چرا آزادراه کربلا به اتمام نمی‌رسد؟

طرح آزاد راه کربلا که 25 سال پیش عملیات ساخت آن شروع شده، همچنان به دلیل کمبودها به نتیجه نرسیده و تکمیل آن، نیازمند حمایت و تأمین اعتبارات لازم است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح آزاد راه کربلا که 25 سال پیش عملیات ساخت آن شروع شده، همچنان به دلیل کمبودها به نتیجه نرسیده و تکمیل آن، نیازمند حمایت و تأمین اعتبارات لازم است.
«محمد رودباری» مدیرکل راه وشهرسازی استان همدان در خصوص آزاد راه کربلا به «ایران» گفت: این آزادراه از ساوه به همدان تا پل «دوخوان» با اعتباری بالغ بر 230 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است. همچنین ازسهم 85 کیلومتر آسفالت در استان همدان، 90 درصد آن انجام شده وفقط کار تکمیل 20 کیلومترلایه آسفالت نهایی باقی مانده که ادامه دارد. ازهمدان به سمت شهرستان قصرشیرین نیزآزاد راه کربلا هنوزکلید نخورده است.
 
«منصور شریفی»، مدیر ساخت وتوسعه راه‌های استان کرمانشاه نیز درباره بزرگراه کربلا، اظهارداشت: در سال 70 بزرگراه کربلا کلید خوردواین طرح شامل دوقطعه است که از شهرستان کنگاور تا شهرستان اسلام آبادغرب به طول 60 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. قطعه دوم نیز که از سال 80 آغازشده، از اسلام آبادغرب تا مرز قصرشیرین به طول 122 کیلومتر با هزینه‌ای بالغ بریک هزار و 153میلیارد ریال در حال اجراست.
 
وی با اشاره به مشکلات مالی و کمبود بودجه که باعث کندی این طرح شده، افزود: با توجه به تخصیص نیافتن بودجه کافی تاکنون زمان مشخصی برای بهره‌برداری این طرح تعیین نشده است. اما امید می‌رود، با تزریق منابع مالی در راستای تلاش مسئولان ومتولیان دستگاه‌های اجرایی همسو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این طرح با تخصیص بالغ بریک هزار و 500 میلیارد ریال در سال 98 به طول 388 کیلومتراز همدان تا مرز خسروی در قصرشیرین به بهره‌برداری برسد.
 
مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بزرگراه کربلا مسیر عبور کاروان‌های عتبات عالیات است، تصریح کرد: این بزرگراه از راه‌های شریانی است که مرکز و جنوب غرب را به مرز خسروی متصل می‌کند و از اهمیت ویژه‌ای برای کشور و استان برخوردار است.
 
شریفی یادآورشد: بزرگراه کربلا به‌عنوان پل ارتباطی مستقیم با کشور عراق محسوب می‌شود که در صورت اتمام باعث تحول ورونق قابل توجه در اشتغال، صادرات، واردات و پیشرفت اقتصادی کشور و این استان خواهد شد. حدود 60 کیلومتر از این جاده تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و کار برای تکمیل 31 کیلومترباقی مانده که شامل قطعه‌های 1، 9 و10به طول 16 کیلومتر می‌شود، درحال واگذاری به پیمانکاران است. عمده مشکلات این طرح، کمبود اعتبارات وهمچنین تملک اراضی این جاده است. همچنین مطالعات اولیه آزاد راه همدان - کرمانشاه - خسروی انجام شده و در حال جذب سرمایه‌گذار در محدوده همدان - کرمانشاه هستیم.
 
«شاپور پولادی» معاون عمرانی استانداری ایلام نیز با اشاره به بزرگراه حمیل - ایلام - صالح آباد به طول 110 کیلومتر که دردهه 60 عملیات اجرایی آن کلید خورده و در سال 90 به بهره‌برداری رسیده، گفت: قطعه دوم حمیل به کرمانشاه نیز به طول 51 کیلومتر که در سال 90عملیات ساخت آن آغازشده با 35 درصد پیشرفت در حال اجراست. با تکمیل این طرح، مسیر ایلام به کرمانشاه ومرکز کشور 40 کیلومتر کاهش پیدا می‌کند و احتمال دارد که این بزرگراه درسال 96 به بهره‌برداری نهایی برسد. جاده صالح آباد به مهران نیزعملیات رفع نقاط حادثه خیز وبهسازی آن در مقاطع مختلف انجام شده و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین از ابتدای سال 93 در جاده صالح آباد به مهران درمحدوده «کنجانچم» به‌طول 11 کیلومتر عملیات رفع نقاط حادثه خیز درحال اجراست.
 
معاون عمرانی استانداری ایلام ادامه داد: 15 کیلومتر مانده به شهر مهران، عملیات بهسازی و چهاربانده کردن این جاده از سال 92 کلید خورده و قبل از مراسم اربعین به بهره‌برداری خواهد رسید. وی با اشاره به ساماندهی تقاطع صالح آباد که در سال 89 عملیات آن اجرایی شده و درسال گذشته به بهره‌برداری رسیده، یادآورشد: همچنین کنار گذر مهران به طول 8 کیلومتر در سنوات گذشته عملیات آن آغاز شده و در سال 90 به بهره‌برداری رسیده است. با پیگیری‌های به عمل آمده، اجرای باند دوم نیز که از سه راهی صالح آباد تا شهرستان مهران به طول 45 کیلومتراست، با برآورد 78 میلیارد تومان با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) قراردادی امضا و عملیات آن اجرایی شروع شده است.
 
«سید کمال‌الدین میرجعفریان» مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز در خصوص پیشرفت ساخت تونل کبیرکوه، گفت: تاکنون بیش از 400 متر ازعملیات حفاری این تونل از سمت شهرستان دره شهر و 2 هزار و 400 متر از سمت شهرستان آبدانان حفاری شده است.
وی پیشرفت ساخت این طرح ملی را نزدیک به 38 درصد اعلام کرد وافزود: با اجرای این طرح بزرگ راهسازی در شهرستان‌های دره شهر و آبدانان، 10 کیلومتر از طول مسیر 35 کیلومتری میان این دو شهرستان بخصوص در گردنه سخت گذر ارتفاعات کبیرکوه، کاهش می‌یابد.

منبع: روزنامه ایران
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.