بندرعباس؛

شناسایی خطرناک ترین مار دریایی جهان در جاسک

یک گونه مار دریایی کمیاب و سمی برای نخستین بار در شهرستان جاسک شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، محسن رضایی کارشناس محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این مار در تور یک شناور صیادی جاسکی شناسایی شد که یکی از مارهای دریایی نادر جهان است.
وی افزود: این گونه مار، گوندر (Microcephalophis cantoris) نام دارد که به سبب داشتن سرِ بسیار کوچک، با نام مار دریایی سرکوچک گوندر نیز شناخته می‌شود.
گوندر بیشتر در سواحل غربی مالزی تا کشور پاکستان شناسایی شده است.
کارشناس محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: پیش از این، ۹ گونه مار دریایی در خلیج فارس و دریای عمان شناسایی شده بود که مار دریایی گوندر، این فهرست را ۱۰ تایی کرد.
محسن رضایی افزود: مطالعات دقیق‌ تر ریخت شناسی و مولکولی بیشتری بر روی این نمونه در حال انجام است و امیدواریم نتایج حاصل بتوانند ما را در شناخت هر چه بهتر این نمونه نادر یاری کنند.
وی افزود: مارهای دریایی به عنوان شکارچیان بخش میانی تا رأس هرم غذایی نقش مهمی در کنترل جمعیت دیگر گونه‌ها و حفظ سلامت زیستگاه‌هایی دارند که در آنها زندگی می‌کنند.
کارشناس محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم گفت : مارهای دریایی با مارهای کبرای خشکی‌ زی در یک خانواده طبقه‌ بندی می‌شوند و به شدت سمی هستند .
بر اساس گفته محققان زهر مارهای دریایی به مراتب از زهر خطرناک ‌ترین مارهای سمی خشکی‌ زی نیز سمی‌ تر است اما همین زهر کشنده فواید دارویی و درمانی فراوانی دارد.
مدیر محیط ‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مهمترین نکته درباره این جاندارارن دریایی حفاظت از آنها است، زیرا نه تنها با کاهش جمعیت و حذف آن‌ها از زیستگا‌ه‌ها، آسیب‌هایی جدی به اکوسیستم دریایی وارد می‌شود بلکه با حذف آنها امکان ساخت داروهای جدید برای بیماری‌های صعب‌العلاج از ما گرفته می‌شود.
انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدعبدالوهاب موسوی
۱۶:۲۷ ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
عالی وبسیارآموزنده مخصوصادرموردجزیره ماران
Iran (Islamic Republic of)
رایان آصفی
۱۲:۳۰ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
یه عکس هم از این مار میذاشتین خوب بود