ساری؛

برپایی رسم انار کایر در مازندران

کایر یکی از رسم های خاص مازندران است که در فصل برداشت انار توسط بانوان روستایی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،کایر در زبان مازندرانی به معنای کمک بدون مزد و بیشتر به صورت کمک دسته جمعی در مازندران مشاهده می شود.

در فصل نشاء محصول برنج بانوان مازندران بر اساس نیاز ٬ گروه تشکیل می دهند و به کمک همسایه ایی که زمینش آماده نشاء هست می روند.

این همکاری و کمک کایر ادامه دارد تا زمین همه اعضای این گروه نشاء می شود بدون اینکه مزدی پرداخت کنند.

هرچند در حال حاضر کایر نشاء و درو شالی با ورود فن آوری های جدید بیشتر به صورت مکانیزه انجام می شود اما هنوز در روستا های مازندران مشاهده می شود.

بعد از شالی در فصل پاییز که برداشت انار در مازندران به ویژه آبان ماه آغاز می شود ٬ بانوان روستایی مازندران بار دیگر با هم جمع می شوند و در چیدن و دانه کردن انار و رب انار با هم همکاری می کنند و به زبان مازندرانی انار کایر می گویند که این روزها بیشتر مشاهده می شود.

این بانوان پس از چیدن انار این میوه بهشتی٬ آن را با هم دون می کنند و مقداری از آن را به صورت بسته بندی در فریزر ٬ مقداری را برای درست کردن شکم پری خشک می کنند و بیشتر آن را به صورت رب انار آماده کرده و در فسنجان٬ آش ترش و دیگر غذاها استفاده می کنند.

بانوان روستای سمسکنده علیای شهرستان ساری نیر این روزها و حتی شب ها انار کایر دارند و همسایه ها یا بستگان نزدیک با هم جمع می شوند و رسم و رسوم های گذشته را احیاء می کنند.

برای اینکه ساعت ها طول می کشد تا انارها دون شده و تبدیل به رب انار شود میزبان ٬ با کدو یا باقلای پخته و برنج و در پایان با پخت آش با همان رب انار تازه از مهمانان پذیرایی می کند .

روستای سمسکنده علیای شهرستان ساری جزو روستاهایی است ٬ که یکی از مهم ترین برنامه ها ی شورای اسلامی و دهیاری آن در سال های اخیر احیای رسم رسوم ها و آئین های مذهبی است

آئین های جشن خرمن و شکر گزاری ٬ جشن مردگان و بازی های بومی محلی که در دهه های گذشته چندان توجه ایی به آنها نشده بود در چند سال اخیر در این روستا بر گزار می شود و خوشبختانه جوانان و نوجوانان از آن استقبال می کنند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.