شهرکرد؛

خودکفایی در تولید فرآورده های خونی

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور از خودکفایی در تولید فرآورده های خونی خبر داد.

خودکفایی در تولید فرآورده های خونی/ اهدای خون کشور همتراز کشورهای پیشرفته شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ علی اکبر پورفتح الله در نشست مدیران منطقه 3 سازمان انتقال خون کشور در شهرکرد گفت: طبق شاخص های جهانی، هم اکنون 27 واحد خون به ازای هر یک هزار نفر در کشور وجود دارد که نمود خودکفایی به شمار می رود.

وی با بیان عدم کمبود خون و فرآورده های خونی در کشور افزود: در کشورهای پیشرفته برنامه های خون بر اساس مدیریت خون بیمار طرح ریزی می شود تا بیمار به خون دیگران نیاز پیدا نکند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور مجموعه خدمات این سازمان در سال های اخیر را همسطح خدمات ارائه شده در کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان داست و با اشاره به حذف گلبولهای سفید بلافاصله بعد از اهدای خون در این کشورها گفت: هم اکنون امکان ارائه فرآورده های خونی با حذف گلبول های سفید در ایران فراهم شده است.

 پورفتح الله با بیان این که گلبول های سفید باعث تضعیف سیستم ایمنی گیرندگان خون و افزایش عفونتهای بیمارستانی می شود، اضافه کرد: با حذف گلبول های سفید از فرآورده های خونی شاهد کاهش بستری بیماران هستیم که دستاورد بزرگی برای کشور به شمار می رود.

وی امکان اهدای مستقیم پلاکت در سراسر کشور را از دیگر دستاوردهای حوزه انتقال خون برشمرد و گفت: در روش های قبلی فرد با تزریق پلاسمای 6 فرد دیگر مواجه می شد که ضمن ایجاد مقاومت درمانی، بیمار را با مشکلاتی مواجه می کرد.

پورفتح الله با اشاره به ایجاد امکان تولید فرآورده های خونی با اشعه داده در کشور ادامه داد: این امر هم اکنون برای ارائه خدمت به کودکان نارس، افراد پیوند عضو و دارای نقص ایمنی در 9 قطب کشور در حال انجام است.

وی، تعداد اهداکنندگان مستمر خون در کشور را 500 هزار نفر عنوان و اضافه کرد: این افراد که 52 درصد اهداکنندگان خون را شامل می شوند، سالی 2 بار اهدای خون انجام می دهند.

پورفتح الله افزود: همچنین 25 درصد اهداکنندگان خون، افراد باسابقه و حدود 23 درصد، بار اولی هستند.

وی اضافه کرد: 94 درصد اهداکنندگان خون در کشور را مردان و کمتر از 6 درصد را زنان تشکیل می دهند.

نشست مدیران منطقه 3 سازمان انتقال خون کشور شامل استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری در شهرکرد برگزار شد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار