انتقاد نعمت‌زاده از وزیر راه؛

وزارت راه سفارشات خارجی‌اش را کاهش دهد

وزير صنعت كه پيش‌تر از واردات واگن‌های روسی به كشور انتقاد كرده و گفته بود «روی ریل می‌ایستم و اجازه ورود واگن‌ها را نمی‌دهم»، حالا می گويد «اميدوار است طلسم خريد ریل از خارج از کشور شکسته شود و به سمت تولیدات داخلی، صادرات و بازاریابی حرکت کنیم».

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر صنعت كه پیش‌تر از واردات واگن‌های روسی به كشور انتقاد كرده و گفته بود «روی ریل می‌ایستم و اجازه ورود واگن‌ها را نمی‌دهم»، حالا می‌گوید «امیدوار است طلسم خرید ریل از خارج از کشور شکسته شود و به سمت تولیدات داخلی، صادرات و بازاریابی حرکت کنیم».

او دراین‌میان تأكید می‌كند كه وزارت راه باید به كمك صنایع داخلی بشتابد و سفارش‌های خارجی‌ را کاهش دهد.

محمدرضا نعمت‌زاده در آیین افتتاح کارخانه تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه ریل خاورمیانه همچنین به وضعیت صنایع اشاره می‌كند و از بانك‌ها می‌خواهد «پیچ سختگیری را شل کنند».

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: در منطقه رقبای بسیاری داریم که باید به لحاظ اقتصادی از آنها برتر باشیم. ایران ظرفیت بسیاری در بخش، معادن، انرژی، ‌نیروی انسانی و ... دارد و تنها با کلید مدیریت می‌توان از این سرمایه‌ها بهره بیشتری برد.

وی افزود: نزدیک به ١٠٠ سال است که در کشور راه‌آهن داریم و نیم قرن است که در کشور ذوب‌آهن احداث شده است اما در این مدت قادر به تولید ریل نشدیم که خوشبختانه این امر در دولت تدبیر و امید و با تدبیر مدیران ذوب آهن در سال ٩٥ به ثمر نشست.

جهانگیری ادامه داد: توسعه صنعت حمل و نقل ریلی همواره مورد تأکید این دولت است چراکه در توسعه کشور ازجمله زیر‌ساخت‌ها، ‌مترو، محیط زیست و صادرات نقش مهمی دارد.

وی افزود: کشورهای مختلف ریل را از آمریکا، اروپا و شرق آسیا وارد می‌کنند اما ایران به‌عنوان یک کشور صنعتی، این کالای مهم را در داخل تولید كرد. این موفقیت حاصل تلاش و همت کارگران و تدبیر مدیران ذوب‌آهن است که یک محصول با کیفیت بالا را تولید کردند و به واقع در این عرصه درخشیدند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: حال که به این موفقیت رسیده‌ایم، وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت باید سیاست‌هایی را در پیش بگیرد که از این تولید ملی حمایت شود و دیگر امکان واردات ریل وجود نداشته باشد.

اسحاق جهانگیری اظهار كرد: ذوب‌آهن اصفهان از توانایی و پتانسیل بسیاری برخوردار است و نباید چنین شرکتی از مشکلات مالی رنج ببرد. در سال‌های گذشته ذوب‌آهن جزء سودآورترین شرکت‌ها بود و مطمئن هستم که با تدبیر کارکنان و مدیران خود می‌تواند تمام این مشکلات را پشت‌سر بگذارد.

نعمت‌زاده، اظهار کرد: قرار بود درست یک سال پیش این ریل به بازار تحویل داده شود؛ اما متأسفانه کمبود نقدینگی وجود داشت و منابع پیش‌بینی‌شده در سال ۹۳ حاصل نشد. پروژه کارخانه تولید ریل ملی بدون کمک تسهیلات بانکی اجرا شده است.

نعمت‌زاده افزود: ریلی که تولید می‌شود، با فولاد تأییدشده شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است. تیرآهن‌های بازپهن که با کمبود آن در کشور مواجهیم، بلافاصله در همین خط تولید خواهد شد.

وی با تقاضا از وزارت راه برای استفاده از ریل تولید داخل در پروژه‌ها اظهار کرد: تقاضا داریم وزارت راه در بهره‌برداری یا نوسازی راه‌آهن کشور سفارشات خارجی خود را کاهش دهد؛ اگرچه وجود فاینانس برای خرید از خارج کشور انگیزه ایجاد می‌کند. امیدوارم طلسم خرید ریل از خارج از کشور شکسته شود و به سمت تولیدات داخلی، صادرات و بازاریابی حرکت کنیم.

نعمت‌زاده افزود: از ۳۳ طرحی که در راستای اقتصاد مقاومتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده بود، تاکنون ۱۴ طرح به بهره‌برداری رسیده است که بهره‌برداری از کارخانه تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان یکی از این طرح‌ها بوده است و امیدواریم تا پایان سال باقی طرح‌ها نیز به بهره‌برداری برسد. همچنین قرار بود پنج ‌هزار طرح نیمه‌تمام نیز تکمیل شوند و به بهره‌برداری برسند که تاکنون دوهزارو ٩٠٠ طرح به بهره‌برداری رسیده و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم تمام این پنج‌هزار طرح را تکمیل کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: تاکنون ۱۵هزار واحد صنعتی و تولیدی در کشور تسهیلات دریافت کرده‌اند و ۱۱ هزار میلیارد تومان از تسهیلات از طریق بانک‌ها تأمین شده است. از بانک‌ها تقاضامندیم با واحدهای صنعتی و تولیدی همکاری بیشتری داشته باشند و پیچ سخت‌گیری را شل کنند.

نعمت‌زاده همچنین در جریان بازدید از فولاد مباركه گفت: پروژه‌هایی که امروز در ذوب‌آهن و فولاد مبارکه افتتاح شدند در دوره تدبیر و امید پایه‌ریزی و برنامه‌ریزی شدند و به نتیجه رسیدند و این امر نشان می‌دهد در مدت سه سال می‌توان کارهای بزرگ در کشور انجام داد درحالی‌که در تحریم و با کمبود روبه‌رو بودیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کلید مدیریت می‌تواند نقاط کور را شناسایی کند و بن‌بست‌ها را نیز برطرف کند. هدف‌گیری این است که در شش‌سال آینده به تولید ۵۰ میلیون تن فولاد خام در کشور برسیم.

وی با بیان اینکه در زمینه ورق در دنیا وضع خوبی داریم، ادامه داد: یکی از شرکت‌های خودروسازی ژاپن از ورق‌های تولیدی فولاد مبارکه استفاده می‌کند که مایه افتخار است.

وزیر كار هم در این همایش با بیان اینكه «خوشبختانه دیگر سوزن‌بانان ناشی، قطار توسعه کشور را به بن‌بست نمی‌برند»، گفت: صندوق‌های بازنشستگی در اقتصاد دنیا در برخی از کشورها حدود ١٨٠ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شوند و نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارند، اما در ایران سهم صندوق‌ها شاید به ٢٥ درصد نیز نرسد.

علی ربیعی افزود: دائما درباره صندوق‌ها با جملاتی روبه‌رو می‌شویم که در سیستم اقتصادی دولت مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و در وزارت کار برای صندوق‌ها بیمه‌ای داریم تا این صندوق‌ها در خدمت توسعه ملی حضور پیدا کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: خوشبختانه صندوق‌ها در دوران رکود نیروی کار را حفظ کردند، باعث نشدند تا به بی‌کاری دامن زده شود و به سمت شفافیت پیش رفتند.

احمد صادقی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی این شرکت و پرداخت بهره‌های سنگین بانکی گفت: ذوب‌آهن برای حل این مشکلات، سیاست‌ها و برنامه‌هایی همچون بهینه‌سازی و کاهش مصرف مواد اولیه، اجرای طرح تزریق پودر زغال به کوره بلند، تنوع محصولات تولیدی و کسب بازارهای جدید با قیمت فروش مناسب را در پیش گرفته است.

منبع: روزنامه شرق

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.