موفقیت باورنکردنی دانشمندان ژاپنی؛ تولید تخمک بالغ با استفاده از سلول پوست

گروهی از دانشمندان ژاپنی موفق شدند برای نخستین بار از سلول پوست، تخمک بالغ تولید کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت "انگجت"، گروهی از دانشمندان دانشگاه "کیوشو" ژاپن موفق شدند سلول‌های پوستی یک موش را به تخمک‌های بالغی تبدیل کنند و به وسیله آن تولید مثل انجام دهند. بر اساس مقاله منتشر شده در مجله "نیچر"، نتایج این آزمایش می‌تواند در نهایت برای تولید مثل انسان بدون نیاز به تخمک استفاده شود.

همانگونه که گروهی از محققان توانستند از سلول‌های بنیادی برای تولید بافت ماهیچه‌ای قلب استفاده کنند، محققان ژاپنی موفق شدند سلول‌های پوستی موش‌های ماده را به وسیله روشی که جایزه نوبل را نیز کسب کرد، به سلول‌های بنیادی تبدیل کنند. این سلول‌های بنیادی با روشی ویژه تبدیل به سلول‌های تخمک شدند. سپس، دانشمندان تخمک‌های نابالغ را در مجاورت سلول‌‎های بدست آمده از تخمدان‌های موش قرار دادند. به این وسیله، محققان توانستند تخمک‌های بالغ را پرورش دهند.

این تیم محققان همچنین توانسته است از سلول‌های موش‌های نر نیز تخمک‌های بالغ به دست آورد. به این صورت، روزی می‌توان حیوانی با 2 پدر بیولوژیکی به دنیا آورد.

با این‌که این روش‌ها می‌توانند درباره انسان‌ها نیز انجام شوند، به دلیل احتمال شکست بالا و مسائل اخلاقی در آینده نزدیک شاهد اینگونه آزمایش‌ها نخواهیم بود. با این‌حال، گام بعدی برای این تیم، انجام این آزمایش با سلول‌های میمون است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار