همدان؛

کشت بیش از پنج هزار هکتار کلزا در همدان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت: پنج هزار و 850 هکتار کلزا در سال زراعی جاری در استان زیر کشت رفت.

کشت بیش از پنج هزار هکتار کلزا در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ شهرام پرورش گفت: نیاز آبی کم ( کشت کم آب بر)، عملکرد مطلوب، مقاومت مناسب به آفت و بیماری ها ، بهبود ویژگی های خاک و غنی سازی خاک پس از کشت آن ، کشت و برداشت زودتر از سایر محصولات زارعی پاییزه، امکان کشت آن در تناوب زراعی انواع محصولات به ویژه گندم و حمایت های ویژه فنی و پشتیبانی دولتی از جمله مزایای کشت کلزا است.

وی با اشاره به اینکه این میزان سطح زیر کشت توسط یک هزار و 200 بهره بردار کشت شده، افزود: شهرستان نهاوند با دو هزار و یکصد هکتار و شهرستان تویسرکان با 250 هکتار به ترتیب بیشترین و کمترین سطح کشت کلزا بین شهرستانهای استان را دارا هستند.

پرورش گفت: مزارع کلزا در حال حاضر در مرحله چهار تا هشت برگی بوده که توسط مروجان سازمان توصیه های لازم برای آبیاری و کوددهی به موقع انجام شده  است.

وی با اشاره به 45/5 تن بذر کلزای تحویلی به کشاورزان تصریح کرد: 42 تن از این بذر ها شامل ارقام هیبریدی تولیدی داخلی و خارجی بوده و 3/5 تن نیز بذر رقم اکاپی تولید داخلی است.

پرورش در ادامه گفت: نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا با 2 درصد ناخالصی و 10 درصد رطوبت در سال زراعی گذشته 25 هزار و 300 ریال بود که بیانگر بیشترین درصد افزایش قیمت خرید تضمینی در سال جاری بین همه محصولات زراعی در محصول کلزا است.

انتهای پیام/ غ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.