سراوان؛

کشف غار " مومنایی " در سراوان + عکس

جستجو در ارتفاعات دهستان کله گان سراوان منجر به کشف غاری ناشناخته در این منطقه شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان، دهقان نژاد  رئیس اداره حفاظت محیط زیست سراوان گفت:از چندی پیش شایعه ای دردهستان کله گان  مبنی بر رویت برخی موجودات و وحشت مردم منطقه منتشر شده بود که تصمیم به بررسی صحت و سقم این شایعه گرفتیم. 

کشف غار

دهقان نژاد گفت :با بررسی های منطقه مشخص شد این شایعه کذب بوده است  اما این بررسی ها منجر به شناخت غاری شد که تا کنون شناسایی نشده بود. 

وی با بیان این که  این غار در ارتفاع 1500 متری قرار دارد گفت :دهانه غار دارای 70 سانتی متر عرض و دو متر ارتفاع است که داخل غار عرض آن به سه متر و ارتفاعش به هشت متر افزایش می یابد. 

دهقان نژاد ویژگی منحصر به فرد این غار تازه کشف شده را ، وجود ماده درمانی به نام " مومنایی " داخل آن بیان کرد و گفت به این ماده ، قیر هندی ، قیر کوهی و در زبان عربی هم عرق الجبال گفته می شود.
 
رئیس اداره محیط زیست سراوان افزود: به محض ورود به این غار متوجه انبوهی از ماده مومنایی می شوید که در سمت راست از کف تا سقف غار انباشته شده است. 

وی گفت :استفاده از ماده مومنایی چه به صورت طبیعی و چه به صورت دست ساز سابقه طولانی در بین مردم هر منطقه دارد که برای تسکین دردهای مفاصل و استخوانی و حتی درمان و ترمیم شکستگی ها استفاده می کنند. 

دهقان نژاد افزود ماده مومنایی در شرایطی خاص تولید می شود شرایطی که باید از آب، نور و گرما در امان باشد. 

رئیس اداره  محیط زیست سراوان گفت: از خاصیت درمانی این ماده هم سایر جانوران بهره می برند به طوری که اگر چنانچه دچار آسیبی شوند ، با حس بویایی خود این ماده را یافته و قسمت آسیب دیده بدن خود را به این ماده آغشته می کنند. 

وی گفت :ماده مومنایی طبیعی ، قیمت بالایی دارد. 

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.