حجت الاسلام و المسلمین شهر باف در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امام حسین (ع) اقامه کننده نماز و عمر سعد قاری آن بود

هر دو سپاه عامل به فریضه نماز بودند، اما با یک تفاوت؛ امام حسین(ع) نماز را اقامه می کردند و سپاهیان عمر سعد، نماز می خواندند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی شهر باف، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اهمیت اقامه نماز در واقعه عاشورا گفت: در زیارت امام حسین(ع) می خوانیم أَشْهَدُ أَنَّكَ‏ قَدْ أَقَمْتَ‏ الصَّلَاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَطَعْتَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِين. ‏

شهادت مى‏‌دهم كه تو نماز را بپا داشتى، و زكات را پرداختى، و امر به معروف و از منكر انجام دادی و از خدا و رسولش پیروی کردی تا به شهادت رسیدی.
این عبارات نشان می دهد که یکی از اهداف بزرگ قیام امام حسین(ع)، برپایی نماز بود. اما در اینجا یک سؤال در ذهنمان نقش می بندد. مگر سپاهیان دشمن نماز نمی خوانند که امام حسین(ع) برای اقامه نماز قیام کردند.

وی افزود: در جواب این سؤال باید بگویم که درست است؛ هر دو سپاه عامل به فریضه نماز بودند، اما با یک تفاوت؛ امام حسین(ع) نماز را اقامه می کردند و سپاهیان عمر سعد، نماز را می خواندند. 

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: تفاوت خواندن و اقامه نماز در روح نماز است. به این معنا که اقامه نماز دارای روح است و خواندن نماز روح ندارد. در هیچ کجای قرآن خداوند از قرائت یا خواندن نماز صحبت نمی کند، بلکه خداوند می فرمایند « اقم الصلاه » یعنی به پا داشتن نماز.
امام حسین اقامه کننده نماز و عمر سعد قاری ان بود.

شهر باف در خصوص معنای روح در نماز اظهار کرد: منظور از روح نماز، ولایت اهل بیت است. یعنی انسان با ایمان به ولایت امامان(ع) نماز را بخواند. به همین دلیل است که در احادیث مختلف از امامان مختلف می خوانیم که « أنا الصلاه » 

وی در پایان اضافه کرد: کربلا دو شهید راه نماز داشت. یکی سعید بن عبدالله که هنگام اقمه نماز امام حسین(ع) از ایشان محافظت کرد و در این راه شهید شد. دیگری حبیب بن مظاهر. به این شکل که فردی به نام حصین بن نفیر از سپاه عمر سعد پیش امام حسین(ع) آمد و با جسارت گفت که نماز شما قبول نیست. در این لحظه میان وی و حبیب مبارزه ای رخ می دهد که در پایان حبیب به شهادت می رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار