شیراز؛

تشخیص زودهنگام بیماری سرطان روده بزرگ

بهترین راه برای تشخیص زودهنگام بیماری سرطان روده بزرگ مراجعه به پزشک است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دكتر راحله نظری كارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر مركز بهداشت شیراز با بیان اینکه تشخیص زود هنگام مهم ترین نكته در درمان سرطان روده بزرگ است ادامه داد: بهترین راه برای تشخیص زودهنگام بیماری سرطان روده بزرگ مراجعه به پزشک است.
وی افزود: سرطان روده بزرگ در میان انواع سرطان هایی كه منجر به مرگ می شوند، در مقام چهارم قرار دارد و همچنین، افراد بالای پنجاه سال به ویژه زنان، در این گروه سنی بیشتر مبتلا می شوند؛ اما در صورت تشخیص زودرس، از هر چهار مبتلا، سه فرد امکان درمان دارند.
كارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر، ادامه داد: بیماری سرطان روده بزرگ، در افرادی كه یكی از اعضای خانواده آنها مبتلا به این نوع سرطان است، بیشتر دیده می شود.  
وی سن بالای پنجاه سال، مصرف غذاهای پرچرب، مصرف کم سبزی ها و میوه های تازه، وجود سابقه سرطان روده بزرگ در اعضای خانواده، وجود ضایعه سرطانی در نقاط دیگر بدن، مانند سرطان رحم در بانوان و ایجاد ضایعه به صورت برآمدگی در روده بزرگ را، از عوامل افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، برشمرد.
این کارشناس ادامه داد: دردهای شكمی متناوب، كاهش وزن و یا كاهش اشتها و كم خونی بدون دلیل مشخص، از جمله علامت هایی است، که امکان دارد وجود سرطان روده بزرگ باشد و باید به آن توجه کرد.
دکتر نظری گفت: آسان ترین روش تشخیصی برای افراد بالای پنجاه سال، آزمایش كولونوسكوپی و تصویربرداری است.
كارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر مركز بهداشت شیراز یادآور شد: مصرف سبزی و میوه، گوشت سفید، غذاهای بخارپز و آب پز، فعالیت بدنی و پیاده روی، برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، موثر است و توصیه می شود در صورت بروز علامت غیر معمول، مانند درد متناوب شكم، به پزشک مراجعه کنید.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار