افزون بر یکهزار برگ سند تاریخی به مرکز اسناد استان یزد اهداشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛داود پاک طینت مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد از اهدا یک هزار و993 برگ سند تاریخی توسط یکی از استادان تاریخ به این مرکز خبر داد.

 پاک طینت افزود: بخش عمده ای از این سندها شامل 761 برگ نامه و پاکت نامه، 420 برگ اسناد حسابرسی به خط سیاق، 135 نسخه روزنامه های قدیمی شامل جنبش، اراده، آهنگر، آتش، مجاهد، اندیشه و کار مربوط به سال های 1359-1326 شمسی، 106 پاکت مهمور به مهر اشخاص حقیقی و 66 برگ اسناد مالی است.

وی همچنین از وجود اسناد ازدواج، استشهادنامه، مصالحه نامه، قطعاتی عکس، بارنامه، تلگراف تجارتخانه ها و نامه های تجاری و چند برگ نسخه خطی از دعای جوشن کبیر و بازوبند منضم به دعای جوش کبیر در بین این اسناد خبر داد.

این مسئول با دعوت از مجموعه داران برای همکاری با این مرکز گفت: این اسناد برای ضدعفونی و مرمت به آزمایشگاه سازمان مرکزی منتقل می شود و این فرآیندها که مطابق با استاندارد های بین المللی است، سبب افزایش ماندگاری اسناد خواهد شد.

وی افزود: این اسناد سپس برای فهرست نویسی، ثبت در سامانه اطلاع رسانی و آرشیو در مخازن، به مرکز اسناد و کتابخانه ملی منتقل می شود و می تواند مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.
 
مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان یزد به منظور گرد آوری، سامان دهی و اطلاع رسانی اسناد و مدارک استان در سال 1380 تاسیس و پایه گذاری شد.

این مدیریت وظیفه حساس و خطیر شناسایی، جمع آوری، ارزشیابی، طبقه بندی و حفظ و نگهداری اسناد ادارات و نهادها و همچنین اسناد اهدایی خانواده ها را برعهده دارد.

همه اسناد راکد بعد از شناسایی، به دو دسته امحایی (غیرضروری) و انتقالی (ضروری) تفکیک می شوند و اسناد ضروری برای نگهداری به سازمان اسناد منتقل می شوند.

مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با توجه به قرار گرفتن در خانه تاریخی لاریها در محله قدیمی فهادان و در دل بافت تاریخی شهر یزد در طول هفته مورد بازدید اقشار جامعه قرار می گیرد.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار