظم زنجان می شود.
و اما امروز نیز  همه امکانات برای میزبانی ازعاشقان اباعبدالله حسین (ع) فراهم است و عاشقان کوی دوست آماده ثبت حماسه ی دیگر هستند آنها امروز هم می آیند تا همگام و هم صدا با حضرت ابوالفضل (ع) به مولایشان لبیک گویند .

مسئول  هیات امنای مسجد حسینیه اعظم زنجان در این باره گفت: 3هزارو500خادم دربخش های  صندوق سیدالشهدا ، جمع آوری نذورات، انتظامات ، تحویل گوسفندان نذری ، مداحی وسخنرانی ، روابط عمومی وپخش زنده برای برگزاری باشکوه اجتماع بزرگ حسینیه  آماده شده است .  

غم پرور با بیان اینکه میهمانان داخلی وخارجی هم ازروزهای قبل وارد زنجان شده اند افزود:برای نخستین بار موکب عراقی ها از امروز کار خود را درحسینیه اعظم زنجان آغازکرد .  

وی ادامه داد :در موکب عراقی ها که از کربلا و نجف آمده اند 25 نفر قرار است به عزاداران خدمت ارائه کنند  توزیع چای ،آب و عزاداری به زبان عربی ازبرنامه های این موکب خواهد بود. 

مسئول  هیات امنای مسجد حسینیه اعظم زنجان ازامادگی حسینیه برای جمع اوری نذورات نقدی وغیری نقدی خبردادو افزود: برای این منظور فردا درروز دسته 74 گروه ثابت وسیارفعالیت خواهند داشت .


انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.