تبریز؛

آغاز به کارهمایش ملی نقش مناطق آزاد ارس در تحقق اقتصاد مقاومتی

همایش ملی نقش مناطق آزاد ارس در تحقق اقتصاد مقاومتی در منطقه آزاد ارس آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛دبیر علمی همایش ملی نقش مناطق آزاد در تحقق اقتصاد مقاومتی در همایش ملی نقش مناطق آزاد ارس در تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد ایران با مسائل و مشکلات متعددی مواجه است که برای رفع آن‌ها تلاش‌های زیادی نیز انجام شده است، که تصویب و اجرای برنامه‌های توسعه "چشم‌انداز 20 ساله‌ی ایران و سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی" از جمله‌ی این برنامه‌ها است.

بهشتی افزود: هدف تمامی این سیاست‌ها، ایجاد تحول در توسعه‌ی ایران است تا ضمن بهبود در تامین نیازهای اساسی مردم، جایگاه کشور را در سطح جهان ارتقاء دهد.

وی در خصوص سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز تاکید کرد: رشد پویایی اقتصادی، دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله، فرصت سازی که نقش مناطق آزاد در این خصوص بسیار موثر بوده و همچنین در زمینه درون‌زایی و برون‌گرایی نیز مناطق آزاد می‌توانند الگوی سرزمین اصلی باشند.

وی یادآور شد: افزایش مشارکت مردمی، افزایش درآمد طبقات کم‌درآمد و متوسط، افزایش سهم تولید و صادرات محصولات دانش بنیان، محور قرار دادن ارتقاء بهره‌وری، ایجاد رقابت بین مناطق و استان‌ها، اصلاح الگوی مصرف و ترویج کالاهای داخلی، حمایت از صادرات، تشویق سرمایه‌داری خارجی برای صادرات، تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورها به ویژه کشورهای منطقه از جمله  دیگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

بهشتی در این خصوص خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار اداری، افزایش سالانه‌ی سهم صندوق توسعه‌ی ملی از درآمد نفت، مبارزه با فساد و افزایش پوشش استاندارد نیز از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی همچنین گفت: در بند 11 این سیاست‌ها نیز بر توسعه‌ی حوزه‌ی عمل مناطق آزاد و مناطق ویژه‌ی اقتصادی کشور در انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا‌ها و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج، تاکید شده است.

وی در خصوص اهداف چگونگی اداره‌ی مناطق آزاد تجاری-صنعتی نیز بیان کرد: تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادی، رشد و توسعه‌ی اقتصادی، سرمایهگذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم  مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی از جمله اهداف تعیین شده است.

دبیر علمی همایش ملی نقش مناطق آزاد در تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: با توجه به اهداف ذکر شده، نمایان می‌شود که هدف اصلی اقتصاد مقاومتی و مناطق آزاد، تقویت اقتصاد ملی است و چنانچه قانون مناطق آزاد به درستی اجرا شود، می‌توان با استفاده از امتیازات آن با تقویت تولید، افزایش صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، گام‌های موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشت.

وی با تاکید بر اینکه مناطق هفتگانه‌ی آزاد فعلی، همگی در مناطق مرزی قرار دارند، گفت: این مناطق به جای اینکه تنها در اندیشه‌ی برقراری ارتباط با کشورهای همسایه باشند، باید در جهت ارتباط با تمامی کشورهایی که می‌توانند در ایجاد تحول اقتصادی قدم‌هایی اساسی بردارند نیز تلاش کنند.

وی در بیان پیشنهادات خود در راستای ارتباط مناطق آزاد با سایر کشورها نیز اظهار کرد: منطقه‌ آزاد ارس با یک واسطه، در همسایگی اتحادیه‌ی اروپا قرار دارد و اگر منطقه آزاد ارس بتواند با رویکرد برون‌گرایی با این اتحادیه ارتباط برقرار کند، به بازار 18000دلاری دست پیدا خواهد کرد.

بهشتی در این خصوص اضافه کرد: فراهم کردن بستر سرمایه‌گذاری خارجی به ویژه سرمایه‌گذاری دانش بنیان با هدف توسعه‌ی صادرات، موجب تحول اساسی در توسعه‌ی منطقه آذربایجان‌شرقی و کشورمان می‌شود.

وی در خصوص اینکه دو اقدام مهم لازم است تا عملکرد مناطق آزاد مطابق با قانون انجام گیرد، تشریح کرد: در این راستا، لازم است که مسئولان سیاسی مستقر در حوزه‌ی هر منطقه با عنایت به مفاد قانون چگونگی اداره‌ی مناطق آزاد، در امور داخل مناطق دخالت نکرده و همچنین از مدیران توانای اقتصادی در اداره مناطق آزاد استفاده شود.

وی در خصوص برگزاری همایش ملی نقش مناطق آزاد در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز تاکید کرد: این همایش با مشارکت سازمان منطقه‌ی آزاد ارس، دانشکده اقتصاد دانشگاه تبریز و انجمن اقتصاددانان شمال‌غرب کشور برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش ملی نقش مناطق آزاد در تحقق اقتصاد مقاومتی یادآور شد: هدف اصلی این همایش، استفاده از دیدگاه‌های صاحبان مقاله، اعضای کمیته علمی، مدیرا و کارشناسان شرکت کننده و همچنین ارائهی پیشنهاداتی در در راستای ایفای هر چه بهتر و بیشتر نقش مناطق آزاد در تقویت اقتصاد منطقه‌ای و ملی به سیاست‌گذاران است.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار