اهواز؛

سهم اشتغال زایی نفت در خوزستان

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: سهم اشتغالزایی تشکیلات طویل و عریضی همچون نفت در خوزستان تنها سه درصد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،عدنان موسی پور عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ، با اعتقاد بر اینکه خام فروشی نفت و دیگر محصولات مربوطه را باید کم کم کنار بگذاریم و به داشته بزرگی همچون نفت به عنوان یک سرمایه و پشتیبان روزهای سخت  نگاه کنیم، بیان کرد: بی شک توسعه‌ صادرات‌غیرنفتی‌ به‌ عنوان‌ راهبردی‌ موفقیت‌آمیز برای‌ رسیدن‌ به‌ نرخ‌ رشد اقتصادی‌ بالا و پایدار است و این امر مهم از سالهای متمادی وارد بطن و متون اقتصادی کشورهای توسعه یافته شده است.

وی با بیان این مطلب که سهم اشتغالزایی تشکیلات طویل و عریضی همچون نفت در خوزستان تنها سه درصد است، افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت و گاز خام حاصل می شود که منبعی پایان پذیر است. متاسفانه این رویه نه تنها باعث شده که اقتصاد کشور همچنان دولتی باقی بماند بلکه تا حدود زیادی به حیات سیاسی کشور پیوند خورده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، مهمترین دغدغه و اقدامات کشورها بعداز جنگ جهانی دوم را توجه به اقتصاد عنوان کرد و گفت: آنچه امروز  عنوانی تحت «توسعه یافته» و با نرخ بالای رشد اقتصادی به برخی کشورها اطلاق می شود محصول برنامه ریزی سنوات بعد از جنگ جهانی دوم و توجه به تجارت خارجی بود.

موسی پور با بیان اینکه در سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید و توجه به حمایت از تولید داخل کشور شده است، گفت : در حال حاضر و در دنیایی که معادلات سیاسی و اقتصادی در آن روز به روز در حال تغییر است نباید ازاهمیت و آموزش های علمی اقتصادی غافل شد.

این صادر کننده نمونه اظهار داشت : پیشرفت ها و تغییرات آن قدر سریع در حال رخ دادن هستند که اگر تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و مجموعه فعالان اقتصادی تکنیک ها و روش های جدید را با آموزش های مبتنی بر علم، داشته های خود را به روزرسانی نکنند و سیستم های سنتی را کنار نگذارند بازارهای داخلی و خارجی را از دست خواهند و در ادامه حیات کاری خود با مشکلات عدیده روبه رو خواهند شد.

این فعال اقتصادی در ادامه، تقویت تجارت خارجی را موتور محرک رشد و توسعه سایر بخش‌های اقتصادی داخلی عنوان کرد و گفت: در کشورهای در حال توسعه اتکا به صادرات تک محصولی همچون نفت تهدید جدی برای اقتصاد داخلی است، چرا که با کاهش قیمت یا تحریم آن کشور، بدنه اقتصادی آسیب پذیر می شود و روی آوری به صنایع مادر و حتی نوزاد برای ترمیم خلاء پیش آمده زمان بر است. متاسفانه این مطلب درباره اقتصاد کشورمان در زمان تحریم به خصوص تحریم نفت صادق بود.

رئیس آکادمی آموزش صادرات ایران، ایجاد تنوع صادراتی و سرمایه گذاری با استفاده از عواید حاصله از آن را عامل مؤثری در شکل دادن به اقتصاد کشور نام برد و بیان کرد: بخش خصوصی بهترین و قوی ترین رکن توسعه صادرات خارجه است که انتظار می رود دولت در تدوین ، تعیین  و تصویب سیاست های دستوری اقتصاد کشور که اغلب در انحصار دولت و شرکت های شبهه دولتی است نقش کمتری ایفا کند.

وی در پایان افزود: حمایت از تولیدکننده و تقویت تولید داخلی مسیر مهمی است که تمام کشورهای توسعه یافته آن را طی کرده اند. برا دستیابی به توسعه پایدار لازم است تولید و صادرات غیرنفی را به معنی اخص تقویت کنیم تا ضمن خلق ارزش افزوده مطمئن، بدنه اقتصادی را در برابر ناملایمت های داخلی و خارجی مصمون نگه داریم.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.