یزد؛

رتبه پنجم استان یزد در سوادآموزی

استان یزد در امر سوادآموزی رتبه پنجم کشور را داراست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛محمد علی شرافت رئیس اداره سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: در حال حاضر در کشور یک میلیون و 200 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال بی سواد هستند که این رقم در استان یزد 29 هزار و 573 نفر می باشد.


شرافت افزود: شناخت مشکلات سوادآموزی و بررسی راه حل های آن، پشتیبانی نهضت سوادآموزی به منظور تحقق بخشیدن به فرمان امام راحل، نظارت بر حسن اجرای دستورات ابلاغ شده از شورا در مرکز، پیگیری اجرای طرح های تصویب شده، بسیج امکانات همه دستگاه ها برای تحقق اهداف تعیین شده و جهت دادن به خودیاری مردم و استفاده از امکانات مردمی برای سوادآموزی رااز جمله این وظایف این نهاد عنوان کرد.

  وی ادامه داد:شهرستان اردکان به تبع صنعتی شدن همچون مرکز استان یزد آمار واقعی بی سوادی افراد بومی مشخصی ندارد که البته بر اساس آمارهای موجود، این شهرستان آمار بی سوادی کمی دارد.
 
شرافت گفت: البته تأکید استاندار یزد نیز بر شناسایی افراد بومی با کدملی استان یزد می باشد که بتوانیم بر این اساس آمار بی سوادی استان را دقیق تر اعلام نماییم و تاثیر مهاجرپذیر بودن استان را در امر بی سوادی مشخص نماییم.

وی با اشاره به مصوبه شورای پشتیبانی توسعه سوادآموزی استان افزود: طرح باسوادی اولیاء دانش آموزان و شناسایی بی سوادان سنین 19 تا 20 ساله مورد تاکید شورای پشتیبانی توسعه سوادآموزی استان قرار گرفته است که در این راستا نیز با 42 دستگاه برای ریشه کردن بی سوادی هماهنگی های لازم صورت گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه به آمار سوادآموزی 85 درصدی غیربومیان استان در طرح های در حال اجرا ادامه داد: به ازای هر یک نفربی سواد یک معلم سوادآموزدر استان وجود دارد که از نهادهایی چون کمیته امداد، بهزیستی و جهادکشاورزی می خواهیم تا بانک اطلاعاتی خود را در زمینه سواد و بی سوادی تکمیل نمایند که کمک شایانی به بحث ریشه کن کردن بی سوادی خواهد داشت.

 
هادی مقیمی افزود: اگر با برنامه ریزی یکسان و هدفمندی روبرو باشیم، علارغم نقص ها و مشکلات موجود می توان به هدف رسیدن به جامعه ای صددرصد باسواد و ریشه کن کردن بی سوادی نزدیک شد.

وی عمده فقر مالی را ناشی از فقر علمی و آموزشی خواند و اظهار داشت: باید طی برنامه ریزی دستگاه های اجرایی همچون کمیته امداد و بهزیستی را به سمتی برد که ارائه خدمات را منوط به باسواد بودن سرپرست خانواده قرار دهند و خدمات و امکانات ارائه شده را با ریشه کن کردن بی سوادی معاوضه کنند.

فرماندار اردکان گفت: با تأکید بر سوادآموزی و با هم افزایی و تعامل می توان نرخ بی سوادی را کاهش داد، چرا که صنعتی شدن شهرستانی چون اردکان و به تبع آن مهاجرپذیری منطقه طبیعتا آمار بی سوادی شهرستان را نیز بیش از شهرستان های دیگر خواهد نمود که باید در این زمینه نیز اعتبارات اختصاص یافته و برنامه ریزی های صورت گرفته به شکلی متفاوت انجام شود.

مقیمی نگاه فرهنگی و اجتماعی به جامعه را تفکیک ناپذیرخواند و گفت: نباید در مسئله سواد آموزی نگاه بومی و غیربومی داشت، چرا که شاخص های مقایسه ای به این شکل موجب واگرایی وافتراق در بین افراد یک جامعه می شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تبعات سوء فرهنگی باید با نگاهی متفاوت بررسی شود گفت: نهادی چون آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند در ریشه کن کردن بی سوادی موفق باشد و نیازمند به همراهی و حمایت دیگر دستگاه ها و نهادهای مرتبط با این حوزه می باشد.

فرماندار اردکان با تاکید بر اهمیت امر اطلاع رسانی در زمینه بی سوادی افزود: نگاه به مقوله سوادآموزی باید با نگاه مشارکت جویانه مردم نیز همراه باشد که اگر دستگاه ها با مشارکت مردم مواجه شوند به نتایج مطلوبی خواهند رسید که این امر با اطلاع رسانی مناسب تاثیر بیشتری خواهد داشت.

اردکان با 85 هزار نفر جمعیت در60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.