شیراز؛

به بانک سلول های بنیادی خونساز کشور بپیوندیم

با ایجاد بانک سلول های بنیادی در شیراز می توانیم گامی در راستای کمک به بیماران نیازمند و نجات جان آن ها برداریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دانشیار و مدیر گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تعداد قابل توجهی از مردم به بیماری های بدخیم، مانند سرطان های خون، بیماری های ارثی صعب العلاج خونی، نظیر تالاسمی، کم خونی های مختلف و نقایص ایمنی ارثی، مبتلا هستند.
بهروز غارثی فرد با بیان اینکه شیوه جدید زندگی مردم و افزایش آلودگی های محیطی، در افزایش این بیماری ها موثر است، افزود: این بیماری ها صعب العلاج و مزمن هستند، اما پیوند سلول بنیادی خونساز، راهی برای درمان این بیماران، فراهم کرده است.
وی با اشاره به وجود سلول بنیادی خونساز در بدن تمام افراد، بیان کرد: این سلول ها می توانند سلول های مختلف را تولید کنند و جایگزین نقایص و مشکلات بدن این بیماران، شوند.
غارثی فرد خاطرنشان کرد: همانطور که افراد از نظر ظاهری متفاوت هستند، از نظر شاخص های سلولی هم، متفاوت هستند و به طور کلی شاخص سلولی در افراد مختلف را، مولکول سازگاری بافتی یا HLA می نامند.
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: افراد از نظر مولکول های سازگاری بافتی با هم تفاوت دارند، در فرزندان یک خانواده، خواهر و برادر به احتمال 25 درصد، مولکول های سازگاری بافتی مانند هم است و  افرادی که رابطه خویشاوندی ندارند، شانس سازگاری و یکسان بودن این مولکول ها در آن ها بسیار پایین می آید.
او افزود: افرادی که مبتلا به این بیماری ها هستند، برای پیوند مغز استخوان، احتیاج به فرد سازگار دارند، که با توجه به شیوه زندگی و افزایش خانواده های کم جمعیت و تک فرزندی، تعداد افراد سازگار روز به روز کمتر می شود و تنها راهی که به این بیماران کمک می کند، افراد غیرخویشاوند است.
دانشیار گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: با توجه به تفاوت های بسیار زیادی که در مولکول های سازگاری بافتی وجود دارد، باید نسبت به تعیین مولکول های سازگاری بافتی تعداد بیشتری از افراد جامعه اقدام شده باشد، تا بتوان از این مجموعه افراد داوطلب، فرد موردنظر انتخاب شود.
دکتر غارثی فرد با بیان اینکه در تمام دنیا بانک های بزرگ پیوند مغز استخوان با میلیون ها عضو ایجاد شده است، اضافه کرد: افراد داوطلب در این بانک ها نام نویسی می کنند و مولکول های سازگاری بافتی آن ها تعیین و در صورت نیاز می توانند به هموطنان و تمام جامعه جهانی، کمک کنند.
وی تصریح کرد: شبکه ملی سلول های بنیادی خونساز ایران، از سال 1394 از سوی وزارت بهداشت و درمان، با هدف کمک به بیماران نیازمند به پیوند سلول های بنیادی خونساز، در کشور، تاسیس شده است.
غارثی افزود: شبکه ملی سلول های بنیادی خونساز، برای هماهنگی و سرعت بخشیدن به جستجوی اهداکننده مشابه غیرخویشاوند برای بیماران تاسیس شده و مراکز پذیره نویسی و بانک های خون بند ناف سراسر کشور و حتی شبکه جهانی، به آن متصل هستند و اطلاعات موجود در بانک، در سطح کشور و جهان دیده می شود.
او ادامه داد: اگر فردی از هموطنان نیاز به پیوند سلول های بنیادی خونساز داشته باشد، با جستجو در این بانک، فرد سازگار مشخص و می تواند به بیماران نیازمند، کمک کند.
غارثی با اشاره به اقداماتی که برای تقویت بانک سلول های بنیادی خونساز ایران و افزایش عضو، انجام شده، اضافه کرد: در همین راستا، فراخوانی در سطح کشور انجام شده و برای بانک پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم به عنوان دومین بانک بزرگ کشور با بیش از چند هزار داوطلب، در آبان ماه امسال فراخوانی صورت می گیرد که داوطلبان می توانند در روزهای شنبه و دوشنبه، ساعت هشت تا دوازده، به آزمایشگاه شماره سه درمانگاه شهید مطهری شیراز، مراجعه کنند.
مدیرگروه ایمونولوژی دانشگاه، گفت: گروه هدف برای نام نویسی در این بانک شامل افراد بالغ و سالم هجده تا 55 سال است که باید از نظر پزشکی، در سلامت کامل باشند.
دکتر غارثی فرد ادامه داد: افراد داوطلب با مراجعه به آزمایشگاه بانک پیوند، پس از تکمیل فرم و رضایتنامه، خونگیری انجام می دهند و در صورت نیاز، از آنها دعوت می شود تا پس از آزمایش های تکمیلی، در صورت سازگاری کامل و نبود مشکل اهدای سلول های خونساز، با خونگیری، سلول های بنیادی آن ها جداسازی شده و به فرد نیازمند، تزریق شود.
دانشیار گروه ایمونولوژی، گفت: اهدای سلول های بنیادی، حتی بیش از اهدای خون، عملی خداپسندانه است، زیرا درمان بیماری های صعب العلاج را، ممکن می سازد و شما ممکن است تنها فردی باشید، که می توانید جان یک انسان را نجات دهید.
این عضو هیات علمی، اضافه کرد: بانک های خون به دو دسته بند ناف و سلول های بنیادی، تقسیم شده است، که  بانک های خون بند ناف به دو صورت عمومی و خصوصی فعالیت می کنند و اهمیت و کاربرد بانک سلول های بنیادی، بسیار بیشتر از بانک های بند باف است.
او یادآور شد: هموطنان داوطلب می توانند با مراجعه به پایگاه شبکه ملی کشور، به آدرس hla.xehdasht.gov.ir اطلاعات مفیدی در مورد اهدای سلول های بنیادی، کسب کنند.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار