اصفهان؛

خسارت 30 درصدی کرم گلوگاه به باغات انار بادرود

کرم گلوگاه به باغات انار بادرود 30 درصد خسارت وارد کرد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر جهاد کشاورزی نطنز گفت: آفت کرم گلوگاه انار هر ساله 10 تا 30 درصد محصول انار در منطقه کویری بادرود را از بین می‌برد و این در حالی است که چنانچه باغداران به صورت مکانیکی انارهای آلوده را از باغات جمع‌آوری کنند و در مبارزه بیولوژیک از تریکوکارت استفاده کنند می‌توانند خسارت آفت را به حداقل برسانند.

عبدالرضا مهدی بادی افزود : آفت کرم گلوگاه به عنوان یک آفت کلیدی از گذشته

تا کنون به عنوان یک دغدغه برای کشاورزان منطقه بادرود مطرح بوده است و تا کنون علی رغم اجرای راه های فراوان مبارزه با این آفت هنوز هم کشاورزان را گاهی با خسارت فراوان روبرو می کند.

وی اظهار داشت: روش های بیولوژیک رهاسازی زنبورتریکوگراما، گیاه آنغوزه، نصب تله های فرمونی، روش حذف پرچم با استفاده از دستگاه تاج تراش و جمع آوری انارهای آلوده از جمله روش هایی است که علی رغم توجه نسبی کشاورزان به آن در بعضی از باغات اجرا می شود .

کارشناس مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شهرستان نطنز نیز بااشاره به کاهش سطح تولید انار امسال باغات منطقه گفت : وجود کرم گلوگاه و کم آبی منطقه

از مهمترین دلایل کاهش تولید انار در این منطقه است .

زاهدی افزود: انباشت انارهای کرم خورده در طول سال در باغات از جمله عوامل بوجود آورنده کرم گلوگاه است .

وی گفت: این انارها باید از خرداد ماه تا کنون در هر دوره چیده و معدوم شوند نه اینکه روی هم انباشته و فاسد شوند.

سطح در برگیرنده باغ های انار در بخش بادرود هزار و 500 هکتار با میانگین برداشت 22 تن در هکتار است.

بهترین نوع انار، نادری بادرود و خاتونی است که عمده ترین انار قابل کشت در این منطقه از نوع انار نادری است که علاوه بر تامین نیاز انار شهرستان، این محصول به سایر استان ها و کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای آسیانه میانه و اروپا از جمله اتریش، آلمان و سوئد صادر می شود.

ماندگاری در انبار، کمبود آفت ها و خوش رنگی دانه و پوست از ویژگی های بارز انار این شهرستان است و انار نادری بادرود از جمله پنج رقم انار صادراتی مشهور در کشور است.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.