ایلام؛

پياده روی اربعين وآئين سوگواری ايلامی ها ثبت ملی شد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: پیاده روی عظیم اربعین حسینی وآئین سوگواری این استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

پياده روي اربعين وآئين سوگواري ايلامي ها ثبت ملي شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ایلام ، عبدالمالک شنبه زاده با بیان این خبر گفت: پیاده روی عظیم اربعین و آئین سوگواری در استان ایلام به شماره 1230 در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه آثار معنوی ناملموس به رفتارها، نمادها و آئین هایی گفته می شود که در یک روند تاریخی به بخشی از هویت جامعه تبدیل شده، خاطرنشان کرد: این آثار بر خلاف آثار و ابنیه مادی، قابل لمس نیستند اما به صورت سنتی در گروه های اجتماعی ریشه تاریخی دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به اینکه تا کنون 16 اثر معنوی ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: این آثار شامل مراسم چمر، تعزیه، تقویم سنتی، موسیقی مقامی هوره و مور، بازی پلان، آئین طلب باران، ئلپه رگه، آئین سنتی ازدواج، اسب و کتل، چاینه، تاسوعای تکیه سید، سفره بی بی سه شنبه، آئین گله درو، دوزله نوازی و آیین همیاری در پشم چینی دام می باشند.

شنبه زاده تصریح کرد: شیوه عزاداری در دهه اول محرم و اربعین حسینی در استان ایلام با گذشت زمان های بسیار، همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده و همه ساله با شکوه بسیار زیادی برگزار می شود و باید به نسل های آینده منتقل شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از آئین ها و مراسم سنتی استان در حال فراموشی است، یادآور شد: ثبت این آثار با هدف حفظ، احیاء و همچنین ثبت و مستند سازی انجام می شود و ثبت این آثار زمینه را برای مطالعه عمیق و انجام طرح های تحقیقاتی و پژوهشی فراهم می کند.
 
 
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.