تبریز؛

صدور مواد غذایی تولیدی آذربایجان‌شرقی به 50 کشور دنیا

معاون اداره غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: محصولات تولیدی به بیش از 50 کشور صادر می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛نجفی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه 16 اکتبر در هرسال روز جهانی غذا نامگذاری شده است، گفت: بحث ایمنی مواد غذایی و امنیت آنها یکی از دغدغه های مهم دولت و ملت است.

وی ادامه داد: این روز یک نماد است و بدین معنی نیست که فقط یک روز مواد غذایی و امنیت آنها برای ما اهمیت دارد، بلکه هر لحظه باید به آنها بها بدهیم.

نجفی با بیان اینکه شعار جهانی وزارت بهداشت در روز جهانی غذا آب و هوا در حال تغییر است و کشاورزی نیز باید تغییر کند، افزود: امسال این شعار در ایران به اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت تغییر یافته است.

وی با تشریح فعالیت‌های واحد معاونت غذا و دارو گفت: در طول یک سال اخیر 2 هزار و 400 واحد از کارخانه بزرگ تا کارگاه کوچک مورد بازرسی قرار گرفته است.

نجفی ادامه داد: بیش از 7 هزار و 813 بازدید در سال گذشته صورت گرفته و تعداد پروانه‌های صادر شده برای واحدهای تولیدی 239 مورد است.

وی با بیان اینکه یک هزار و 902 گواهی برای صادرات محصولات به خارج از کشور داشته‌ایم، افزود: محصولات تولیدی به علت تنوع و همچنین به همت تولیدکنندگان به بیش از 50 کشور صادر می‌شود.

نجفی ادامه داد: تعداد پروانه صادره برای محصولات جدید نیز بیش از 100 مورد بوده که برای 506 کارشناس محصولات فنی واحدهای تولیدی که شامل کارشناسان رشته‌های مختلف از جمله تغذیه و دام پزشکی است، پروانه صادر شده و این مقدار رو به افزایش نیز است.

معاون دارو غذایی دانشگاه علوم پزشکی به تعداد مجوزهای صادر شده برای ترخیص مواد اولیه و فرآیند شده اشاره کرد و گفت: این مجوزها در سال گذشته 952 مورد بوده که نسبت به سال 93 رشد دو برابر داشته است.

وی با بیان اینکه بعضاً نظارت‌ها منجر به تعطیلی کالا می‌شود، گفت: در سال گذشته یک هزار و 905 مورد توبیخ کالا داشته‌ایم و همچنین 121 مورد توقف خط تولید موقت نیز صورت گرفته است.

وی افزود: طبق آمار سال گذشته 159 مورد به مراجع قضایی معرفی شده است و مرحله به مرحله منطبق بر آیین نامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نجفی اظهار کرد: تعداد معدومی کالا در سال گذشته 163 مورد بوده که این مقدار نسبت به سال 93 دو برابر شده است.

وی در تشریح برنامه‌های عمده مدیریت و نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی در سال 95 پرداخت و گفت: برنامه pms یا اجرای برنامه پایش در سطح عرضه مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی برای افزایش ایمنی آنها از نظر باقیمانده سموم شیمیایی و کودهای شیمیایی از برنامه های اصلی است.

نجفی ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌های بسیار مهم نصب چراغ راهنما بر روی محصولاتی است که دارای روغن، نمک و شکر هستند که از طریق این چراغ راهنما افراد می‌توانند با مقدار این مواد در کالا آگاه شوند.

نجفی اضافه کرد: تا به امروز یک هزار و 500 محصول دارای چراغ راهنما هستند که باعث کسب رتبه اولی استان در این زمینه شده است.

وی همچنین به برنامه‌های عمده طرح نظارت بر مواد را یادآور شد و تصریح کرد: کاهش اسیدهای چرب ترانس روغن مصرفی از 10 درصد به 8 درصد و همچنین کاهش 5 درصدی نمک در پروانه‌های ساخت مواد غذایی صنعتی تولیدی در استان نسبت به سال گذشته و کاهش 4 درصدی قندهار ساده در پروانه‌های ساخت مواد غذایی صنعتی تولیدی در استان عمده فعالیت‌ها این بخش بوده است.

نجفی همچنین سامانه TTac.ir را یادآور شد و گفت: دامنه خدمت‌رسانی این سامانه گسترده است؛ به طور مثال فردی که می‌خواهد کالایی را به کشور وارد کند می‌تواند با مراجعه به این سامانه و با آپلود موارد لازم در کمتر از 5 دقیقه کالا را ترخیص کند و همچنین از طریق این سامانه و همچنین شماره پیامک 2008832 استعلام اصالت کالا را به دست آورند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: روز یکشنبه 25 مهرماه همایش روز جهانی سلامت در تهران برگزار خواهد شد و استان آذربایجان شرقی با ارائه 15 محصول در 6 واحد سیب سلامت که عالی ترین نشان ایمنی و سلامت است را دریافت خواهند کرد.

وی به بیان فعالیت‌های حوزه آزمایشگاه و کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی در سال گذشته پرداخت و گفت: 18 هزار و 868 مورد آزمایش شده فقط 7 درصد نامنطبق با استاندارها بوده است.

نجفی ادامه داد: راه‌اندازی 14 روش جدید آزمایشگاهی پیشرفته دستگاهی در طول یک سال که باعث شده 250 مورد بازدید از آزمایشگاه های کارخانجات شود صورت گرفته است.

نجفی تأکید کرد: بیش از 129 مورد سموم کشاورزی در این آزمایشگاه‌ها شناسایی می‌شود که تا چند روز دیگر آزمایشگاه PCR برای، شناسایی بافت‌های غیرمجاز در حد ژن شناسی راه‌اندازی خواهد شد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.