درخواست هنرمندان از رئیس جمهور برای رسیدگی جدی به آلودگی هوا

اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران در خصوص توجه جدی ریاست جمهوری به معضل آلودگی هوا سخنانی را مطرح کردند.

درخواست هنرمندان از رئیس جمهور برای رسیدگی جدی به آلودگی هواحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروهی از هنرمندان در راستای نامه‌ای که با امضای بیش از 5 هزار و 700 نفر از اهالی فرهنگ و هنر در خصوص توجه ریاست جمهوری به معضل مهم آلودگی هوا امضا شده بود، امروز 16 آبان ماه در خانه هنرمندان ایران گرد هم آمدند.

در همین راستا محمد سریر موسیقی‌دان و رئیس شورای عالی خانه هنرمندان در خصوص موضوع مورد بحث عنوان کرد: اولین چیزی که هر انسانی به آن می‌اندیشد، مسئله تداوم حیات و نخستین مورد آن نیز که مهمترین بخش زندگی هر موجود زنده‌ای است، نفس کشیدن است. سال‌های بسیاری آگاهی‌هایی که مردم در حوزه شیوع بیماری‌ها و آلودگی‌ها داشتند، روز به روز افزایش پیدا می‌کرد و در 5 دهه اخیر اطلاعات مردم در سراسر جهان نسبت به این موضوع که با هوای پاک می‌توانند زندگی سالم‌تری داشته باشند، گسترش پیدا کرد تا این که در سال 82 در جلسه‌ای که توسط سازمان ملل در ریو برگزار شد؛ مصوبه‌ای توسط همه کشورهای عضو از جمله ایران در راستای جلوگیری از آلودگی سوخت‌های فسیلی که منبع مهم از بین بردن محیط زیست هستند به تصویب رسید.

وی افزود: در این راستا بسیاری از کشورها حرکات و اقداماتی انجام دادند که با وجود تمام آنها این اقدامات کافی نیستند؛ چرا که تحولات صنعتی و تولیدات جدیدی که در جوامع بین‌المللی عرضه می‌شود مدام موجب مصرف سوخت‌های فسیلی و آلودگی روز افزون شده است.

سریر در ادامه با اشاره به گرم شدن زمین در اثر وجود گازهای مختلف به لزوم اتخاذ تصمیم‌های جدی برای جلوگیری از متصاعد شدن هرچه بیشتر از این گازها تاکید کرد و افزود: موضوع گرم شدن زمین نیز مصیبتی است که در حال حاضر بخش آب و هوای سازمان ملل نیز در حال پرداختن به آن است و بحث اصلی ما همچنان بر سر نفس کشیدن است. موضوعی که تدریجا به جهت وجود سوخت‌های آلوده کننده‌ای که در سطح شهرها تولید می‌شود، هر روز دشوار‌تر است.

وی در خصوص پرداخت هنرمندان به این موضوع یادآور شد: عموم مردم نگاه مهرآمیزی به هنرمندان کشورشان دارند. به همین جهت هنرمندان نیز باید با عشق و علاقه‌ای که مردم همیشه به آنها داشته‌اند، متقابلا به فکر افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند، باشند و در این زمینه نیز ما حس کردیم باید اقدامی انجام دهیم تا بهانه‌آی برای یادآوری مجدد این معضل مهم را فراهم کنیم.

در بخش دیگری از این گردهمایی ایرج راد بازیگر تئاتر و تلویزیون و عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران، با اشاره به لزوم نیاز هر موجود زنده‌ای به نفس کشیدن بیان کرد: هوای سالم برای ادامه راه هر انسانی لازم است و نبود آن منجر به ایجاد نقص در توانمندی‌ها و مشکلات روحی و جسمی می‌شود.

وی افزود: در ذیل این نامه هنرمندانی از گروه‌های گوناگون هنری چون خانه تئاتر، موسیقی، سینما، گرافیک، هنرهای تجسمی و اعضای اصلی شورای عالی خانه هنرمندان حضور دارند. 

راد در خصوص درخواستی که از نهاد ریاست جمهوری برای رسیدگی به این موضوع دارند، گفت: متاسفانه معلوم نیست که متولی رفع آلودگی هوا چه کسی است و همه راجع به آن صحبت می‌کنند اما هیچ اقدام عملی شکل نمی‌گیرد و ما از ریاست جمهوری تقاضا داریم تا کار اساسی و عملی را هرچه سریع‌تر چه از طریق نهادهای ذیربط و چه اختصاصی‌تر انجام دهد.

وی افزود: هر سال راهکارهای زیادی ارائه می‌شود، بدون آنکه بستری برای اجرایی کردن آنها وجود داشته باشد. به همین جهت باید با تمهیداتی هرچه سریع‌تر این بستر مهیا شود. 

راد در پایان در خصوص حضور هنرمندان خاطر نشان کرد: هنرمندان هم مثل تمام اقشار جامعه هستند اما به جهت سازمان یافتگی که دارند، پیش قدم شده‌اند تا حرکتی را برای سلامت جامعه و خودشان انجام دهند. این نامه نیز در واقع همان حرف مردم است که از طریق هنرمندان مطرح می‌شود. 

این برنامه که قرار بود به صورت یک نشست برگزار شود، در حالی اجرا شد که كاملا بی برنامه بود. در عين حال برخی از اعضای اصلی اين گروه چون آتيلا پسيانی حاضر به صحبت نشدند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار