سازمان ملل: ۴۵ هزار جنگجو در افغانستان فعالیت دارند

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند: حدود ۴۵ هزار جنگجو در افغانستان فعالیت دارند که ۲۰ تا ۲۵ درصد آنها اتباع خارجی هستند.

سازمان ملل: ۴۵ هزار جنگجو در افغانستان فعالیت دارندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، کارشناسان سازمان ملل با نشر گزارشی می‌گویند که حدود ۴۵ هزار جنگجو در افغانستان فعالیت دارند که۲۰ تا ۲۵ درصد آنها اتباع خارجی هستند.

براساس این گزارش، جنگجویان وفادار به گروه تروریستی القاعده در جریان عملیات تهاجمی امسال گروه طالبان در افغانستان نقش حمایتی بیشتر داشته اند.

این کارشناسان هم‌چنان اظهار داشته اند که چندین کشور اذعان کرده روابط میان گروه طالبان و القاعده پس از رهبری ملا اختر محمد منصور تقویت شده و تحت رهبری ملا هبت‌الله آخند زاده نیز مستحکم تر شده است.

در این گزارش آمده است: «جنگجویان القاعده به‌عنوان مربی‌های خاص طالبان، به خصوص در ساخت ماین‌های کنار جاده‌ای عمل کرده اند.»

این کارشناسان که ناظران تحریم‌ها علیه گروه طالبان بوده اند با تهیه این گزارش به شورای امنیت سازمان ملل گفته اند گروه دولت اسلامی جنگجویان و مناطقی را در افغانستان از دست داده اما هنوز یک چالش جدی است.

براساس این گزارش، نیروهای داعش در اوج نفوذشان در سال ۲۰۱۵، ۹ ولسوالی را در ننگرهار تحت کنترل شان داشته اند اما درحال حاضر از میزان نفوذ آنها تا چیزی بیشتر از ۳ ولسوالی کاهش یافته است.

آنها گفته اند: «توانایی گروه داعش برای تسخیر و حفظ قلمرو در اثر درگیری با طالبان نیز متاثر شده است.»

گفته شده که شمار تخمینی ۳۵۰۰ جنگجوی داعش در حال حاضر به ۱۶۰۰ جنگجو کاهش یافته که از این میان ۷۰۰ تن آنها خارجی هستند.

به نوشته شفقنا، بر این گزارش سازمان ملل، اکثریت جنگجویان خارجی – حدودا از ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰ – از پاکستان وارد افغانستان شده اند و اعضای گروه‌های اسلام‎‌گرای چینی، روسی، گروه‌های اسلام‌گرایی آسیای مرکزی به شمول تحریک اسلامی ازبکستان، گروه دولت اسلامی (داعش) و القاعده در افغانستان فعالیت دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار