بجنورد؛

خسارت 20میلیارد تومانی ذغالی بلوط بر جنگل های خراسان شمالی

ذغالی بلوط ،20میلیارد تومان بر جنگل های خراسان شمالی خسارت وارد کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت : 400هکتار از جنگل های منطقه درکش، به بیماری قارچی ذغال بلوط آلوده و خسارت هر هکتار آن، 60میلیون تومان برآورد شد.

اصغر سمیعی با اشاره به حساسیت اکولوژیکی، ژنتیکی و گردشگری این منطقه جنگلی برای استان گفت: امسال طرح پیشگیری از ابتلا به بیماری ذغالی بلوط در استان اجرا و برای مهار آن، پایه های آلوده شناسایی، قطع و در کوره های داخل زمین سوزانده شد تا از سرایت این بیماری به سایر نقاط جنگلی جلوگیری شود.

وی علت آلوده شدن جنگل ها به بیماری ذغالی بلوط را تنش های وارد شده به درختان بلوط در اثر خشکسالی های اخیر دانست و افزود: درختان جنگلی که در عمق کمتری از خاک روییده اند، به سبب ضعف، بیشتر در معرض این بیماری قرار گرفته اند.

جنگل های هیرکانی خراسان شمالی که در 65 کیلومتری غرب مرکز استان در روستای درکشِ شهرستان مانه و سملقان قرار دارد، از قدیمی ترین جنگل های شکل گرفته در جهان است و گونه های منحصر به فردی همچون بلوط، افرا کرکو و شیردار، بارانک، گیلاس وحشی، گلابی و ازگیل دارد.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.