تأکید ابتکار بر شناسایی خبرهای کذب+اینستاپست

معصومه ابتکار با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش بر شناسایی خبرهای کذب تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاسیون در فضای مجازی گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛"معصومه ابتکار" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش بر شناسایی خبرهای کذب تاکید کرد و گفت: که جهالت نیز که در جامعه ما مصادیق فراوانی دارد، ریشه در دروغ پردازی داشته و کیست که نداند تا چه میزان فضاهای خبری به دروغ آلوده است.
ابتکار نوشت:
"در مورد امام حسین (ع) چه قبل از حرکت به سوی کربلا و چه بعد از عاشورا، خبرهای دروغ فراوان بود. نه تنها نمی گذاشتند حقیقت ایستادگی امام به گوش مردم برسد، بلکه علاوه بر آن صدها روایت کذب در گوش مردم می خواندند و منبرهای دروغ بر پا می کردند. 
دنیای خبر و اطلاع رسانی نیز مانند همه عرصه های دیگری که می بایست حقیقت و واقعیت در آن جاری و ساری باشد، از دنیای علم گرفته تا سیاست، به شبهه و شک و دروغ آمیخته است. متاسفانه این روال بشریت بوده و هست، اما در این میان انسان های متمایز آنانی هستند که تلاش می کنند خبر راست را از دروغ و واقعیت را از کذب بشناسند.

قرآن کریم در آیه 6 سوره حجرات می فرماید: یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن جَآءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبِإِ فَتَبَیَّنُواْ أَن تُصِیبُواْ قَوْماً بِجَهَلَةٍ فَتُصْبِحُواْ عَلَى‏ مَا فَعَلْتُمْ نَدِمِینَ/ اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، اگر فاسقى براى شما خبرى آورد فورى تحقیق كنید، مبادا (به خاطر زودباورى و شتاب زدگى تصمیم بگیرید و) ناآگاهانه به قومى آسیب رسانید، سپس از كرده خود پشیمان شوید. 
در بیان قرآنی نیز، فاسق کسی است که اگر خبری می آورد باید قبل از پذیرش آن، فورا تحقیق کرد. آیه 19 سوره حشر نیز در تعریف فاسق می فرماید: وَ لا تَکُونُوا کَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ/ مانند کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا هم خود آنان را از یاد خودشان برد و ایشان همان فاسقانند. 
این آیات هشدار می دهد که مبادا با باور خبرهایی که فاسقین می دهند، قومی را دچار جهالت کنید. جهالت نیز که در جامعه ما مصادیق فراوانی دارد، ریشه در دروغ پردازی داشته و کیست که نداند تا چه میزان فضاهای خبری به دروغ آلوده است. فاسقان دوران خویش را بشناسیم و به آنان اعتماد نکنیم که کارشان فروپاشی راستی و ایجاد ناامیدی و بی هویتی در جامعه است. ای کاش تدبر در قرآن کریم سرلوحه امورمان باشد؛ این کاش قرآن ها را از درون کتابخانه ها بیرون آورده و با فهم آن، بر امور روزانه خویش حاکم کنیم. ای کاش به نام دین، اسیر جهل نشویم که امام حسین (ع) اسوه روشنگری و سرآمد مصلحین، برای زنده نگهداشتن دین جدش که به دست خناثین و فاسقین افتاده بود، قیام کرد. 
بی شک، آدم های فاسق مسئله ساز و بحران سازند و اولیاء خداوند راهنما و راه حل یابند. باید متوجه باشیم که به راهنمایی اهل فسق اعتماد نکنیم."





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار