تشدید تلاشهای اروپا برای مقابله با بحران مهاجرت

کشورهای اروپایی به دنبال راهکاری برای جلوگیری از بازگشت مهاجران اخراج شده هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشینگتن پست، همزمان با رکوردشکنی تاریخی ورود مهاجران و پناهجویان به اتحادیه اروپا، سران کشورهای اروپایی به دنبال راهکاری هستند تا جریان مهاجرت به اروپا را متوقف کنند. 

تلاش کشورهای اروپایی برای مقابله با بحران مهاجرت در حالی صورت می‌گیرد که موج مهاجرستیزی در سراسر اروپا رو به افزایش بوده و نظرسنجی‌ها حاکی از قدرت گرفتن احزاب افراطی و ملی‌گرا در کشورهای مختلف اروپایی است. 

حتی در آمریکا نیز دونالد ترامپ – نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه – اساس فعالیت‌های انتخاباتی خود را بر مهاجر‌ستیزی و مقابله با ورود مسلمانان و لاتین‌تبارها به این کشور استوار کرده است.

به همین دلیل، سران کشورهای اروپایی بویژه آلمان و فرانسه برای افزایش بخت پیروزی حزب متبوع خود در انتخابات سال آینده در تلاشند تا موج مهاجرت غیرقانونی به کشورشان را تا حد امکان مهار کنند. آنگلا مرکل – صدر اعظم آلمان - که با حمایت از سیاست درهای باز باعث ورود تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از آوارگان سوری به ‌آلمان شد، می‌خواهد پیش از انتخابات سال آینده برای رهایی از فشار احزاب مخالف، اقدامات جدی‌تری برای کنترل روند مهاجرت به کشورش انجام دهد.

به همین ترتیب، فرانسوا اولاند – رئیس جمهور فرانسه –  نیز انتخاباتی را پیش روی خود می‌بیند که حملات تروریستی اخیر در این کشور و تنش‌های نژادی میان مهاجران و ملی‌گراهای افراطی بر آن سایه انداخته است. 

در چنین شرایطی، احتمال لغو قرارداد ترکیه با اتحادیه اروپا که سال گذشته برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی از مرز این کشور به یونان به امضا رسید نیز کشورهای اروپایی را نگران کرده است. 

در حال حاضر، آلمان و فرانسه و کشورهای اروپایی دیگری که به نوعی با بحران مهاجرت دست و پنجه نرم می‌کنند، در اولین گام به دنبال راهکارهایی هستند تا از بازگشت مجدد مهاجران اخراج شده جلوگیری شود. 

در همین راستا، افغانستان قرار است یک پایانه جدید را در فرودگاه کابل برای تحویل گرفتن مهاجران بازگردانده‌شده احداث کند و مرکل نیز در سفر اخیر خود به کشورهای آفریقایی وعده کمک مالی به این کشورها در ازای پس گرفتن مهاجرانشان را مطرح کرد. 

کشورهای اروپایی به خوبی می‌دانند که در صورت مهیا نبودن شرایط در کشورهای مبدأ برای پذیرش مهاجران بازگردانده‌شده، نه تنها این مهاجران مجدداً کشور خود را به مقصد اروپا ترک خواهند کرد؛ بلکه ممکن است با بی‌ثبات‌تر کردن اوضاع سیاسی و اقتصادی در آن کشورها، افراد بیشتری را وادار به مهاجرت به اروپا کنند. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار