فایننشال پست: آیا عربستان در سهمیه‌بندی نفت اوپک با رقبای خود مدارا می‌کند؟

کارشناسان بر این باورند که با در نظر گرفتن شرایط تولیدکنندگان نفت در اوپک، نمی‌توان بهای بیشتر از 60 دلار را برای طلای سیاه پیش‌بینی کرد.

فایننشال پست: آیا عربستان در سهمیه ‌بندی نفت اوپک با رقبای خود مدارا می کند؟به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی فایننشال پست در مطلبی نوشت: پس از آنکه عربستان سعودی در جنگ دوساله به دست آوردن سهم بیشتری از بازار نفت شکست خورد، با استراتژی جدیدی از سهمیه بندی حجم تولید اوپک حمایت کرد. بر اساس توافق اعضای اوپک در الجزایر حجم تولید اعضای این سازمان بین 32.5 میلیون تا 33 میلیون بشکه در روز کاهش می یابد. سطح تولید فعلی اوپک 33 میلیون و 240 هزار بشکه در روز است.

این توافق به رقبای عربستان اجازه می دهد تا برای افزایش سطح تولید خود اقدام کنند. از سوی دیگر، فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا فراهم کرده است تا نفت خود به نرخ جدید به فروش برسانند. رویه ای که به باور مایکل ترنسپایدر، مدیر جهانی انرژی در بازارهای سرمایه آربی‌سی یک راه نجات برای تولیدکننگان نفت شیل است.

به عقیده ترنسپایدر، در صورتی که اوپک موفق به اجرای توافق الجزایر و کاهش تولید نشود، بهای نفت به کمتر از 45 دلار خواهد رسید. همچنین عربستان سعودی مجبور به پذیرش شرایط توافق است. در غیر این صورت، حجم تولید نفت افزایش و بهای آن بار دیگر کاهش می یابد.

از سوی دیگر، عربستان نگران سهمیه تولید رقبای خود از جمله ایران، عراق و نیجریه نیز است. این کشورها مشمول سهمیه بندی اوپک نیستند و به احتمال زیاد تا حدودی جریان نشست 30 نوامبر را تحت تاثیر قرار دهند.

ست کلینمن، تحلیلگر سیتی بانک معتقد است: اگر نیجریه و لیبی در مجموع روزی یک میلیون بشکه به تولید اوپک بیافزایند، اعضایی که تولید بالایی دارند باید نسبت به کاهش تولید روزانه خود اقدام کنند و این شرایط را بیش از پیش برای عربستان دشوار خواهد ساخت.

در انتهای این مطلب آمده است: ایران از دیگر تولیدکنندگان نفت اوپک، پس از لغو تحریمهای بین المللی سعی در به دست آوردن سهم خود از بازار فروش نفت دارد. این کشور مشمول سهمیه بندی اوپک نیست و در نظر دارد حجم تولید خود را تا پایان سال 2016 به 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. روسیه که در حال حاضر عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان را دارد به واسطه بهره برداری از میادین جدید نفتی، از ظرفیت افزودن 400 هزار بشکه نفت به تولید روزانه خود تا سال 2017 برخوردار است. بنابراین کاهش تولید روزانه نفت روسیه قابل توجه نخواهد بود. بنابراین کارشناسان بر این باورند که با در نظر گرفتن شرایط تولیدکنندگان نفت در سازمان اوپک، نمی توان بهای بیشتر از 60 دلار را برای طلای سیاه پیش‌بینی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار