سیف تاکیدکرد:

نرخ ارز واقعی است/تلاش در راستای جلوگیری از نوسانات هیجانی بازار ارز

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه درحال حاضر نرخ ارز واقعی است گفت:سعی بانک مرکزی بر ثبات نرخ ارز و جلوگیری از بروز شوک های هیجانی است.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در نشست خبری شصت و یکمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: عمده مباحث مطرح شده در این نشست پیرامون مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادر کنندگان بود که نیاز به افزایش سرعت عمل این سازمان در امر استرداد بیش از پیش احساس می شود.

وی ادامه داد: همچنین مباحثی در خصوص ماده 168 قانون مالیات های مستقیم در راستای جلوگیری از فعالیات شرکت های کاغذی و افراد با هویت نامشخص مطرح  و مقرر شد قوانین مربوط به این امر در مجلس شورای اسلامی به جمع بندی برسد.

وی با اشاره به دستور این جلسه مبنی بر پیگیری بخشنامه گمرک برای دریافت چهار درصد مالیات علی الحساب از  واردکنندگان، اظهار داشت: این بخشنامه توسط وزیر اقتصاد تنظیم شده و در حدود 99 درصد از مودیان نیز از پرداخت این مالیات مستثنی هستند.

سیف همچنین اذعان داشت:اما با توجه به پیچیدگی های ایجاد شده در بروکراسی اداری نیاز به اصلاح این بخشنامه احساس می شود که برهمین اساس کارگروهی از اعضای مجلس شورای اسلامی، وزارت اقتصاد و امور دارایی ،وزارت صنعت معدن و تجارت و اعضای اتاق بازرگانی ایران برای بررسی این بخشنامه تشکیل خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص وظیفه این نهاد با تثبیت نرخ ارز، گفت:سعی بانک مرکزی بر ثبات نرخ ارز و جلوگیری از بروز شوک های هیجانی است.

وی افزود:نرخ ارز در سال‌های اخیر با شیب ملایم حرکت داشته است و درحال حاضر حرکت تغییرات به صورت واقعی صورت می گیرد و نرخ آزاد توسط بازار تعیین می شود.

رییس کل بانک مرکزی در رابطه با تسهیلات در نظر گرفته شده برای بنگاه های اقتصادی کوچک، اظهار داشت: تصمیمات اولیه مبنی بر پرداخت تسهیلات تا سقف 16 هزار میلیارد تومان برای تعداد محدودی از بنگاه ها بود اما با اصلاحیه صورت گرفته این سقف برداشته شد.

وی ادامه داد: برهمین اساس حدود 12 هزار بنگاه تولیدی به بانک ها مراجعه کرده و عقد قرارداد کرده اند که بر اساس آن تا کنون بیش از 9هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار