شهرکرد؛

رتبه دوم کشور در سرانه تولید شیر خام

استان چهارمحال و بختیاری دارای رتبه دوم کشور در سرانه تولید شیر خام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته 229 هزار تن شیر شامل 200 هزار تن شیر گاو و 29 هزار تن شیر گوسفند و بز در این استان تولید شد.

مهراب فرجی افزود: این استان از لحاظ میزان تولید شیر خام، رتبه چهاردهم کشور و 2.5 درصد از مجموع 9 میلیون و 100 هزار تن تولید شیر کشور را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین گفت: چهارمحال و بختیاری با سرانه جمعیتی تولید شیر به میزان 250 کیلوگرم در سال، رتبه دوم کشوری پس از استان قزوین در این زمینه را دارا می باشد.

فرجی اضافه کرد: دامداران استان چهارمحال و بختیاری در مجموع دارای بیش از 2 میلیون و 800 هزار رأس دام سبک و سنگین هستند که شامل 179 هزار دام سنگین اصیل، آمیخته (دو رگ) و بومی در قالب دامداری های خانگی و سنتی و 490 واحد فعال گاوداری صنعتی و 2 میلیون و 621 هزار رأس دام سبک است.

وی ادامه داد: هم اکنون 12 مجتمع گاوداری صنعتی شیری و یک واحد مجتمع پرواربندی بره در چهارمحال و بختیاری در حال بهره برداری و  13 مجتمع گاوداری صنعتی شیری نیز در حال احداث است که علاوه بر افزایش ظرفیت تولید گوشت قرمز و شیر، برای بیش از 10 هزار نفر اشتغال زایی می کند.

فرجی با اشاره به تأمین 45 درصد شیر خام مورد نیاز کارخانجات و واحدهای لبنی چهارمحال و بختیاری از دامداری های استان افزود: شیر تولیدی استان به سراسر کشور ارسال می شود.

وی یادآور شد: شرایط آب و هوایی مناسب، منابع علوفه ای مطلوب و پرورش دهندگان با تجربه و علاقمند، سبب کیفیت برتر شیر و لبنیات تولیدی این استان شده است.

به گفته فرجی؛ چهارمحال و بختیاری در صورت استفاده از حداکثر ظرفیت های موجود و بکارگیری تکنولوژی روز و نتایج طرح های علمی و تحقیقاتی، ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید شیر کشور را داراست.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
خسته نباشید دولت برای تولید لبنیات بیشتر باید مثل کشور سوییس واحدهای دامپروری را در مراتع احداث کند
آخرین اخبار