مشروح سخنان روحانی در صحن علنی؛

دفاع رئیس‌جمهور از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی + فیلم

رئیس جمهور در سخنان خود در مجلس به دفاع از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی پرداخت.

روحانیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی؛ رئیس جمهور که برای دفاع از وزرای پیشنهادی در صحن علنی امروز (سه شنبه، 11 آبان ماه) بهارستان حاضر شده بود، با ابراز خرسندی از اینکه در ساعات اولیه امروز صبح در جمع نمایندگان حضور دارد گفت: بسیار خوشحالم که در محضر نمایندگان مجلس دهم به تناسب در راستای ترمیم کابینه نکاتی را عرض کنم، گرچه در گذشته دیدارهایی با شما داشتم اما این اولین دیدار در خانه ملت و در حضور منتخبین ملت بزرگ ایران است.

رئیس جمهور ادامه داد: حدود 5 ماهی می‌شود که در حال تلاش و کوشش در مجلس هستید و به خاطر همکاری و هماهنگی خوب بین دولت و مجلس در طرح و لوایح و همچنین نسبت به حضور وزرا از شما سپاسگزاری می‌کنم.

**هماهنگی دولت و مجلس به نفع مردم است

وی افزود: تردیدی ندارم که هماهنگی و همفکری بیشتر میان دولت و مجلس همواره به نفع و خواست ملت است.

رئیس قوه مجریه با اشاره به آغاز به کار دولت یازدهم گفت: این دولت در آغاز کارش با مشکلات بزرگی روبرو بود که شاید بتوان نام آنها را بحران‌ها نامید، هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز کار دولت کشورش با تورم بیش از 23 درصد روبرو باشد در حالی که در آغاز این دولت کشور با تورم 40 درصد روبرو بود.

وی افزود: همچنین هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی وجود نداشته که در آغاز کارش کشورش با رشد منفی روبرو باشد اما دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با 8 فصل رشد منفی روبرو بود حتی هیچ دولتی نبوده که شروع آغاز به کارش با عدم اشتغال خالص آن هم در چند سال مداوم روبرو باشد.

لینک دانلود

روحانی تأکید کرد: اشتغال خالصی که تقریبا در طول چند سال نزدیک صفر بوده و حتی هیچ دولتی نبوده که در آغاز کارش بعد از انقلاب اسلامی با تحریم شدید سازمان ملل متحد و قطعنامه شورای امنیت تحت ذیل فصل 7 مواجه باشد.

**دولت به حوزه سیاست خارجی و اقتصاد توجه بیشتری دارد

وی با بیان اینکه دولت یازدهم با همه این مشکلات مواجه بود، گفت: اگر من بگویم در آغاز کار دولت در بخش سیاست خارجی، اقتصادی و به ویژه اقتصاد کلان با معضلاتی شبه بحران مواجه بودیم سخنی به اغراق نگفتم دولت ناچار بود در اولین قدم‌های فعالیت خود به بحث سیاست خارجی و اقتصادی بیش از بخش‌های دیگر توجه کند.

رئیس جمهور کشورمان افزود: دولت معتقد است که زیربنایی‌ترین مسئله موضوع فرهنگ است اما به دلیل شرایط خاص آغاز این دولت توجه‌ها برای این بود که ما از معضل پیچیده اقتصادی و سیاست خارجی بتوانیم عبور کنیم.

وی تصریح کرد: ملت ایران با حضور در انتخابات سال 92 که با صدای بلند مسیر اعتلا را برگزید این فریاد را یک بار دیگر در اسفند 94 تکرار کرد و مسیر را به همگان نشان داد که چگونه باید مسائل و معضلات ملی و آنچه که خاص نیاز مردم است با چه شیوه‌ای به حل و فصل برسد.

** دولت در زمینه اقتصاد کلان قدم‌های روشنی برداشته است

رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه دولت در زمینه اقتصاد کلان قدم‌های روشنی برداشته است، یادآور شد: همه آمار ارقام و شاخص‌ها گواهند که ما از تورم بالای 40 درصد به تورم 1 رقمی و زیر 8 درصد رسیده‌ایم همچنین از رشد منفی اقتصادی 6.8- به رشد اقتصادی 4.4 رسیدیم و با پایان امسال هدف‌گذاری دولت رشد 5 درصدی است.

روحانی تأکید کرد: در مسئله اشتغال گرچه بسیار عقب هستیم و ورود نسل جوان به بازار کار و نیروی فعال کار در بهار امسال کم سابقه بوده و بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر به عنوان نیروی فعال وارد بازار کار شدند.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه گرچه دولت در شرایط فعلی اقتصادی توان ایجاد اشتغال بالای یک میلیون کار خالص را ندارد، گفت: طبق مرکز آمار اشتغال خالص دولت در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بیش از 700 هزار نفر بوده که این رقم گرچه قابل ملاحظه نسبت به سال گذشته است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب یعنی رسیدن به رقم یک میلیون و 200 هزار نفر حداقل پانصد هزار نفر منفی است که نشان می‌دهد باید در مسیر رشد اشتغال تلاش ویژه‌ای کرد.

روحانی با بیان اینکه همه تلاش دولت درشش ماهه دوم امسال ایجاد اشتغال بیشتر از طریق تحرک لازم در بنگاههای کوچک و متوسط است، اظهار داشت: بانک‌ها و ستاد اقتصاد مقاومتی نیز همین راه را دنبال کرده و خواهند کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر چه امروز هنوز به شکوفایی نرسیده‌ایم و تا رشد 8 درصدی فاصله داریم اما شاخص‌ها و آمار و ارقام به ما می‌گویدکه مسیری را اکه انتخاب کردیم درست است.

** در یک سال اخیر امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیشتر شده است

وی با اشاره به اینکه هدف ما در اقتصاد ایجاد آرامش، اعتماد و امید به آینده بود، تصریح کرد: آمارهای بانک مرکزی نسبت به امید به آینده حاکی از آن است که در یک سال اخیر امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیشتر شده است.

روحانی افزود: رشد اقتصاد سه ماهه اخیر به ما می‌گوید که شاخص‌های کلان اقتصاد ما درست است.

رئیس جمهور گفت: شرایط روابط خارجی ما در دنیا حاکی از آن است که مسیر تعامل سازنده با جهان، مسیر صحیح و کاملا درستی بوده است.

وی اظهار داشت: امروز به اقدام ملی ملت ایران، رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین دستیابی به حقوق حقه خود در برابر قدرت‌های مستکبر جهانی که بالاترین دستاورد آن گسترش انتخاب آزاد برای ملت ایران است، افتخار می‌کنیم.

** صادرات نفت ما از 2 میلیون بشکه هم فراتر رفته است

روحانی با اشاره به اینکه امروز حق انتخاب داریم که چقدر نفت بفروشیم، اظهار داشت: زمانی برخی دور کشورمان دیوار می‌کشیدند که بیش از یک میلیون بشکه نفت نمی‌توانید بفروشید، اما امروز ملت ایران دارای انتخاب آزاد است و به لطف خدا صادرات نفت ما از 2 میلیون بشکه هم فراتر رفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز ملت ایران کاملا اختیار دارد که به چه کشوری و با چه ارزی نفت بفروشد در حالی که این اختیار تا چندی پیش وجود نداشت.

** ملت ایران با برجام دارای انتخاب آزاد شد

وی با تأکید بر این که برجام راه انتخاب ملت ایران برای تعامل با جهان، صادرات و واردات و همچنین انتخاب نوع مشتری و نوع کالا را مشخص کرده است، گفت: ملت ایران دارای انتخاب آزاد شده است و با استقلال کالا را از هر کشو ری که بخواهد انتخاب می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه ما حتی در خرید کالاهای پزشکی هم آزاد نبودیم، افزود: زمانی باید کالاهای پزشکی را با قیمت خاص و از کشوری خاص می‌گرفتیم اما امروز بهترین تجهیزات و کالاهای پزشکی را با انتخاب خود می‌توانیم داشته باشیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: امروز جهان به این نکته واقف شده که باید با زبان تکریم و احترام با ملت ایران سخن بگوید.

وی اظهار داشت: امروز در شرایطی هستیم که آنهایی که از ایران‌هراسی سخن می‌گفتند زبانشان به لکنت افتاده و شنونده‌های آنان هر روز و هر روز کمتر می‌شود به جای آنکه افکار عمومی در مقابل حرف غلط آنان سر تعظیم فرو آورد، لبخند به تمسخر می‌زنند.

روحانی تصریح کرد: آنچه برای ملت ما مهم بود، عبور از بحران و شبه بحران‌ها، ایجاد شرایط مناسب برای روابط با دنیا، مسیر درست برای حرکت درست در داخل و گشایش در روابط خارجی بود.
 
** کشورهای بدعهد را مجبور می‌کنیم که به تعهداتشان عمل کنند

رئیس جمهور با بیان اینکه هر روز که می‌گذرد گشایش نویی را مشاهده می‌کنیم، اظهار داشت: حتی در مقابل بدعهدی برخی کشورها که همواره در طول تاریخ بدعهد بوده‌اند آنها را قدم به قدم مجبور می‌کنیم که به تعهداتشان عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه فناوری هسته‌ای با گشایش روبرو هستیم گفت: کشور ما امروز به راحتی می‌تواند کیک زرد وارد کند.

روحانی با بیان اینکه روزی به ما می‌گفتند که محصول نطنز غیرقانونی است و باید از بین برود، ادامه داد: اما امروز این محصول را آزادانه و با افتخار به دنیا صادر می‌کنیم.

** امروز آب سنگین را با دریافت پول نقد به روسیه و آ‌مریکا می‌فروشیم

رئیس جمهور گفت: روزی می‌گفتند آب سنگین بر خلاف قوانین بین‌المللی است اما امروز آب سنگین را با دریافت پول نقد به روسیه و آ‌مریکا می‌فروشیم.

وی اظهار داشت: آیا این هم کار ملت بزرگ ایران، رهنمودهای مقام معظم رهبری، تلاش‌های دیپلمات‌های کشورمان و کمک‌های مجلس افتخار ملی برای ما نیست.

روحانی با اشاره به ا ینکه دولت موظف بود در قدم اول گره‌های اصلی اقتصاد را باز کند، تصریح کرد:  امروز اگر تسهیلاتی که سیستم بانکی ما به بنگاه‌های اقتصادی در شش ماهه اول داده را با شش ماهه پارسال مقایسه کنید، می‌بینید که این تسهیلات 40 تا 45 درصد افزایش یافته است که به معنای حرکت در راستای رونق اقتصادی است.

** صادرات غیرنفتی کشور بر وارداتمان پیشی گرفته است

رئیس جمهور افزود: برای اولین بار در سال گذشته صادرات غیرنفتی ما بر وارداتمان پیشی گرفته است و این به معنای حرکت در راستای رونق اقتصادی است.

وی تأکید کرد: اینکه بار اصلی بودجه به جای نفت بر روی صنایع غیرنفتی است، یعنی مسیر درستی را انتخاب کرده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه امروز در روابط خارجی خود با جهان در شرایط مناسب‌تری نسبت به سال‌های گذشته هستیم، اظهارداشت: اینکه از تحرک خارجی ما رژیم غاصب اسرائیل بسیار عصبی است و همچنین در منطقه بر عصبانیت کشورهای کم‌هوشی چون عربستان افزوده می‌شود یعنی راه درستی را انتخاب کرده‌ایم.

** اساس کار دولت یازدهم ترمیم مداوم کابینه نیست

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اساس کار دولت یازدهم بر مبنای ترمیم مداوم کابینه شکل نگرفته است، تصریح کرد: امروز تثبیت کابینه مدیریت قاعده ما است.

وی افزود: اگر جایی لازم بدانیم که ترمیم کابینه سرعت حرکت دولت را اضافه می‌کند، اقدام به این کار می‌کنیم اما جهت و هدفی که دولت انتخ ب کرده تغییر نمی‌یابد و تا روز آخر پای پیمانی که با مردم بسته‌ایم خواهیم ایستاد.

روحانی با تأکید بر اینکه دولت از فشار، تخریب و نقد غیرمنصفانه هراسی ندارد، گفت: برای دولت رضای خدا، خوشنودی مردم، پیشرفت کشور و عزت و اقتدار ملی مهم است.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه ایرانی اقتدار ایران را می‌خواهد، اظهار داشت: اینکه برخی از اقتدار ملی خوشحال نمی‌شوند باید در ذهن و افکار خود دقت کنند و علت آن را دریابند.

وی با اشاره به یکی از بیانات مقام معظم رهبری در این باره تصریح کرد: ایشان فرمودند برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی کسانی که به دین اعتقاد ندارند، اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند.

روحانی خاطرنشان کرد : تأکید ایشان این بود که حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد ولی در وجدان سالم وی تردیدی نباشد باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آماده شود و تحرک داشته باشد.

وی افزود: براساس آمار شورای اجتماعی کشور طلاق و اعتیاد کاهش یافته است. باید گفت همان کاهش چند درصدی امیدوارکننده بوده و مشخص است که شورای اجتماعی کشور و سازمان امور اجتماعی می‌توانند در این مسیر گام‌های بلندی بردارند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه اگر احساس کنیم در راه درستی که انتخاب کردیم و در شیوه‌ها نیاز به روشی نو داریم خاطر نشان کرد: اگر احساس شود در تحرک نیاز به سرعت و در جهت‌گیری نیاز به تداوم داریم تردید نمی‌کنیم حتی اگر از دولت یازدهم یک ماه باقی مانده باشد.

** اصل ما تثبیت، تغییر، ترمیم نیست بلکه اصل ما ادامه خدمت با نشاط نسبت به مردم است

روحانی تأکید کرد: برخی معتقدند تنها ده ماه از عمر دولت یازدهم باقی مانده چرا اقدام به تغییر کابینه کردید، بنده معتقدم اگر نشاط بیشتر، مدیر تازه نفس برای خدمت به مردم نیاز باشد، رئیس جمهور تردیدی به خود راه نمی‌دهد. اصل ما تثبیت، تغییر، ترمیم نیست بلکه اصل ما ادامه خدمت با نشاط نسبت به مردم است.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه حتی یک روز نمی‌توان خدمت به مردم را تعطیل کرد اظهار داشت: آیا می‌توان به مدت یک ساعت خدمات بهداشتی، آب، برق، انرژی، سوخت، آموزش و پرورش، حمل و نقل، بانک و بیمه را تعطیل کرد؟ دولت در مسیر خدمات فعالیت خود را تعطیل نخواهد کرد.

** هر سه وزیر پیشنهادی وزیر امور اجتماعی هستند/انشاالله نمایندگان به آنها رأی اعتماد خواهند داد

وی بیان داشت: امروز سه وزیری که به نمایندگان معرفی شدند و انشاالله نمایندگان به آنها رأی اعتماد خواهند داد هر سه وزیر امور اجتماعی هستند و امور فرهنگی و اجتماعی کشور را برعهده دارند ضمن آنکه نقش آنها بنیادین است.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری در زمینه بررسی آسیب‌های اجتماعی برگزار کردیم راجع به نقش وزارتخانه‌هایی تصمیم‌گیری شد که قرار است امروز با کمک یکدیگر مدیران جدید آن را انتخاب کنیم همچنین مقام معظم رهبری نام وزارتخانه‌هایی را که در این زمینه نقش مهمی برعهده دارند آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی دانستند.

روحانی با تأکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارتخانه‌هایی هستند که باید بار هدایت فرزندان و ایجاد عدالت در جامعه را برعهده بگیرند تصریح کرد: این وزارتخانه‌ها موظف هستند فرصت برابر را برای روستایی و شهری، فقیر و غنی ایجاد کنند که البته این مهم برعهده وزارت آموزش و پرورش است.

رئیس جمهور کشورمان متذکر شد: آموزش و پرورش در سراسر کشور همه نوجوانان را در سراسر روستاها و شهرها در یک کلاس می‌نشانند و معلمین در سراسر کشور با دلسوزی واحد در برابر دانش آموزان به تعلیم و تربیت آنها مشغول می‌شوند آموزش و پرورش اولین قدم را در ایجاد عدالت اجتماعی و فرهنگی، پیشرفت و تعالی نوجوانی که در روستای کوچک زندگی می‌کند برمی‌دارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسئولان کشور از روستاهای کشور برخاستند، بیان داشت: اولین نهادی که به آنها کمک کرد تا این مسیر را طی کنند وزارت آموزش و پرورش بود. دستگاهی که امروز می‌تواند به جامعه نشاط بدهد و جوانان را از لحاظ جسمی و روحی سالم نگهدارد و همچنین آنها را از افسردگی نجات دهد، وزارت ورزش است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه مطابق گزارش وزارت بهداشت آمار افسردگی نگران کننده است، افزود: پیش از وزارت بهداشت و درمان، وزارت ورزش و جوانان وظیفه دارند افسردگی جوانان را از بین ببرد. باید کاری کرد تا جوانان امیدوار باشند. 

**برخی از رسانه‌ها غیرمسئولانه پمپاژ ناامیدی در نسل جوان انجام می‌دهند

روحانی با طرح این سوال که چرا اعتیاد در کشور آمار رو به افزایشی دارد، تصریح کرد: علت افزایش آمار اعتیاد ناامیدی جوانان است. برخی از رسانه‌ها غیرمسئولانه پمپاژ ناامیدی در نسل جوان انجام می‌دهند. در شرایطی که همه کشورهای نفت‌خیز از جمله عربستان دچار بحران اقتصادی شدند و به اجبار از ذخایر خود استفاده می‌کنند ایران تنها کشوری است که در شرایط سخت اقتصادی توانست تورم را کاهش و اشتغال و رشد اقتصادی را افزایش دهد.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: ایران تنها کشوری است که نه تنها از منابع ذخایری خود استفاده نکرده بلکه 30 میلیارد دلار به صندوق ذخیره واریز کرده است امروز عده‌ای انقلابی‌نما مصالح کشور را نمی‌فهمند اما همه دنیا و سازمان‌های بین‌المللی به این نکته اعتراف دارند که ایران بهترین و امن‌ترین کشور برای سرمایه گذاری خارجی است.

وی با تأکید بر اینکه جاذبه‌ای بهتر برای جذب سرمایه خارجی در ایران نسبت به سایر کشورها دارد یادآور شد: گاهی حرف‌های ناپسند به گوش می‌رسد اما اگر زبان و افکار خود را واحد کنیم و یکصدا صحبت کنیم آن زمان جاذبه افزایش می‌یابد. اگر همه به گونه‌ای صحبت کنند که امید جوانان افزایش پیدا کند آن زمان جوان امید به پیشرفت و‌آینده کشور دارد و هرگز به سمت و سوی مواد مخدر، الکل و فساد نمی‌رود.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان می‌تواند به جامعه امید و نشاط بدهد اظهار داشت: درخواست بنده از سلطانی‌فر این است که ورزش همگانی و قهرمانی که بسیار حائز اهمیت است را مورد توجه قرار دهند متأسفانه این دو موضوع محدود شده بود اما با توجه به اینکه ورزش بسیار حائز اهمیت بوده مسئله جوانان هم مهم تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جوانان باید در سایه ورزش نشاط جسمی پیدا کنند تصریح کرد: جوانان در سایه مسائل فرهنگی باید نشاط روحی کسب کنند در سایه تشکل‌های مختلف باید روحیه فعالیت اجتماعی پیدا کنند و در اجتماعات مختلف همچنین با حضور در احزاب به نشاط سیاسی دست پیدا کنند. بخشی از فکر جوانان باید به حزب و امور سیاسی، مسائل اجتماعی و هویت ایرانی- اسلامی همچنین علم و تحصیل اختصاص پیدا کند.

رئیس قوه مجریه گفت: اگر جوان به مسیر خطایی می‌رود اشتباه از ما است که محتوا را غنی نکرده‌ایم.

روحانی با اشاره به تأثیر فضای مجازی در جامعه خصوصا نسل جوان تأکید کرد: فضای مجازی یک واقعیت کشور و جهان است و می‌تواند به نفع جامعه باشد. فضا ابزار است و ابزار زیرساخت است.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید براینکه محتوا بسیار حائز اهمیت است خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم تا محتوای فضای مجازی را تقویت کنیم همه باید جاذبه‌های فراوان را در شبکه‌های مجازی ایجاد کنند اگر جاذبه در این زمینه ایجاد نشود کسی به ناروا علیه کشور ایجاد جاذبه می‌کند و ما در مقابل آن با ابزار به مبارزه می‌پردازیم.

وی تأکید کرد: باید شبکه‌هایی ایجاد کنیم که همه دوستداران ایران در سراسر دنیا به آن شبکه مراجعه کنند و کاربر آن شبکه باشند لذا باید آنقدر جاذبه برای اسلام ایجاد شود که همه جوانهای دنیا به آن شبکه‌های دینی و فرهنگی مراجعه کنند همچنین باید برای نسل جوان برنامه‌ریزی کرد و این بار سنگین بر دوش وزارت ورزش و جوانان است.

** برخی با سواستفاده گری بدهی های معوقه را اختلاس نامیدند/ نباید کار بد را شیوع داد

رئیس قوه مجریه با اشاره به وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور، علم و تکنولوژی پیشرفت کند باید ریشه این پیشرفت را در فرهنگ جستجو کنیم لذا باید در فرهنگ کشور سرمایه‌گذاری کرد چرا که از طریق فرهنگ می‌توان با فساد مبارزه کرد. نیروهای اطلاعات، پلیس، دادگاه و حتی دولت که مسئول مبارزه با فساد است به تنهایی نمی‌تواند با فساد مبارزه کند بنابراین تنها راه مبارزه با فساد فرهنگ است.

روحانی افزود: با استفاده از ایمان، امید، اعتماد، علم، دانش و هویت ایرانی می‌توانیم جامعه سالمی داشته باشیم. ممکن است فسادی در جامعه رخ دهد اما عده‌ای از این فرصت استفاده می‌کنند و آن را به گونه دیگری جلوه می‌دهند شاید دستگاهی به فردی وام اعطا کرده و بدهی وام به عنوان معوقه پرداخت نشده است اما عده‌ای و خصوصا بعضی رسانه‌ها از این فرصت استفاده می‌کنند و بدهی معوق را اختلاس می‌نامند.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: اگر فسادی در کشور وجود دارد باید با آن مبارزه کرد نباید آن را بزرگ کرد و طوری با آن رفتار کرد که فساد، عادی‌سازی شود برخی فساد را در جامعه عادی‌سازی می‌کنند، نباید کار بد را شیوع داد.

وی تأکید کرد: نگذاریم دیگران که به کشور ما خیانت کردند و به پناه دیگران به خارج رفتند به استناد حرف‌های نادرست برخی افراد در داخل کشور به نظام هو کنند برای این نظام خون داده شده و بسیاری به جبهه و زندان رفته‌اند بنابراین باید در این نظام تلاش بسیاری کرد.

**
وزارت ارشاد باید مرکزی برای رفت‌وآمد فرهیختگان شود

روحانی با تأکید بر اینکه امروز در خدمت نمایندگان حاضر شدیم تا برای سه وزارتخانه فرهنگ، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان مدیر شایسته ای با رأی اعتماد نمایندگان معرفی کنیم، گفت: از علی جنتی به دلیل تلاشش در وزارتخانه ارشاد قدردانی می‌کنم. ما نیاز داشتیم که یک مدیر با روحیه جدید بار مسئولیت را با سرعت بیشتر به سمت اهداف نظام سوق دهد. بر این اساس ما سیدرضا صالحی امیری را که یک جامعه شناس فرهنگی است و 14 سال با وی در مرکز تحقیقات استراتژیک، شورای عالی امنیت ملی و همچنین کتابخانه ملی فعالیت بسیار خوبی داشته از این رو برای وزارتخانه فرهنگ و ارشاد برگزیدیم.

رئیس جمهور با اشاره به صاحب‌نظر بودن صالحی‌امیری در مسائل فرهنگی، چندین مقاله و کتاب و هم چنین برنامه‌ریزی در امور فرهنگی، گفت: کار وی مورد رضایت ما قرار دارد و به اصطلاح مدتی در مغز استخوان نظام فعالیت کردند و به خوبی دغدغه نظام را می‌شناسند. و تسلط لازمی بر تنوع فرهنگی داخل کشور دارد و می‌داند که در دنیای فرهنگ باید با فعالیت آزاد مردمی و جذب نخبگان انجمن‌های علمی هنرمندان و صاحبنظران همکاری کرد.

وی با تأکید بر اینکه در وزات ارشاد باید فردی قرار گیرد که جاذبه‌اش برای فرهیختگان بسیار باشد، گفت: صالحی امیری امتحانش را در کتابخانه ملی پس داد چرا که کتابخانه ملی محل رفت و آمد صاحبنظران فرهنگی شد بر این اساس وزارت ارشاد نیز باید مرکزی شود تا بتواند همه فرهیختگان را جذب کند.

روحانی تأکید کرد: امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد شکوفایی مردم و هنرمدان و کاهش فاصله و شکاف در جمع اجتماعیون و فرهنگیان باشیم و کسی به جناح چپ و راست توجه نکند و به هم نزدیک باشند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اساس فرهنگ دینی و ملی باید در اختیار صاحبان فرهنگ باشد یادآور شد: اسلام دین سختی‌ها، مشکلات نیست بلکه دین فطرت است همچنین آسان و پرجاذبه بوده و باید در این وزارتخانه به خوبی به آن پرداخته شود.

وی تصریح کرد: ما هرگز از هویت ایرانی کوتاه نمی‌آییم چرا که همواره مقام معظم رهبری بر این امر حساس هستند و به آن دقت می‌کنند بر این اساس باید وزارت ارشادی داشته باشیم که همه مردم در مسیر نشاط و هویت دینی قرار گیرند.

**
دانش آشتیانی در احزاب و جریانات سیاسی نیست

روحانی با اشاره به فعالیت‌های مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: سلطانی‌فر چهره‌ای است که فعالیت اجتماعی سیاسی و ورزشی داشته و به مسئله ورزش علاقمند است و در گذشته مدیر توانمندی در بخش گردشگری و میراث فرهنگی بود و توانست رونق را در صنایع دستی و گردشگری به وجود آورد.

رئیس جمهور ادامه داد: جوانان نقش بسیار مهمی در جامعه دارند و  مطمئنم سلطانی‌فر این بار مسئولیت را به خوبی به مقصد خواهد رساند همچنین از گودرزی نیز تشکر می‌کنم که با اخلاق حسنه‌اش در دولت تلاش کرد تا این وزارتخانه به برخی اهداف نزدیک شود.

وی همچنین با اشاره به موضوع مهم آموزش و پرورش در کشور تصریح کرد: آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد فرهنگی در کشور است و به یقین کارسازتر از آموزش و پرورش در کشور نداریم که در مقوله فرهنگ تأثیرگذار باشد. بیش از 13 میلیون دانش‌آموز و معلمان دلسوز که کار بسیار سختی دارند تا بتوانند در جامعه آینده‌سازان را تربیت کنند.

روحانی با اشاره به  عملکرد فانی در سه سال از عمر دولت گفت: ضمن قدردانی از عملکرد وزیر سابق آموزش و پرورش باید بگویم که فانی بسیار از مسئل جزئی و کلی را حل کرد اما امروز به نقطه‌ای رسیدیم که باید از نیروی جدید در آموزش و پرورش بهره برداری کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در زمینه مادی در آموزش و پرورش اقدامات بسیاری کردیم، گفت: علی رغم اینکه وضعیت مالی امسال و سال گذشته با شرایط ایده ال فاصله داشت هزینه‌های جاری آموزش و پرورش در سال 92، 14 هزار و 500 میلیارد تومان بود اما امسال هزینه‌های جاری آموزش و پرورش به 30 هزار میلیارد تومان رسیده است و در طول این سه سال اعتبارات را به بیش از 2 برابر افزایش دادیم.

وی ادمه داد: در جلسه هیأت دولت تصمیم گرفتیم تا از طریق اوراق سکوک اجاره 4 هزار میلیارد تومان از درآمد آن در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم همچنین این رقم برای پاداش بازنشستگان و سایر مطالباتشان در نظر گرفته شد.

روحانی افزود: کار فرهنگ را نمی‌توان با پول ارزش گذاری کرد اما امیدواریم در زمینه فرهنگی بتوانیم به اهداف خوبی برسیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه متأسفانه در کشور آموزش عالی و آموزش و پرورش فاصله وجود دارد، گفت : این دو وزارتخانه باید به همدیگر نزدیک شوند، ما فردی را برای این وزارتخانه معرفی کردیم که خانواده‌اش از مجلس اول و دوم در فضای سیاسی حضور داشتند و مراتب علمی را از بهترین دانشگاه‌ها کسب کرده است.

وی تصریح کرد: اولین آشنایی بنده با دانش آشتیانی در ستاد پشتیبانی جنگ بود. در سال 65 وی در جنگ تحمیلی خدمات شایسته‌ای را به دفاع مقدس ارائه داد همچنین در آموزش عالی نیز تجربه‌های بسیاری در آموزش و پروش داشته و در سال 45 فعالیتش در مقام آموزشی بوده است و کاملا به زوایای آموزش و پرورش آشناست.

روحانی با اشاره به اظهارات دانش آشتیانی که گفت بنده در احزاب و جریانات سیاسی نیستم و هم تمرکزم به آموزش و کار تخصصی خودمان است، تصریح کرد: به وی گفتم ما نیز همچنین وزیری را می‌خواهیم از همه جناح‌ها استفاده کند و همه تلاشش باید برای ارتقای آموزش و پرورش و نسل جوان باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد : دانش آشتیانی به شیوه‌های آموزشی بسیاری از کشورهای دنیا اشناست همچنین به اقتصاد و  نحوه اداره درآمدهای آن توجه ویژه‌ای دارد تردیدی ندارم که آموزش و پرورش با مدیریت دانش آشتیانی شاهد یک تحول مثبت هم برای معلمین و هم برای بخش آموزش و تربیت نسل جوان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با انتخاب این سه وزیر شاهد فعالیت این سه وزارتخانه با نشاط و روحیه جدید باشیم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
روحانی میخواد تبلیغ کنه تا دوباره رای بیاره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
هیچ بقالی نمیگه ماسته من ترشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
خودم میگم درحدی نیستم که بخام عرضی داشته باشم ولی کاش رهبری اجازه حضوراحمدی نژادراصادرمیکردند چون مردم رامیبینم که حتی کم کم دارن باوجوداینا به رای ندادن وعدم حضورمتمایل میشوندواین برای انفلاب سم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
گفتن نیمه پرلیوان راببینیدولی نه برای شماخوتان راخدمتگذزارمیدانیدعملکرددولت طبق عمل ونه حرف درهیچ زمینه ای جای دفاع نداردهنوزدولتمردان معنی اقتصاد تورم رشداقتصادی و...نفهمیدندکشوررادارن میدن دست بیگانه مگراقتصادجزساختن وابادکردن چیزدیگری است که دراین دولت فعالیتها حتی متوقع شد رشد که هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
** کشورهای بدعهد را مجبور می‌کنیم که به تعهداتشان عمل کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
مردم ازبیکاری بی پولی فقر دیگه نایی ندارند که صداشون به جایی برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
من موندم این دفاع از وزرای جدید بود یا دفاع از کارای به اصطلاح خوب دولت :)))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
این سه تا که هیچی کله وزرا هم عوض بشند باز تخم مرغ 500 تومنه.
Canada
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
بابا جمع کن با این برجام ات
Germany
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
مردم خسته شدن از شعار...!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
نه هنوز یکم دیگه توان داریم شعار بشنویم خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
رئیسه جمهور بهتر میبود که وایسته بعد از نطقش صحبته نمایندگان مجلس رو هم بشنوه نه اینکه حرفشو بزنه و بره.
France
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
بسم ا...
اقای رئیس جمهور «هر کی تنها به قاضی بره خوشحال برمیگرده»و «با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه»
الحمدا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
از قدیم میگن : به دولت گفتن شاهدت کیه گفت رئیسم
آخرین اخبار