اهواز؛

عملکرد مدارس استعداد درخشان در خوزستان

برای اولین‌بار مدرسه فرزانگان ناحیه چهار اهواز در رشته تجربی موفق به کسب رتبه اول کشور شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، جمال حیدری رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که دولت یازدهم توسعه را متوقف نکرده بلکه استانداردسازی را مدنظر قرار داده است، گفت: بر اساس استاندارد استعدادیابی جهانی شاخص استعداد 2.3 درصد جمعیت دانش‌آموزی است و اکنون ظرفیت‌ها در مناطق و استان‌ها بر اساس این شاخص تعیین می‌شود.

 وی در خصوص عملکرد مدارس استعداد درخشان در استان، اظهار کرد: امسال برای اولین‌بار مدرسه فرزانگان ناحیه چهار اهواز با میانگین امتحانات نهایی 19.75 در رشته تجربی موفق به کسب رتبه اول کشور در این شاخص شد؛ همچنین مدرسه دوره دوم متوسطه طلایه‌داران اهواز در رشته ریاضی با میانگین 19.41 در امتحانات کتبی نهایی رتبه پنجم کشور را کسب کرد که تاکنون بی‌سابقه بوده است.

 حیدری همچنین به نتایج دانش‌آموزان این مدارس در کنکور سراسری امسال اشاره کرد و گفت: از نزدیک به 538 دانش‌آموز سال چهارم تجربی در مدارس سمپاد استان، 400 نفر در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شدند که از این تعداد 180 نفر فقط در رشته پزشکی بوده‌اند.

 رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش‌وپرورش خوزستان افزود: همچنین از مجموع 218 دانش‌آموز پایه چهارم رشته ریاضی مدارس استعدادهای درخشان استان، 193 نفر در رشته‌های مختلف مهندسی دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور پذیرفته شدند.

 حیدری با بیان این‌که 16 دبیرستان دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان در استان وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد 13 دبیرستان پایه چهارم را داشتند و در سه دبیرستان دیگر امسال پایه چهارم افزوده شد؛ همچنین از مجموع پذیرفته‌شدگان امسال در کنکور، 80 نفر رتبه زیر هزار و 9 نفر نیز رتبه دو رقمی کسب کردند، به طوری‌که در شاخص رتبه زیر هزار، نسبت به سال گذشته نزدیک به 20 درصد رشد داشتیم.

 وی در خصوص برخی انتقادات نسبت به خروجی و عملکرد این مدارس، اظهار داشت: یک ایراد که در سال‌های گذشته وجود داشت، ظرفیت پذیرش چهار یا پنج درصدی نسبت به جمعیت دانش‌آموزی در این مدارس بوده است؛ به طوری‌که توسعه بسیاری اتفاق افتاد و موجب شد برخی دانش‌‌آموزان با تراز علمی کمتر نیز بتوانند به این مدارس راه پیدا کرده و به خروجی و کیفیت آموزشی صدمه وارد کنند.

 رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که استاندارد استعدادیابی جهانی که از سه سال گذشته نیز در کشور ما بر همین اساس عمل می‌شود، 2.3 درصد جمعیت دانش‌آموزی است، گفت: از این میزان 1.5 درصد برای ورودی دانش‌آموزان از پایه ششم به هفتم و 0.8 درصد برای ورودی پایه نهم به دهم در نظر گرفته شده است.

 حیدری تصریح کرد: توسعه‌ای که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد، موجب شد که دانش‌آموزی با توان علمی نامناسب بتواند به این مدارس راه یابد که به عملکرد این مدارس لطمه وارد می‌کرد و موجب می‌شد که اگر این دانش‌آموز نتواند رتبه خوبی در کنکور کسب کند، در اذهان جامعه آن را به دیگر دانش‌آموزان این مدارس نیز تعمیم دهند.

 وی با تصریح بر این‌که در حال حاضر یکی از ملاک‌های مورد تأکید در مدارس استعدادهای درخشان گزینش دانش‌آموز خوب است، عنوان کرد: دانش‌آموزی که به این مدارس وارد می‌شود باید بتواند بار علمی و پژوهشی این مدارس را پاسخگو باشد. به همین دلیل با استانداردسازی گزینش که از سوی مرکز ملی انجام شده، نتایج و خروجی دانش‌آموزان این مدارس نسبت به سال گذشته نیز تفاوت بسیار زیادی داشته است.

 رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش‌وپرورش خوزستان خاطرنشان کرد: شاید در سال‌های گذشته استانداردهای پذیرش دانش‌آموزان استعداد درخشان در این مدارس رعایت نمی‌شد اما در دولت یازدهم تأکید بر گزینش دانش‌آموز مناسب است به همین دلیل شاخص استعدادیابی روی 2.3 درصد جمعیت دانش‌آموزی تعیین شده است.

 وی با بیان این‌که بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش‌وپرورش حداقل معدل دانش‌آموزان این مدارس باید 15 باشد، گفت: اگر دانش‌آموزی نتواند این حدنصاب را رعایت کند، باید از مدرسه خارج شود. سال گذشته دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان استان در امتحانات نهایی سال سوم متوسطه در مجموع میانگین 17.81 را کسب کردند.

 حیدری همچنین با اشاره به ارائه 14 طرح از سوی دانش‌آموزان این مدارس به جشنواره جوان خوارزمی اظهار کرد: از این تعداد هشت طرح به مرحله نهایی در سطح کشور راه پیدا کرد که نتایج آن در آذرماه اعلام خواهد شد؛ اما یکی از این طرح‌ها که در حوزه نانو ارائه شد، در حدی شاخص و برجسته بود که همان زمان به‌عنوان رتبه اول کشور اعلام شد.

 وی با بیان فرآیند پذیرش در این مدارس، توضیح داد: ورودی به مدارس از پایه ششم به هفتم، معادل 1.5 درصد جمعیت دانش‌آموزی پایه ششم است، اما در پایه دهم بر اساس شرایط و مصوبات، دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان با معدل 17 به بالا معاف از آزمون ورودی بوده و می‌توانند به این مدارس راه پیدا کنند؛ علاوه بر این دانش‌آموزان دیگر مدارس به شرط داشتن معدل 19 به بالا و کسب امتیاز لازم در آزمون ورودی می‌توانند در قالب تکمیل ظرفیت پایه دهم در این مدارس پذیرفته شوند.

 رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که مطابق اساسنامه، این مدارس تنها دبیرستان‌های تخصصی رشته نظری هستند، گفت: تاکنون مدارس استعدادهای درخشان در استان تنها در رشته‌های ریاضی و تجربی فعالیت می‌کردند که امسال با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تلاش مدیرکل آموزش‌وپرورش، برای اولین‌بار در راستای توسعه متوازن رشته‌ها پایه دهم رشته علوم انسانی در مدرسه استعداد درخشان فرزانگان شوشتر تشکیل شد.

 حیدری همچنین به اجرای طرح شهاب اشاره کرد و افزود: در این طرح که از دوره ابتدایی آغاز می‌شود، تاکنون 6 منطقه آموزش‌و‌پرورش در استان خوزستان تحت پوشش قرار گرفته است؛ اساسنامه و کلیات طرح شهاب از سوی بنیاد نخبگان تدوین شده و توسط آموزش‌وپرورش اجرا می‌شود. یکی از اهداف این طرح استعدادیابی است که طی پنج سال از پایه‌های چهارم تا هشتم شناسایی انجام می‌شود و در پایه نهم نتایج این طرح به‌عنوان یکی از عوامل در هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش‌آموزان مدنظر قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که این طرح از سال تحصیلی 94 – 93 با یک منطقه در هر استان آغاز به کار کرد، گفت: طرح شهاب ابتدا در آموزش‌وپرورش ناحیه 2 از پایه چهارم ابتدایی کلید خورد و سال بعد به ناحیه چهار اهواز نیز گسترش پیدا کرد؛ به طوری‌که در ناحیه 2، ‌پایه‌های چهارم و پنجم و در ناحیه چهار، پایه چهارم تحت پوشش قرار گرفت. امسال چهار منطقه دیگر شامل ناحیه یک و سه اهواز، شهرهای آبادان و مسجدسلیمان نیز به گستره اجرای این طرح در استان اضافه شدند که اجرای طرح در این مناطق از پایه چهارم آغاز می‌شود.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش‌وپرورش خوزستان تصریح کرد: استعدادیابی در طرح شهاب در هشت حوزه فرهنگی و دینی، ریاضی، فضایی، کلامی، علوم تجربی، اجتماعی، هنری و حرکتی‌بدنی طی پنج سال اجرا می‌شود و پس از آن طرح وارد فاز هدایت خواهد شد که البته هنوز تا اجرای این مرحله، 2 سال دیگر فرصت وجود دارد؛ اکنون بنیاد ملی نخبگان با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش در حال تنظیم اساسنامه و شیوه‌نامه طرح در فاز هدایت هستند.

 حیدری درباره توسعه مدارس استعدادهای درخشان در خوزستان، عنوان کرد: در حال حاضر پنج هزار و 600 دانش‌آموز در مقاطع اول و دوم متوسطه در 12 مدرسه دوره اول و 16 مدرسه دوره دوم استعدادهای درخشان در استان تحصیل می‌کنند اما توسعه بر اساس معیارهای مشخصی صورت می‌گیرد.

 وی با اشاره به شاخص استعداد 2.3 به‌عنوان استاندارد استعدادیابی جهانی، تصریح کرد: اکنون در کشور ما کار بر همین اساس انجام و ظرفیت مدارس، مناطق و استان‌ها بر اساس این استاندارد دقیق مشخص می‌شود؛ همچنین برای هر شهرستان حداقل باید نزدیک به سه هزار دانش‌آموز پایه ششم وجود داشته باشد که بتوان مدرسه استعداد درخشان دوره اول متوسطه در آن منطقه راه‌اندازی کرد.

 رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش‌وپرورش خوزستان افزود: به‌طور مثال در منطقه‌ای مانند دهدز و حتی شهرهای بزرگتر مانند رامهرمز، این تعداد دانش‌آموز در پایه ششم وجود ندارد که مدرسه دوره اول به آن‌ها تعلق گیرد، اما در شهرها و مناطقی که این حدنصاب وجود دارد مانند چهار ناحیه اهواز، بهبهان، آبادان، شوشتر، ایذه، اندیمشک و دزفول، مدارس دوره اول و دوم متوسطه استعدادهای درخشان ایجاد شده است که مناطق همجوار خود را نیز تحت پوشش قرار می‌دهند.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.