نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری مولداوی پس از 20 سال برگزار می‌شود

انتخابات مستقیم برای تعیین رئیس‌جمهور آینده مولداوی به زودی برگزار خواهد شد.

نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری مولداوی پس از 20 سال برگزار می‌شود
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی‌بی‌سی، برای نخستین بار در 20 سال گذشته، انتخابات مستقیم ریاست جمهوری در مولداوی برگزار خواهد شد. این انتخابات تنش میان افرادی که خواستار روابط نزدیک‌تر با روسیه هستند و افرادی که تمایل به پیوستن به اتحادیه اروپا را دارند، نشان می‌دهد.

این جمهوری پیشتر بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بوده است و اکنون یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی است. همچنین، بسیاری از مقامات بلندپایه مولداوی مرتکب فساد مالی شده اند.

از سال 1996، روسای جمهور این کشور به وسیله پارلمان انتخاب شده اند. در ماه ژانویه سال جاری میلادی (31 روز منتهی به 11 بهمن 1394)، "پاول فیلیپ" به عنوان نخست وزیر مولداوی انتخاب شد. گفته می‌شود ائتلاف وی با افراد حامی پیوستن به اتحادیه اروپا توانست رای ها را به سود وی تغییر دهد.

روسیه و اتحادیه اروپا هردو به دنبال نفوذ بیشتر در این کشور هستند. این در حالی است که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رای دهندگان در تعیین سرنوشت کشورشان اختلاف نظر دارند.

"ایگور دودون" -- کاندیدای سوسیالیست طرفدار روسیه – در نظرسنجی‌ها پیشتاز بوده است. وی متعهد شده است در صورت پیروزی در این رقابت، برگزاری انتخابات پارلمانی جدیدی را نیز پیشنهاد دهد.

رقیب اصلی وی، "مایا ساندو" – عضو اپوزیسیون و طرفدار اتحادیه اروپا – است. از وی به دلیل ایجاد اصلاحات در نظام آموزشی این کشور یاد می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار