عبادی: ترکیه حق دخالت نظامی در عراق ندارد/ برای مدیریت نینوا برنامه داریم

نخست وزیر عراق در سخنرانی امروز خود باز هم به انتقاد از دخالت ترکیه در شمال عراق پرداخت و گفت: طرح‌هایی برای مدیریت استان نینوا بعد از آزادسازی آن داریم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از المیادین، «حیدر عبادی» نخست وزیر عراق امروز دوباره از تلاش ترکیه برای دخالت نظامی در کشورش انتقاد کرد.

عبادی بیان داشت ترکیه برای دخالت نظامی در شمال عراق توجیهی ندارد و این کشور به دنبال تشدید تنش با عراق است.

نخست وزیر عراق طی سخنرانی خود، در مورد عملیات موصل و نبرد نیروهای عراق با تروریست‌ها نیز عنوان داشت متاسفانه تروریست ها از هموطنانمان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند ، آنان سعی می کنند ساکنان مناطق را با خود همراه کنند و با این روش،  از خود در برابر حملات حمایت کنند، داعش سعی می کند از تصمیم ما مبنی بر باقی ماندن شهروندان در داخل شهر موصل سوء استفاده کند.

عبادی تصریح کرد عناصر داعش با توجه به پرهیز نیروهای ما از شلیک به سوی خانه های مسکونی، خود را به پشت بام منازل می رسانند تا نیروهایمان را هدف قرار دهند ضمن اینکه حربه دیگر آنان استفاده از خودروهای بمب گذاری شده است زیرا از رویارویی مستقیم با نیروهای ما هراس دارند در نتیجه به چنین شیوه های جنایتکارانه ای پناه می برند.

وی خاطرنشان کرد دولت عراق برای مدیریت استان نینوا بعد از آزادی آن از دست تروریست‌ها، برنامه و طرح دارد.

نخست وزیر عراق افزود: عملیات بر اساس برنامه پیش می رود، شجاعت نیروهای ما مشهود است و نیروهای ما به همین دلیل امروز مورد احترام جهانیان هستند، عملیات ما برای آزادسازی موصل سبب تشویق برخی گروه ها در سوریه شده تا آنان نیز عملیاتی را برای آزادسازی  شهر رقه آغاز کنند.به نفع هر دو کشور است که با یکدیگر همکاری کنند.

فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق ادامه داد: تشکیلات نظامی مختلف عراق با هم همکاری های بسیار مناسبی دارند، این همکاری ها میان ارتش، پلیس فدرال، نیروهای مبارزه با تروریسم، پلیس محلی، بسیج مردمی ، بسیج عشایری و پیشمرگه دیده می شود و روابط همه آنان برادرانه و همکاری ها در سطحی گسترده است، با وجود درگیری های سنگین و وسعت میدان نبرد، تاکنون مشکلی گزارش نشده است، در این مرحله بر خلاف مراحل گذشته، هماهنگی ها میان نیروهای مختلف در سطح عالی است. در میدان های نبرد نیز انضباط خاصی دیده می شود، نیروها به دستورات و وظایف خود به خوبی عمل می کنند.

عبادی حمایت از شهروندان را از اساسی ترین راهبردها در عملیات آزادسازی موصل خواند و افزود: این نبرد تنها برای آزادی سرزمین نیست، بلکه نبردی برای نجات شهروندان از جور داعش است، در نتیجه حمایت از شهروندان، بخش اساسی راهبرد عملیاتی ماست. در برخی از میادین نبرد که هنوز شهروندان حضور دارند کمک رسانی به آنان اعم از توزیع سهمیه غذایی یا مشتقات نفتی ادامه دارد. ما قبل از آغاز عملیات، یک کمیته عالی تشکیل داده بودیم که متشکل از بخش های مدنی و نظامی است، این کمیته در حوزه سلامت و حفاظت از هموطنان فعال است چنانچه وظیفه دارد نیازهای هموطنان را ، اعم ازهموطنانی که در داخل شهر می مانند یا از شهر خارج می شوند، تامین نماید. در این عملیات شاهد خروج مردم از شهرها و آبادی ها هستیم اما میزان آوارگان کمتر از حد پیش بینی شده و در واقع امدادرسانی به آنان در حد توان ماست.











انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار