اهواز؛

لزوم پروازهای اختصاصی برای انتقال اعضای پیوندی

وزارتخانه قصد شروع کار اختصاص دادن پرواز اختصاصی را دارد ولی نیاز به هماهنگی پیچیده ای با وزارت راه دارد و هزینه بر هم است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،امین بحرینی، مدیر مرکز فرآهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازگفت:در تمام دنیا یک هواپیما و پرواز اختصاصی برای پیوندهای عضو اختصاص می دهند که فعلا این امکان در ایران فراهم نشده است.

وی اظهار کرد: چند روز قبل «سیاوش بیاره» طلبه ای ۲۲ ساله بود که به دلیل خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شد و خانواده وی با اهدای عضو موافقت کردند.

 امین بحرینی افزود: با انجام بررسی مشخص شد که کبد، کلیه ها و پوست این بیمار مرگ مغزی برای پیوند عضو مناسب است. کبد و کلیه ها را در اهواز پیوند زدیم و قلب هم برای پیوند به تهران منتقل شد.

مدیر مرکز فرآهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: امکان پیوند کلیه در اینجا وجود داشت و کبد هم یا در خوزستان و یا اینکه در شیراز انجام می شد ولی امکان پیوند قلب و ریه در این استان وجود ندارد.

بحرینی بیان کرد: مدت زمان پیوند خیلی کوتاه است و باید زیر چهار ساعت انجام شود، بنابراین چون زمان کم است و این امکان هم برای پیوند قلب و ریه در استان نیست باید عضو مورد نظر را هر چه سریعتر به خارج از استان منتقل کرد.

فوق تخصص جراحی پیوند اعضا عنوان کرد: در تمام دنیا یک هواپیما و پرواز اختصاصی برای این گونه پیوندها اختصاص می دهند که فعلا این امکان در ایران کاملا فعال نشده است. البته برای پیوند قلب این بیمار اخیر با دستور مستقیم وزیر پرواز انجام و قلب به تهران منتقل شد.

انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.