در نشست خبری مرکز میراث ناملموس تهران مطرح شد:

تلاش برای ثبت مشترک «نان لواش» در میراث ناملموس یونسکو

محمد حسن طالبیان گفت: ایران به همراه چند کشور دیگر برای ثبت «نان لواش» در میان میراث ناملموس یونسکو اقدام می‌کند.

تلاش برای ثبت مشترک «نان لواش» در میراث ناملموس یونسکوبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری مرکز میراث ناملموس تهران با حضور یدالله پرمون رئیس مرکز میراث ناملموس تهران و محمد حسن طالبیان رئیس شورای حکام مرکز میرات ناملموس امروز (دوشنبه 26 مهر) در عمارت کوشک برگزار شد.

در این نشست طالبیان گفت: بعد از اینکه ترکیه اقدام به ثبت «نان لواش» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو کرد، ایران هم به همراه چند کشور برای ثبت این میراث ناملموس به صورت مشترک اقدام کرده و قرار است در آینده نزدیک ثبت شود.

وی ادامه داد: فهرست موقتی از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی را برای ثبت در میراث فرهنگی ناملموس جهانی آماده کرده‌ایم.

یدالله پرمون رئیس مرکز میراث ناملموس تهران در ادامه مراسم در خصوص معرفی این مرکز گفت: مرکز میراث ناملموس اسم کوتاه شده مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو است.
 
وی ادامه داد: این مرکز تحت نظر معاونت فرهنگی قرار دارد و بیشتر کارهای پژوهشی انجام می‌دهد. 24 کشور در حوزه آسیای مرکزی و غربی تحت نظر این مجموعه هستند.
 
پرمون در خصوص وظایف این مرکز اظهار داشت: همکاری بین‌المللی، شبکه‌سازی، پژوهش، انتشار اطلاعات، آگاهی‌افزایی و رویت‌پذیر کردن میراث فرهنگی ناملموس، ظرفیت‌سازی و آموزش، ترغیب مشارکت عمومی و عملیاتی کردن کنوانسیون 2003 بخشی از وظایف این مرکز است.
 
رئیس مرکز میراث ناملموس تهران در خصوص روال فعالیت‌های خود و این مرکز عنوان کرد: برگزاری سه نشست عادی و یک نشست فوق‌العاده شورا، برگزاری نخستین نشست هیئت اجرایی، برگزاری مستمر شورای مدیران و شورای راهبردی، پیگیری جایگاه حقوقی مرکز در ساختارهای اداری و تشکیلاتی، نگارش اسناد پایه‌ای، برگزاری تمامی نشست‌ها به شیوه استاندارد یونسکویی با هدف ظرفیت‌سازی، بخشی از فعالیت این مرکز است.
 
وی در خصوص همکاری بین‌المللی این مرکز اظهار داشت: 11 کشور از جمله ایران، عراق، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، لبنان، فلسطین، ترکیه، ارمنستان عضویت رسمی در این مرکز دارند و بقیه کشورها در حال رایزنی برای حضور فعال خود در این مرکز رایزنی دارند.
 
انتهای پیام/







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار