رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای:

فدراسیون کشتی نمی تواند مدعی کشتی پهلوانی باشد

سعید مرادی گفت: فدراسیون زورخانه ای ثبت جهانی شده ،جریانی بدنبال تغیر پهلوانی به قهرمانی هستندو فدراسیون کشتی طبق اساسنامه اش نمی تواند مدعی کشتی پهلوانی باشد.

رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون ورزش های پهلوانی وزور خانه ای در گفتگو با خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران  جوان،درباره ثبت جهانی  و به رسمیت شناخته شدن این رشته ورزش توسط نهاد های بین المللی گفت: فدراسیون ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی ثبت جهانی شده و 12 سال  سابقه فعالیت دارد ، جریانی در کشور به وجود آمده و می خواهد ورزش های پهلوانی را به قهرمانی تبدیل کند واین با سنت ، آئین پهلوانی در تضاد  است .

وی ادامه داد: ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی در کشورمان براساس سنت  های دینی و آئین های مذهبی شکل گرفته که قدمت چندصد ساله دارند  و همه ورزشکاران مسلمان در جهان  حضرت علی )ع) راسمبل مردانگی و پهلوانی می شناسند و حتی مقام  معظم رهبری  تشکیل این فدراسیون برای صادر کردن ارزش های اسلامی ، ایرانی و خصایل پهلوانی امام ) ع) و جهانی شدن آن تاکید کرده بودند.

سعید مرادی درباره تایید نشدن این فدراسیون از سوی شورای المپیک آسیای وکمیته جهانی المپیک هم بیان کرد: فدراسیون ورزشی زیادی در سطح جهان مشغول به  فعالیت هستند  که عضو کمیته بین المللی المپیک نیستند، اما دارای اساسنامه  و ساختار جهانی هستند.

وی افزود: این بحث که کمیته المپیک آسیا باید فدراسیون ورزش های زورخانه ای را تایید کند خیلی مهم نیست چرا که مسابقات  این فدراسیون تاییدجهانی شده و مجزا از مسابقات المپیک و جام جهانی است .

رئیس کمیته بین الملل فدراسیون ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی در باره اختلافات اتحادیه جهانی کشتی با این فدراسیون خاطرنشان کرد:موضوع زیر پوشش گرفتن کشتی پهلوانی توسط فدارسیون جهانی برای بقا این رشته در المپیک مطرح شده بود و مسولان جهانی کشتی با بحث زیر پوشش گرفتن کشتی های  کوراش ،  سنتی و کشتی پهلوانی شورای بین المللی المپیک را متقاعد کردند کشتی از رشته های  المپیک  حذف نشود و داستان چیزی دیگری است .

مرادی در ادامه گفت : طبق اساسنامه فعلی فدراسیون کشتی  کشورمان فقط می تواند مسابقات  کشتی آزاد و فرنگی وساحلی می تواندپوشش دهد و اگر مسولان کشتی بخواهند به کشتی پهلوانی ورود کنند باید ابتدا  اساسنامه را تغیر و پس از تایید وزارت ورزش آنرا در اتحادیه جهانی کشتی و شورای بین المللی المپیک نیز ثبت کنند و سپس انجمن های مربوط را شکل دهد.

سعید مردای درباره اساسنامه این فدراسیون و دخالت وزارت ورزش افزود:فدراسیون زورخانه ای مشکل اساسنامه ای ندارد، چونکه مقرر جهانی آن در ایران است و اگر مشکلی باشد آنرا اصلاح می کنیم.

وی ادامه داد: بحث اساسنامه های سایر فدراسیون ها یک موضوع ملی است و باید درکنار اصلاحات ، استقلال فدراسیون ها هم حفظ شود و وزارت ورزش  باید ناظر بر کار های فدراسیون ورزشی باشد واز حق مردم دفاع کند  این به معنی دخالت کردن نیست.

وی در پایان گفت: فدراسیون جهانی ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی دارای 81عضو از کشورهای جهان  است ومسابقات خود را هر 5سال یکبار برگزار می کند و تنها فدراسیون ورزشی جهانی است که در کشورمان مستقر ورئیس آن یک ایرانی است  و باعث افتخار است وجریان به راه افتاد برای تبدیل رشته پهلوانی به قهرمانی با اصل این مکتب تضاد دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار