همدان؛

آغاز طرح بازآفرینی محلات سنتی همدان

آغاز طرح بازآفرینی محلات سنتی همدان سرپرست اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: احیای تکیه های تاریخی و بازآفرینی محلات سنتی همدان از ابتدای ماه محرم آغاز شده است.

آغاز طرح بازآفرینی محلات سنتی همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد رودباری افزود: با توجه به فرارسیدن ماه محرم و این رویداد فرهنگی مذهبی که ریشه در محلات قدیمی همدان دارد باید بدانیم که فرهنگ محرم در همدان بیش از صد سال قدمت دارد که با تشکیل کارگروهی به دنبال بازآفرینی این فرهنگ غنی در محلات همدان هستیم.

وی اظهار کرد: در سه محله قدیمی همدان شامل محله های حاجی، کلپا و کبابیان طرح احیای محلات معماری و طرح آن مطالعه و مصوب شد و امسال به عنوان نخستین سال اجرا در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: براساس شاخص مطالعاتی با هیات های مذهبی جلسه ای در زمینه یکسان سازی هیات های محلاتی که شور و شوق عزاداری همچنان وجود دارد قصد داریم که بازآفرینی در خصوص هیات یک شکل و یکسان شده و فاصله بین هیات ها را از بین ببریم.

رودباری ادامه داد: یکی از وظایف کارگروه بازآفرینی در محلات همدان فرهنگ سازی آداب و رسوم گذشتگان است که در سالهای اخیر این آداب و رسوم متفاوت شده است که با همکاری دستگاه های مرتبط این یکسان سازی در محلات دیگر همدان انجام شود.

وی افزود: برنامه بازآفرینی شهری با بهره گیری از پتانسیل آن در عرصه فضاهای شهری در دستور کار همه دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان قرار دارد.

رودباری یادآور شد: از آنجایی که هرمنطقه و محله با توجه به ویژگیهای خاص خود به اشکال مختلف به مکان رخدادی برای این رویداد ارزشمند فرهنگی و مذهبی مبدل می شود لذا احیای فضاها و اماکن عمومی بسیار ضروری است.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر به تدریج این حیات و سرزندگی از فضاهای کهن رخت بربسته و به فضاهای جدید و بی هویت شهری منتقل شده است.

وی یادآور شد: تجربه های ارزشمند احیای تکیه های تاریخی و تهیه طراحی شهری و معماری و مطالعات اجتماعی و بازآفرینی محلات سنتی همدان و برنامه احیای محورهای فرهنگی محلات حاجی، کلپا، کبابیان و جولان شهر همدان از نمونه های این اقدام است که توانسته اند نقش مهمی در جریان ارتقای کیفیت زندگی و احیای هویت و سرزندگی در این عرصه ها را به همراه داشته باشند.

رودباری بیان کرد: بر این اساس به منظور گسترش این جریان و برنامه با زنده سازی بافت های
شهری و بهره گیری از فرهنگ غنی و بازخوانی و بازآفرینی این رویداد با اهمیت به ویژه در این ایام، هیات های مذهبی و اماکن با هویت در این محلات شناسایی و با تشکیل جلسه برنامه ریزی لازم برای احیای این عرصه های ارزشمند صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بازخوانی و بازآفرینی این رویداد فرهنگی مذهبی در همدان می تواند گامی آغازین در برنامه بازآفرینی و باززنده سازی عرصه های ارزشمند شهری و ارتقای کیفیت زندگی و هدایت شهرها باشد.

انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.