اهواز؛

اجرای طرح 247 در بیمارستان امام اهواز

طرح "247" بیانگر ارایه خدمات در 24 ساعت شبانه‌روز و در 7 روز هفته توسط مختصصان مقیم بیمارستان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز، اظهار کرد: در چند دهه گذشته بیماری‌های قلبی شایع‌ترین علت مرگ و میر در دنیا و نیز کشور ما بوده است. این بیماری‌ها طیف وسیعی دارند که سکته حاد قلبی خطرناک‌ترین و اورژانسی‌ترین آنها است که به دنبال انسداد در یکی از رگ‌های مشروب‌کننده عضله قلب رخ می‌دهد.

دکتر کامبیز معصومی ادامه داد: سکته حاد قلبی با توجه به عوارضی که دارد، می‌تواند منجر به مرگ بیمار و یا نارسایی شدید قلب شود؛ بنابراین تشخیص و درمان سریع این بیماری اهمیت ویژه‌ای دارد. با تشخیص و درمان به موقع می‌توان از مرگ سلول های قلبی جلوگیری کرد که نتیجه این اقدام، جلوگیری از بروز نارسایی قلب، بهبود کیفیت زندگی فرد و جلوگیری از مرگ بیمار و همچنین افزایش طول عمر وی است.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز افزود: در سال‌های گذشته پس از تشخیص سکته قلبی از تعدادی داروی تخصصی جهت باز کردن رگ استفاده می‌شد که نه تنها با بروز عوارضی مثل خونریزی مغزی یا گوارشی همراه بود بلکه حداکثر می‌توانست در نیمی از بیماران، انسداد ایجاد شده را برطرف کند.

معصومی با بیان این‌که طرح "247" بیانگر ارایه خدمات در 24 ساعت شبانه‌روز و در 7 روز هفته توسط مختصصان مقیم بیمارستان است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت رسیدگی به این گونه بیماران در زمان مناسب و طلایی و جلوگیری از بروز عوارض ناگوار، طرح 247 از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد که در استان خوزستان، بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز با داشتن متخصصان مجرب و کادر درمانی آموزش‌دیده در بخش قلب برای ارایه خدمات ویژه به این بیماران به عنوان پایلوت معرفی شد.

وی گفت: بر اساس این طرح، بیمار در کوتاه‌ترین زمان بعد از ورود به اورژانش بیمارستان به اتاق عمل آنژیوگرافی منتقل شده و با انجام کارهای تخصصی در سریع‌ترین زمان ممکن رگ مسدودشده باز می‌شود. بدین ترتیب جریان خون به عضله قلب مجددا برقرار و حیات مجدد به قلب و بیمار بازگردانده می‌شود.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده، طرح 247 از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز نیز ابلاغ شد تا در اسرع وقت این طرح در استان اجرایی شود.

معصومی اظهار کرد: خوشبختانه از ابتدای طرح، هماهنگی‌های بسیار خوبی از سوی اورژانس و بخش قلب بیمارستان انجام شد و تلاش‌ها برای برطرف‌سازی مشکلات به تدریج صورت گرفت. بر اساس این طرح هر بیماری که با شکایت درد قفسه سینه به طور مستقیم به اورژانس مراجعه می‌کند یا از دیگر مراکز استان به این مرکز درمانی ارجاع داده می‌شود، باید در اسرع وقت و زمان طلایی که کمتر از سه ساعت است و به طور معمول تا 6 ساعت قابلیت انجام دارد، به اتاق عمل آنژیوگرافی منتقل شود تا اقدامات آنژیوگرافی برای بیمار انجام شود.

وی ادامه داد: این طرح در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز در چند ماه نخست به صورت 126 اجرایی شده است؛ یعنی از 8 صبح تا 8 شب در 6 روز هفته، متخصص قلب و پرسنل اتاق عمل آنژیو به صورت مقیم هستند و بیمار به محض ورود به اورژانس توسط همکاران طب اورژانس ویزیت شده و از وی نوار قلب گرفته می‌شود و بدین ترتیب اقدامات لازم در مدت زمان مناسب انجام می‌شود.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: تلاش‌ها برای رفع موانع مقیم شدن متخصصان قلب و پرسنل اتاق عمل آنژیوگرافی، تجهیز پست آنژیو به مانیتورینگ و همچنین در نظر گرفتن جایگاه استراحت مناسب برای همکاران در حال انجام است تا این طرح از حالت 126 به 247 تبدیل شود.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.