مذاکرات اسلو و واشینگتن در خصوص استقرار تفنگداران آمریکایی در خاک نروژ

نروژ از آغاز مذاکرات با واشینگتن دربارۀ «درخواست دیرینه آمریکا» برای استقرار تفنگداران آمریکایی در خاک این کشور خبر داده‌است.

مذاکرات اسلو و واشینگتن در خصوص استقرار تفنگداران آمریکایی در خاک نروژ
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی؛ نروژ از آغاز مذاکرات با واشینگتن دربارۀ «درخواست دیرینه آمریکا» برای استقرار تفنگداران آمریکایی در خاک این کشور خبر داده‌است.

آن کریستین سالبوویک، سخنگوی وزارت دفاع نروژ روز دوشنبه (19 مهر) گفت: «ارزیابی‌ها در ارتش برای بررسی گزینه‌های آموزش، انبارداری و مشابه این اقدامات انجام شده‌است.»

وی تاکید کرد این نیروها ممکن است به صورت دوره‌ای مستقر شوند اما موضوع استقرار دائمی آن‌ها مطرح نیست.

در صورت اجرایی شدن این طرح، 300 تفنگدار آمریکایی در مقر نظامی وانرز مستقر خواهند شد. وانرز نزدیک شهر غربی تروندهایم حدود یک هزار کیلومتری مرز نروژ با روسیه قرار دارد.

اریکسون سورید، وزیر دفاع نروژ نیز گفت: «این طرح در حال بررسی است اما درباره اجرایی شدن آن هنوز هیچ بحث سیاسی در وزارت دفاع صورت نگرفته است و بنابراین نمی‌توانیم درباره جزئیات آن در حال حاضر چیزی بگوییم.  طبیعی است دولت و پارلمان  طبق روال عادی هرگونه پیشنهادهای شفاف را بررسی خواهند کرد.»

استقرار نیروهای آمریکایی در نروژ می‌تواند تنش موجود میان روسیه و آمریکا را تشدید کند. نروژ از زمان تاسیس ناتو در سال 1949 وعده داده بود مادامی که این کشور مورد تهدید یا حمله قرار نگرفته باشد، اجازه استقرار نیروهای رزمی خارجی را در داخل سرزمین خود ندهد.

مسکو و ناتو دربارۀ پاره‌ای از مسایل از جمله بحران در شرق اوکراین و ساختار این ائتلاف نظامی در اطراف مرزهای روسیه اختلاف دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار