قزوین؛

شهد شیرین شیره انگور به کام تاکستانی ها

دست و دلبازی باغات انگور به مرحله شیره های شیرین رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ اغلب درختان میوه فقط یه بار در سال محصول می دهند، اما دست و دلبازی باغات انگور از سبز شدن اولین برگ برای دلمه برگ مو آغاز میشود و با غوره، انگور،کشمش، شیره و سرکه ادامه دارد.

شهد شیرین شیره انگور به کام تاکستانی ها

به گفته خانم رحمانی همسر یکی از باغداران تاکستان ؛ از اول بهار تا آخر پاییز هر زمان که به باغ برویم  دست خالی به خانه برنمی گردیم .

اما با پایان فصل برداشت انگور از باغات تاکستان مراسم سنتی شیره پزی آغاز می شود.

محمد طاهری یکی از باغداران می گوید :انگوری که اغلب برای شیره استفاده میشود هسته دار است و به اصطلاح محلی به آنها « دله دوله » می گویند.

وی اضافه کرد: بعد از چیدن انگورو به خانه آوردن آن همه اعضای خانواده جمع می شوند تا شیره پزی را آغاز کنند.

مهین طاهرخانی یکی از زنان تاکستانی است که با 60 سال سن می گوید : به خاطر نمی آورد که سالی  شیره نپخته باشند.

وی میگوید :بعد از شستن انگور آنرا داخل گونی میریزیم تا توسط مردان خانواده له شود اما امروزه برای اینکار دستگاهی آمده که کار را راحت کرده است.

خانم طاهرخانی  اضافه کرد: آب انگور حاصل از له شدن انگور را داخل ظرف بزرگی میریزیم و به آن خاک مخصوص شیره که باید آفتاب خورده باشد اضافه میکنیم چرا که در غیر این صورت شیره انگور ترش میشود.


شهد شیرین شیره انگور به کام تاکستانی ها

وی صاف کردن آب انگور که با استفاده از کیسه انجام میشود را سخت ترین مرحله شیره پزی دانست .

بگفته ی خانم طاهرخانی در آخرین مرحله آب انگور صاف شده را داخل دیگ میریزند و بعد از چند ساعت جوشیدن شیره انگور آماده است و همه کامشان را با آن شیرین میکنند.

دکتر نوری پزشک تغذیه می گوید:  شیره انگور دارای ویتامین های a , b, c  و املاحی چون آهن، منیزیم و مقدار زیادی کلسیم است.

بگفته ی دکتر نوری ، شیره انگور بسیار انرژی زا است و میتواند  موجب رشد کمی و کیفی کودکان و نوجوانان شود.

ناگفته نماند : بعد از پختن شیره  از تفاله باقی مانده از له شدن انگور ، برای تهیه سرکه محلی که در طب سنتی بسیار به آن سفارش شده استفاده میشود.

این شیره ها علاوه بر مصرف خود مردم تاکستان و سوغات برای فروش به استانهای دیگری چون همدان،تهران، مازندران و چندین استان دیگر هم ارسال می شود.


شهد شیرین شیره انگور به کام تاکستانی ها

مدیریت فروش شیره انگور در تاکستان اغلب با زنان است و آنها آنرا نمونه اقتصاد مقاومتی و کمک به اقتصاد خانواده میدانند.

خانه هایی که در آن شیره پخته میشود نمونه ای از کارگاه های کوچک صنایع تبدیلی است  که زنان آنرا اداره می کنند که با اندکی حمایت از آنان  می توان زمینه یک اقتصاد پایدار را  فراهم کرد.

بگفته رییس جهاد کشاورزی تاکستان :این شهرستان قطب تولید انگور کشور است و از 25هزار هکتار باغات این شهرستان سلانه 320 هزار تن محصول برداشت میشود.

مجید رحمانی ادامه داد :65درصد انگور تاکستان به صورت آفتابی و تیزابی به کشمش تبدیل ، و  32درصد آن صرف تازه خوری میشود وقریب به دو درصد آن  هم سهم شیره و آبغوره است .

گزارشی از امیر حسین رحمانی

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.