بازداشت افرادی که در تایلند به سلطنت توهین کرده اند به خارج از کشور کشیده شد

تایلند قصد دارد افرادی را که پس از مرگ "بومیپول آدولیاده" به سلطنت توهین کرده اند، در خارج از کشور هم تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

بازداشت افرادی که در تایلند به سلطنت توهین کرده اند به خارج از کشور کشیده شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازگاردین، تایلند جستجوی افرادی را که قصد داشتند پس از مرگ پادشاه این کشور، سلطنت را بدنام کنند، آغاز کرده است. این کشور تاکنون 20 پرونده جنایی جدید را بررسی کرده و حتی به دنبال استرداد مظنونان در خارج از کشور است.

قانون "توهین به سلطنت" از جمله سخت ترین قوانین جهان محسوب می شود. بر اساس این قانون اگر کسی قصد بدنام کردن، توهین یا تهدید پادشاه، ملکه، وارث آنها یا ولیعهد را داشته باشد، باید برای هر یک از این موارد به 15 سال حبس محکوم شود.

رئیس پلیس ملی تایلند در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: "حکم های بازداشت پیشتر برای 8 نفر از این 20 مظنون در تایلند صادر شده است. بر اساس قانون "توهین به سلطنت" اگر مردم نمی خواهند در تایلند زندگی کنند باید به خارج از کشور سفر کنند.  اگر نمی توانند هزینه سفر با هواپیما را بپردازند، من به آنها این پول را می دهم. آنها می توانند از من بخواهند بلیتشان را خریداری کنم."

"بومیپول آدولیاده،" پادشاه درگذشته تایلند، طولانی ترین دوره سلطنت را در جهان داشت؛ اما مرگ وی در 88 سالگی در 13 اکتبر (22 مهر)، باعث شد سلطنت با حساسیت و ابهاماتی روبرو شود.

از زمان مرگ وی، جمعیت زیادی بیرون کاخ صف کشیده اند. مقامات تایلند برای از بین بردن تنش ها روز گذشته اعلام کردند هر روز 10 هزار نفر از عزاداران اجازه دارند برای بازدید از محل نگهداری از جسد وی وارد سالن "کاخ بزرگ" بانکوک شوند.

گفته می شود وزارت خارجه تایلند در تلاش بوده است مظنونان را در خارج از کشور تحت پیگرد قانونی قرار دهد. این وزارتخانه هفته گذشته اعلام کرد از تعدادی از کشورهای دیگر درخواست کرده است افرادی را که متهم به نقض این قانون هستند، مسترد کند.

سخنگوی وزارت خارجه کامبوج گفت: این کشور به درخواست استرداد تایلند پاسخ می دهد.  تاکنون هیچ جزئیاتی از اتهامات این مظنونان ارائه نشده است.

حساسیت به سلطنت در تایلند در درجه بالایی قرار دارد. اندکی پس از مرگ پادشاه این کشور، نخست وزیر یک سال عزای عمومی اعلام کرد که به دلیل همین موضوع همه کارمندان دولت باید در این مدت لباس مشکی بپوشند. مردم تایلند و خارجی هایی که در این کشور زندگی می کنند نیز باید تا یک ماه لباسهای مشکی، سفید یا طوسی بپوشند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار