اهواز؛

برگزاری آیین چوب زنی در دزفول

آیین چوب زنی در دهه نخست ماه محرم در برخی مناطق شهر دزفول برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، تعدادی از عزاداران در حالیکه 2 تکه چوب در دست دارند با گوش دادن به اشعاری حماسی که روایتگر واقعه کربلاست چوب زنی می کنند.

برگزاری آئین چوب زنی توسط عزاداران حسینی در دزفول تداعی کننده صحنه جنگ یاران امام حسین(ع) با لشگر یزید در صحرای کربلاست که با شعر خوانی و رجز خوانی به صورت یک سنت دیرینه در دزفول اجرا می شود.

محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر عاشورایی در خصوص آیین چوب زنی  گفت: آیین چوب زنی یا سنگ زنی از آیین های عزاداری ویژه دزفول می باشد که به خاطر ویژگی های خاصی که دارد می تواند ثبت ملی شود.

وی افزود: تاکنون آیین های چوب زنی برخی استان های کشور به ثبت ملی رسیده که دزفول نیز می تواند این شیوه عزاداری را به درستی معرفی و ثبت می کند.

این پژوهشگر عاشورایی با بیان اینکه برخی آیین های عزاداری با گذشت سالها بعضا دچار انحراف شده اند افزود:با کنار گذاشتن موارد غیر مستند و توجه به شاخص های اصلی این آیین که به تصویر کشیدن حماسه کربلا و بیان رشادت و دلیری یاران امام حسین(ع) در نبرد با کفر یزید در قالب اشعار و رجز می توان آیین سنتی چوب زنی را به درستی معرفی کرد.

ناصر نظرزاده از عزاداران و بانیان آیین چوب زنی محله کلانتریان به گفت:آئین چوب زنی یا چوب بازی از آئین هایی است که از 500 سال پیش قدمت دارد و از 140 سال پیش در محله کلانتریان و برخی محله های قدیمی دزفول در دهه نخست ماه محرم اجرا می شود.

وی افزود:در این آئین عزاداری لحظه به میدان آمدن حضرت علی اکبر(ع) در کربلا با خواندن اشعاری حماسی به نمایش گذاشته می شود.
نظر زاده گفت:صدای به هم زدن تکه های چوب در این آئین تداعی کننده صدای شمشیر و نیزه ها در جنگ حضرت علی اکبر(ع) با دشمن است و حرکات و جهش هایی که توسط شرکت کنندگان انجام می شود نیز تداعی کننده پرش ها و حرکات 2 جنگجو در صحنه نبرد است که با شعرخوانی مداح اهل بیت (ع) همراه است.
وی اظهار کرد:اشعاری که در این آیین خوانده می شود نیز بسیار پرمحتوا و سنگین می باشند و راوی نیز باید اشعار را با ضرب آهنگی خاص برای چوب زنان بخواند تا این آیین سنتی تاثیر معنوی را بر روی مردم داشته باشد.

این عزادار حسینی همچنین گفت:آئین سنتی چوب زنی پیش از این در محله های مختلفی از دزفول از جمله چولیان ، میان دره ، سرمیدان و عباسیه نیز اجرا می شد ولی اکنون تنها در محله کلانتریان که از محلات قدیمی شهر دزفول می باشد برگزار می شود.

نظر زاده با اشاره به فیلمی که اخیرا از یک شبکه خارجی در خصوص آیین چوب زنی دزفول پخش شده گفت: وهابیت که اعتقادی به عزاداری ماه محرم ندارند اقدام به تبلیغ علیه سنت های قدیمی مردم که ریشه در فرهنگ و اعتقادات آنها دارند کرده است و باید در این رابطه هوشیار بود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.